Strona, jak wiele innych, wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka). Jeśli ci to odpowiada, kontynuuj - w przeciwnym przypadku dowiedz się więcej kliknij.
http://www.otopjunior.org.pl
 
<
Poprzedni blog
 
Lista blogów
 
Następny blog
>
 
Zagadki 3
 
Poleć znajomemu
Drukuj
ZAGADKI 5
 
 
~ tamara    |    dodano: 2009-03-10 14:11
Zapraszam i od razu zaczynamy zgadywanie ;)
 
 
Komentarze ( 110 )
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-10 14:14

ZAGADKA 34

Jak się nazywają cukierki sprzedawane od lat w Polsce, których nazwa jest też nazwą ptaków spotykanych w naszym kraju? (pierwsza literka to "k")

 

 
 
luke22
bielik
punkty: 15810
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-10 14:47

Kukułki/.:)

Musze skoczyć do sklepu.:)

 

 
 
ktos
żuraw
punkty: 3235
* * * *
 
dodano: 2009-03-10 17:21
kukułki:)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-11 13:34

tak, gratuluję dobrych odpowiedzi :)

NOWA ZAGADKA 35 słodka ;)

Jan Wedel wraz z głównym cukiernikiem swojej firmy opracowali klikadziesiąt lat temu smakołyk o nazwie ptasie mleczko. Pytania:

a) Dlaczego taka nazwa? Czy wykorzystuje się w produkcji jakąś substancję produkowaną przez ptaki?

b) Kiedy wymyślono nazwę "ptasie mleczko"? W 1936 czy 1956 czy 1976?

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-11 20:57
a), Ponieważ na dyskusji w sprawie nazwy, padło pytanie: "czego ludzie pragną do szczęścia??" Odpowiedź brzmiała: "ptasiego mleczka." O ile pamiętam pisze na opakowaniu:)
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-12 13:28
b) w 1936
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-12 16:44
Chyba Was zaskoczę :) Macie rację, ale dodam jeszcze jedną istotną informację. Niektóre ptaki rzeczywiście wytwarzają coś takiego jak ptasie mleczko! Służy to do karmienia piskląt, więc w naszej wyobraźni automatycznie oznacza coś niezwykle dobrego, najlepszy smakołyk. Stąd przysłowie o ptasim mleku czyli czymś, co jest jak wisienka na torcie zadowolenia. Co ciekawe, ptasie mleko przypomina składem i smakiem mleko ssaków, a słodycze o nazwie ptasie mleczko powstają właśnie z mleka (krowiego), więc ktoś tak to pokojarzył...

Tutaj podaję opis ptasiego "ptasiego mleka" dla ciekawych:

Ptasie mleczko, ptasie mleko - płynna substancja wydzielana przez komórki błony śluzowej wola i przełyku niektórych ptaków. Substancja służy do karmienia piskląt, a jej skład przypomina mleko ssaków. Również jego wydzielanie jest regulowane przez prolaktynę. Ptasim mleczkiem karmią swoje młode gołębiowate, czerwonak, pingwin cesarski i niektóre gatunki rurkonosych!


 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-12 16:50
Zagadka 36

Zbliża się Wielkanoc. Mam pytanie o...pisanki czyli zdobione jajka. Jaki otrzymamy kolor pisanki, jeśli zagotujemy jajka w :
a) wywarze z łupin cebuli
b) wywarze z łupin orzecha włoskiego
c) wywarze z kwiatu nagietka
d) wywarze z pędów młodego żyta
e) soku z buraka ?

No to macie przy okazji wskazówkę, jak zrobić fajne pisanki ;)
Powodzenia!

 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-03-12 17:01
tamara napisał:
„Chyba Was zaskoczę :) Macie rację, ale dodam jeszcze jedną istotną informację. Niektóre ptaki rzeczywiście wytwarzają coś takiego jak ptasie mleczko! 
Starzy bywalcy i uważni czytelnicy OTOPJuniora na pewno nie dadzą się zaskoczyć :)
O ptasim mleczku mogli już przeczytać w jednym z rozdziałów poświęconych "Czterem porom roku..." oraz sierpówce.
Ale wiedzy nigdy w nadmiarze !
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-13 13:58

Zagadka 36

a) brązowy

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-13 15:13

Dziekuję sowie za uzupełnienie :)

Basiu, rozwiązanie 36 a) ok, brawo!

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-13 15:14

Zapraszam do zgadywania - zagadka 36 z podpunktami ( od be do e) .

Zbliża się Wielkanoc. Mam pytanie o...pisanki czyli zdobione jajka. Jaki otrzymamy kolor pisanki, jeśli zagotujemy jajka w :
b) wywarze z łupin orzecha włoskiego
c) wywarze z kwiatu nagietka
d) wywarze z pędów młodego żyta
e) soku z buraka ?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 14:12
Zapraszam do zgadywania, zagadka we wpisie powyżej :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 16:30

odp. do zagadki 36

b) czarny

c) żółtozłocisty

d) zielony

e) różowy

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 17:05

brawo :)

ZAGADKA 37

Gdzie w Polsce mieści się Muzeum Bociana Białego (jaka to miejscowość, w dolinie jakiej rzeki oraz w poblizu jakiego dużego miasta leży)?

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 17:21
 są to przygodzice
 
 
Trofeus6
puchacz
punkty: 42068
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 17:30

Kiedyś czytałem że takie muzeum jest we wsi Kłopot, ale nie jestem pewien.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-15 17:48

Muzeum Bociana Białego jest na razie tylko w Kłopocie, 60 km od Zielonej Góry, w dolinie rzeki Odry.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-16 19:51

Zagadka 38

Poproszę o początek znanej piosenki "Mazowsza":

".......... ...., chłopiec panny szuka" :)

Podpowiedź - oczywiście rzecz jest o pewnym ptaku.

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-17 17:38

Nie jestem z mazowsza, więc chyba nie odpowiem, ale dam moją zagadkę, a oto ona:

Co robi kulon gdy jest zagrożony?

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-17 18:02
"Mazowsze", to taki zespół ludowy
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%84stwowy_Zesp%C3%B3%C5%82_Ludowy_Pie%C5%9Bni_i_Ta%C5%84ca_%22Mazowsze%22
 
 
Trofeus6
puchacz
punkty: 42068
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-17 18:40

Ja nie jestem z Mazowsza, ale odpowiem "Kukułeczka kuka, chłopiec panny szuka"

 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2009-03-17 19:36
Mazowsze, to nie jest zespół ludowy, to zespół "Pieśni i tańca", występujący, niestety, głównie za granicą, gdzie jest bardziej doceniany niż w kraju-)
 
 
major93
kruk
punkty: 5871
* * * * *
 
dodano: 2009-03-17 19:47
Właśnie mi sie przypomniała stara piosenka;)
 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-17 20:39
akogut napisał:
„Mazowsze, to nie jest zespół ludowy, to zespół "Pieśni i tańca", występujący, niestety, głównie za granicą, gdzie jest bardziej doceniany niż w kraju-) ”
"

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca "Mazowsze" -to nagłówek wikipedii

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 15:16
Przypominam o mojej zagadce
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 21:43

Zagadka 38 - Trofeus ma rację. dzięki za komentarze akogut, djkarpowicz i Major :)

Ludzie, zgadujcie ;)

ZAGADKA 39 (zadała basias) Co robi kulon gdy jest zagrożony?

ZAGADKA 40: Jaki ptak-mądrala występuje w "Akademii Pana Kleksa"?

ZAGADKA 41: Są takie zegary ścienne, w których co godzinę otwiera się okienko, wysuwa się figurka pewnego ptaka i daje głos :) O jakiego ptaka chodzi?

ZAGADKA 42: Biała jaskółka (http://www.pwg.otop.org.pl/fotki/marek/fot1d.jpg ), biały wróbel (http://www.pwg.otop.skygroup.pl/galeria/zoom_image.php?id_phot=1275 ), biały kruk (  http://marlett-choi.blogs.com/photos/uncategorized/2008/01/19/white_crow_1.jpg)zdarzają się czasami. Jak się nazywa zjawisko braku ciemnego barwnika u niektórych osobników, przedstawicieli gatunków normalnie ciemno ubarwionych ptaków?

 
 
beatak
bielik
punkty: 29468
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 21:47
Odp 42 - Albinizm
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 21:51
Dzięki, beatak :) Całkowity brak ciemnego barwnika to albinizm, a niedobór - to leucyzm. Tym sposobem zagadka 42 rozwiązana . Ładne te fotki białych ptaków, prawda? (linki są w moim poprzednim wpisie)
Wszystkim chętnym do zgadywania polecam zagadki 39, 40 i 41 (zadane wyżej)! Enjoy ;)
 
 
beatak
bielik
punkty: 29468
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 21:53
Odp 41 -  kukułka
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 22:01
41 też ok, czekają wciąż 39 i 40 ;)
 
 
beatak
bielik
punkty: 29468
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 22:09
Odp 40 - o ile dobrze pamiętam lekturę - szpak.
 
 
beatak
bielik
punkty: 29468
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-18 22:12
Odp 39 - Kulon w sytuacji niebezpiecznej siada na ziemi i nie rusza się.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-23 15:21
Witam :) Zagadka 40 - prawidłowo!
W sprawie rozwiązania 39 wypowie się Basias - jej autorka, mam nadzieję, wkrótce...
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-24 08:49
No to wypowiadam się :P kulon zagrożony rospłaszcza się na ziemi. może beatak miała inne źrudło wiedzy niż ja
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-03-24 09:24
basias napisał:
„No to wypowiadam się :P kulon zagrożony rospłaszcza się na ziemi. może beatak miała inne źrudło wiedzy niż ja”
Hm, beatak korzystała na pewno ze źródeł.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-24 14:12

Myślę, że ten nasz kulon może i siadać i się rozpłaszczać w zależności od potrzeb, podłoża i sytuacji ;)

ZAGADKA 42

Czy nimfa to:

a) pewna papuga z Autralii

b) jedno ze stadiów rozwojowych owadów

c) boginka z mitologii greckiej

d) wszystkie odpowiedzi są poprawne

e) żadna odpowiedź nie jest poprawna

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-24 14:27

ZAGADKA 43

Jak się nazywa prastara forma łowiectwa, wykorzystująca do polowania specjalnie wytrenowane ptaki drapieżne ? Obecnie mamy w Polsce ok. 200 tego typu specjalistów. W dzisiejszych czasach nie skupiają się oni na myślistwie, ale przede wszystkim na ochronie ptaków drapieżnych i edukacji społeczeństwa w tej dziedzinie.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-24 14:35

ZAGADKA 44

Jaka operacja ma miejsce na zdjęciu poniżej:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Ringing_04_Ringing.jpg

 

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-24 15:28
42-d
44- Obrączkowanie ptaka
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 17:03

Hej! Daniel, Twoje odpowiedzi są dobre :)

zapraszam chętnych do zgadywania jeszcze jednej zagadki...

ZAGADKA 43

Jak się nazywa prastara forma łowiectwa, wykorzystująca do polowania specjalnie wytrenowane ptaki drapieżne ? Obecnie mamy w Polsce ok. 200 tego typu specjalistów. W dzisiejszych czasach nie skupiają się oni na myślistwie, ale przede wszystkim na ochronie ptaków drapieżnych i edukacji społeczeństwa w tej dziedzinie.
Ta dziedzina to  S _ _ _ L _ _ _ _ _ O,

a człowiek, który się tym zajmuje to  S _ _ _ _ _ _I K.

Takiego jednego pana macie na zdjęciu po lewej :)

http://boobnyar.galeria.recenzja.pl/ekran.php?pic_id=132002

 
 
luke22
bielik
punkty: 15810
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 17:08
Sokolnictwo oraz Sokolnik.:)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 17:33

Thank U ;)

ZAGADKA 44

W celu odstraszenia gołębi, robiących kupki w rozmaitych miejscach, skuteczniejsze będzie zastosowanie:

a) odtwarzana dźwięków imitujących odgłosy ptaków drapieżnych,

czy

b) wywieszenie w widocznym miejscu naturalnej wielkości sylwetki sokoła lub jastrzębia albo użycie pomniejszonej sylwetki barwy czarnej w postaci naklejki na okno ?

 

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 17:38

zagadka 44

odpowiedź b

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 19:37

brawo :)

ZAGADKA 45

Czy bocian potrafi oprócz klekotania dziobem także w wyjątkowych sytuacjach śpiewać, ćwierkać itp.? Tak/nie?

Podpowiedzi szukajcie w artykule:

http://www.polskieradio.pl/nauka/polecamy/artykul92008.html

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 20:37

zagadka 45

tak

 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 21:10
djkarpowicz napisał: „44- Obrączkowanie ptaka”
Zwane również blachowaniem ;) Używane jest również określenie "obnóżkowanie', jako że blaszkę zakłada się ptaszkowi na nóżkę, a nie na rączkę ;D
 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 21:16
Do zagadki 44: czytałam, że jedynym skutecznym sposobem odstraszania jest zatrudnienie sokolnika - reszta metod jest nic nie warta, bo i do dźwięków, i do fantomów ptactwo momentalnie się przyzwyczaja i je ignoruje. Tamaro, możesz podać jakieś wiarygodne źródła z oceną skuteczności metod dźwiękowych i "figurkowych" ?
 
 
luke22
bielik
punkty: 15810
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-25 21:37
Codziennie jestem świadkiem tej nieskuteczności. Droga do szkoły  ciągnie się wzdłuż terenów lotniska, gdzie istnieje taki system, jednak widziałem różne ptaki siedzące nawet na glośnikach emitujących krogulca czy jastrzębia, jednym słowem nie sprawdza się...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-26 21:41

co do bocianów, to raczej tylko klekotają, ale jako maleństwa mają szerszy repertuar - piski, syki itp. :)

Netta, dzięki za fajny komentarz o "obnóżkowaniu" :)

W sprawie płoszenia ptactwa, hmm, opieram sie na stronach sokolników polskich w internecie, bardzo fajnie jest to opisane tutaj http://www.ploszenie.pl/metoda.htm . Są wymienione wszystkie metody, ich zalety i wady - poza tym bydwoje macie rację, Netto i Luke! Aha, z dwóch metod podanych przeze mnie w zagadce lepsze są "groźne" naklejki ;)

 

 

 

 
 
luke22
bielik
punkty: 15810
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-26 21:43
A ptaki i tak kończą  na ekranach dżwiękochłonnych:(
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-26 22:12

:( no więc zmieńmy nastrój :)

ZAGADKA 46:

Wróbliczka to:

a) papużka,

b) samiczka wróbla lub mazurka ?

ZAGADKA 47

Czy gołębie pocztowe bywały odznaczane wysokimi odznaczeniami bojowymi w czasie drugiej wojny światowej?

ZAGADKA 48

Która z podanych nazw NIE JEST nazwą rodziny ptaków spośród Wróblowatych:

Cudowronki, Chwostki, Fletówki, Altówki, Cukrzyki, Kwiatówki?

ZAGADKA 49

Czy istnieje ptak o nazwie filemon? Tak (jasne!) czy nie (bzdura!)?

ZAGADKA 50

Uzupełnij nazwy ptaszków z bajek:

a) PINGWIN P _ _ _ _ _

b) WRÓBELEK  _ _ _ _ _ _ _ K

c) KACZKA _ _ I _ _ _ _ _ _

d) GĄSKA  _ _ L _ _ _ _ _

 

Hej, wiecie jak ja sie wysilam z tymi zagadkami? ;) Jak te rozwiążecie (46, 47, 48, 49, 50), to robię sobie małą przerwę i czekam na Wasze zagadki ;)

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-27 13:51

Odp. do zagadki 46

odpowiedź a

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-27 13:56

odp. do zagadki 49

tak

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-27 13:58

odp. zagadki 50

b) elewmelek

c) dziwaczka

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-27 14:18

basias jak zawsze nie zawiodła, odp. 46, 49 i 50 (b,c) ok!

Podsumujmy co zostało chętnym do odgadnięcia:

ZAGADKA 47

Czy gołębie pocztowe bywały odznaczane wysokimi odznaczeniami bojowymi w czasie drugiej wojny światowej?

ZAGADKA 48

Która z podanych nazw NIE JEST nazwą rodziny ptaków spośród Wróblowatych:

Cudowronki, Chwostki, Fletówki, Altówki, Cukrzyki, Kwiatówki?

ZAGADKA 50

Uzupełnij nazwy ptaszków z bajek:

a) PINGWIN P _ _ _ _ _

d) GĄSKA  _ _ L _ _ _ _ _

Powodzenia!

 
 
luke22
bielik
punkty: 15810
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-27 14:33
 ZAGADKA 47 Czy gołębie pocztowe bywały odznaczane wysokimi odznaczeniami bojowymi w czasie drugiej wojny światowej?

gdyby odpowiedż miała brzmieć nie, to byś pewnie tak długiego pytania nie zadała więc mówię tak.:)


 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 08:16

odp. do zagadki 48

Nie są nimi cudowronki. Cudowronki to rajskie ptaki.

 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-03-28 08:23
To ja połączę pokolenia :)
Odpowiedź do zagadki 50:
pingwin Pik-Pok
gąska Balbinka
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-03-28 09:20
tamara napisał:
„Hej, wiecie jak ja sie wysilam z tymi zagadkami? ;) Jak te rozwiążecie (46, 47, 48, 49, 50), to robię sobie małą przerwę i czekam na Wasze zagadki ;)”
Nie poddawaj się Tamaro! Lubimy i doceniamy Twoje zagadki :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 13:30

Dziękuję za ciepłe słowa :)

I jeszcze mały komentarz do rozwiązań:

47 - Luke22, masz rację!

48 - Basias, hmm, Cudowronki to rzeczywiście rajskie ptaki, ale jednak należą do Wróblowych... Zatem NIE należą do wróblowych jedne z podanych: Chwostki, Fletówki, Altówki, Cukrzyki, Kwiatówki... Spróbuj zgadnąć, które?

50 - a i d Sowo, bardzo dobrze!

Polecam też stronkę o Gąsce. OKazuje się, że ma ona w Łodzi swój neon, a w czerwcu 2007 na półki polskich księgarń trafiło wznowienie jej najbardziej zabawnych przygód. Balbinka rzeczywiście łączy pokolenia ;) 

http://www.pantuniestal.com/2007/10/17/gaska-balbinka-znowu-swieci/?lan=english

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 13:31

http://www.pantuniestal.com/2007/10/17/gaska-balbinka-znowu-swieci/

tutaj po polsku, wczesniejszy link był po angielsku

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 13:38

ZAGADKA 51

Wcześniej opisana Gąska Balbinka miała też kolegę - był to KURCZAK P _ _ _

ZAGADKA 52

Jakiego ptaka Amerykanie obowiązkowo przyrządzają  na Święto Dziękczynienia (Thanksgiving)? Kiedy jest obchodzone to święto?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 13:44

ZAGADKA 53

Jakie ptaki zalicza się do udomowionych ptaków czyli drobiu? Podaj DWÓCH INTRUZÓW w tej grupie, którzy drobiem NIE SĄ: kura, gęś, indyk, wróbel domowy, kaczka, perliczka, struś, kuropatwa?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 16:13

odp. do zagadki 53

wróbel domowy, struś

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-03-28 16:17

odp. do zagadki 48

altówki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-03-29 16:30

No więc tak, Basias, rozw. 48 ok :)

53 - tak w połowie - bo ponoć strusie są uznawane za drób (niektórzy hodują je, jedzą ich jajka i mięso) czyli drobiem nie są wróble i kuropatwy (bo dzikie)

ZAGADKA 51

Wcześniej opisana Gąska Balbinka z dobranocek miała też kolegę.

Był to KURCZAK P _ _ _

ZAGADKA 52

Jakiego ptaka Amerykanie obowiązkowo przyrządzają  na Święto Dziękczynienia (Thanksgiving)? Kiedy jest obchodzone to święto?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-04-02 13:20

odp. do zagadki 51

kurczak Ptyś

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-02 13:28
52-Jest to indyk, a święto obchodzi sie w ostatni czwartek listopada.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-03 12:25

Dziekuję Basi i Danielowi za dobre odpowiedzi.

Jeszcze mały dopisek do 52, do Święta Dziękczynienia - obchodzi się je w czwarty czwartek listopada w USA, a w drugi poniedziałek października w Kanadzie. W dużym skrócie - jest to pamiątka dziękczynienia przybyszy z Europy za przetrwanie trudnych początków na kontynencie amerykańskim.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-03 13:21

NOWE ZAGADKI

ZAGADKA 53

Czy istnieja ptaki, które wysiadują jajka na lodowcu?

a) nie,

b) tak, tylko pingwiny

c) tak, pingwiny oraz diuki białoskrzydłe (te drugie na lodowcu w górach Peru)

ZAGADKA 54 - Co to jest skalne jajo?

a) jeden ze szczególnych kamieni z gór Rumunii, na którym pod wpływem deszczu pojawiaja się "pączkujące" wypustki

b) skamieniałe jajo dinozaura

c) słynna rzeźba jaja z wgniecionym spodem na Ibizie

ZAGADKA 55

W jakich językach tak się naśladuje odgłos koguta (do wyboru jest angielski -A, francuski - F i hiszpański-H)?

a) "Cook-a-Doodle -Doo!"  A, F CZY H?

b) "Cocorico!" A, F czy H?

c) "Cacareo!" A, F czy H?

ZAGADKA 56 - Który ptak wydaje taki odgłos (według Anglików, po angielsku):

gobble-gobble ? Indyk, kaczka czy gęś?

ZAGADKA 57 - O przynoszącym duże dochody interesie/biznesie mówi się, że to kura znosząca:

a) diamentowe jajka

b) złote jajka

c) jajka i kokosy

 

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-04-04 10:21

odp. do zagadki 53

c

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-06 15:41

odp. 53 bardzo dobra!

czekamy na rozwiązania zagadek 54, 55, 56 i 57

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-07 12:48

Życzę Wam wszystkim wspaniałych Świąt w rodzinnej atmosferze, pięknej pogody na spacery i obserwacje, kolorowych pisanek i puszystych kurczaczków w zasięgu wzroku oraz chociaż odrobinę mokrego śmigusa-dyngusa.

W wolnej chwili polecam zagadki do rozwiązania (54, 55, 56 i 57), zadane nieco wyżej

oraz ptasie kawały (około 30!):

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/1074

 
 
Trofeus6
puchacz
punkty: 42068
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-04-07 14:11

Dziękuje bardzo i nawzajem:)

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-04-07 20:34

odp. do zagadki 57

b

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-13 11:47

Zagadka 57 rozwiązana poprawnie, dzieki :)

Zostają do odgadnięcia:

ZAGADKA 54 - Co to jest skalne jajo?

a) jeden ze szczególnych kamieni z gór Rumunii, na którym pod wpływem deszczu pojawiaja się "pączkujące" wypustki

b) skamieniałe jajo dinozaura

c) słynna rzeźba jaja z wgniecionym spodem na Ibizie

ZAGADKA 55

W jakich językach tak się naśladuje odgłos koguta (do wyboru jest angielski -A, francuski - F i hiszpański-H)?

a) "Cook-a-Doodle -Doo!"  A, F CZY H?

b) "Cocorico!" A, F czy H?

c) "Cacareo!" A, F czy H?

ZAGADKA 56 - Który ptak wydaje taki odgłos (według Anglików, po angielsku):

gobble-gobble ? Indyk, kaczka czy gęś?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-14 16:35
Uczycie się angielskiego? Zapraszam do rozwiązywania zagadek 54-56, a zwłaszcza 55 i 56 :) Zadane były we wpisie wyżej.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-25 19:21

ZGADKOWICZE ZGADUJCIE :p Czekają zagadki 54, 55 i 56 i NOWA 58. Zapraszam!

ZAGADKA 54 - Co to jest skalne jajo?

a) jeden ze szczególnych kamieni z gór Rumunii, na którym pod wpływem deszczu pojawiaja się "pączkujące" wypustki

b) skamieniałe jajo dinozaura

c) słynna rzeźba jaja z wgniecionym spodem na Ibizie

ZAGADKA 55

W jakich językach tak się naśladuje odgłos koguta (do wyboru jest angielski -A, francuski - F i hiszpański-H)?

a) "Cook-a-Doodle -Doo!"  A, F CZY H?

b) "Cocorico!" A, F czy H?

c) "Cacareo!" A, F czy H?

ZAGADKA 56 - Który ptak wydaje taki odgłos (według Anglików, po angielsku):

gobble-gobble ? Indyk, kaczka czy gęś?

ZAGADKA 58

Znacie opowieść biblijną o arce Noego. Pytam, jaki ptak, który był na arce został wymieniony z nazwy w tekście Starego Testamentu? Dla ułatwienia cytuję fragment o tym jak opadały wody potopu, gdzie jest mowa o tym ptaku.

"W końcu Bóg zamknął źródła Wielkiej Otchłani, po czym nastały wielkie wiatry, a woda powoli, lecz nieustannie ustępowała miejsca lądu. Miesiąca siódmego i dnia siedemnastego arka osiadła na górach Ararat. Po trzech miesiącach ukazały się szczyty gór. Grunt jednak wciąż był mokry, a Noe, otworzywszy okno arki, wypuścił _ _ _ _ _ _ _ _, aby się przekonać, czy wody ustąpiły z powierzchni ziemi. Ta jednak nie znalazłszy miejsca, gdzie mogłaby usiąść, powróciła do zbawiennego statku. Po upływie siedmiu dni następna wypuszczona _ _ _ _ _ _ _ _ powróciła, niosąc w dziobie świeży listek z oliwnego drzewka. Poznał więc Noe, że woda na ziemi opadła. Odczekał jeszcze następny tydzień, po czym znów wypuścił białego ptaka, który tym razem nie powrócił w ogóle. "

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-04-25 21:36

Odp. do zagadki 58

gołębica, ale pamiętam że najpierw został wypuszczony kruk

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-04-26 14:04

Basiu, masz rację :) Przedtem cytowałam streszczenie opowieści o potopie, teraz sięgam do źródła, a tam kruk i gołębica:

Księga Rodzaju 8,6-13.20-22
”Po czterdziestu dniach Noe, otworzywszy okno arki, które przedtem uczynił, wypuścił KRUKA; ale ten wylatywał i zaraz wracał, dopóki nie wyschła woda na ziemi. Potem wypuścił z arki GOŁĘBICĘ, aby się przekonać, czy ustąpiły wody z powierzchni ziemi. Gołębica, nie znalazłszy miejsca, gdzie by mogła usiąść, wróciła do arki, bo jeszcze była woda na całej powierzchni ziemi; Noe, wyciągnąwszy rękę, schwytał ją i zabrał do arki. Przeczekawszy zaś jeszcze siedem dni, znów wypuścił z arki gołębicę i ta wróciła do niego pod wieczór, niosąc w dziobie świeży listek z drzewa oliwnego. Poznał więc Noe, że woda na ziemi opadła. I czekał jeszcze siedem dni, po czym wypuścił znów gołębicę, ale ona już nie powróciła do niego. W sześćset pierwszym roku, w miesiącu pierwszym, w pierwszym dniu miesiąca wody obeschły na ziemi, i Noe, zdjąwszy dach arki, zobaczył, że powierzchnia ziemi jest już prawie sucha. Noe zbudował ołtarz dla Pana i wziąwszy ze wszystkich zwierząt czystych i z ptaków czystych złożył je w ofierze całopalnej na tym ołtarzu. Gdy Pan poczuł miłą woń, rzekł do siebie: - Nie będę już więcej złorzeczył ziemi ze względu na ludzi, bo usposobienie człowieka jest złe już od młodości. Przeto już nigdy nie zgładzę wszystkiego, co żyje, jak to uczyniłem; będą one zatem istniały, jak długo trwać będzie ziemia, siew i żniwo, mróz i upał, lato i zima, dzień i noc".

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-14 14:36

ZGADUJ ZGADULA :) Szukajcie w necie, a znajdziecie ;)

ZAGADKA 54 - Co to jest skalne jajo?

a) jeden ze szczególnych kamieni z gór Rumunii, na którym pod wpływem deszczu pojawiaja się "pączkujące" wypustki

b) skamieniałe jajo dinozaura

c) słynna rzeźba jaja z wgniecionym spodem na Ibizie

ZAGADKA 55

W jakich językach tak się naśladuje odgłos koguta (do wyboru jest angielski -A, francuski - F i hiszpański-H)?

a) "Cook-a-Doodle -Doo!"  A, F CZY H?

b) "Cocorico!" A, F czy H?

c) "Cacareo!" A, F czy H?

ZAGADKA 56 - Który ptak wydaje taki odgłos (według Anglików, po angielsku):

gobble-gobble ? Indyk, kaczka czy gęś?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-14 16:55
A może jakieś podpowiedzi? :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-18 16:35
To daję odpowiedzi jednak, bo trudno znaleźć ;)

54 a
55 a ang., b franc., c hiszp.
56 indyk ;)


 
 
Aragorn
bielik
punkty: 18625
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-18 16:37
Może jakieś nowe zagadki ???? :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-18 16:37
ZAGADKA 59 obserwacyjna

Ile jaj mają słynne bociany z Przygodzic, które można obserwować w internecie? Ile mają teraz?
 
 
Aragorn
bielik
punkty: 18625
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-18 16:42
Mają 4 młode i 1 jajo :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 14:23

Dziekuję za odwiedziny i odp.:)

No a dziś już cała piąteczka wykluta ;) Oby rosły zdrowo.

 

 

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 14:29

ZAGADKA 60

Co to za ptak, którego nazywają "miejskim skowronkiem", coraz rzadziej spotykany niestety? Nazwa tego ptaka bywa też używana do określenia młodej, pełnej radości, energicznej dziewczyny...

ZAGADKA 61

Gdzie znajduje sie wieś Ptaszki? W województwie małopolskim, mazowieckim czy podkarpackim?

ZAGADKA 62

Czy ptaszor to nazwa ptaka czy ryby latającej?

 

ZAGADKA 61

 

 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 14:33
60. No cóż... dzierlatka... ;))
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 14:42

ZAGADKA 63

Dlaczego bohater słynnej powieści Williama Whartona "Ptasiek" nosi takie imię?

a) jest mówiącą papugą, nazywaną pieszczotliwie Ptaśkiem

b) jest czlowiekiem, który od dziecka podpatrywał i podziwiał ptaki, dlatego ludzie zaczęli go przezywać Ptaśkiem

c) jest artystą cyrkowym, który wykonuje skomplikowane ewolucje na linie, a jego pseudonim artystyczny to Ptasiek

ZAGADKA 64

Ptaszarnia to rodzaj lub część ogrodu zoologicznego, służąca do eksponowania gatunków żywego ptactwa. W którym mieście powstała najstarsza ptaszarnia na ziemiach polskich (było to w roku 1797)?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 15:09

ZAGADKA 65

Dlaczego roślina-zioło "rdest ptasi" ma od zawsze drugą część nazwy "ptasi"?

a) jest chętnie zjadany przez domowe ptaki: kury, gęsi i kaczki

b) jego kwiaty przypominają otwarte ptasie dzióbki

c) ponieważ nadaje się jako karma dla kanarków

ZAGADKA 66

Co to za zioło? Jego łacińska nazwa chelidonium pochodzi od greckiego słowa „chelidon”, co znaczy jaskółka. Stare wierzenie mówi, że zioło to zakwitało wraz z przylotem jaskółek na wiosnę oraz przekwitało wtedy, kiedy jaskółki odlatywały. Inna legenda mówi, że jaskółki używały soku zioła do wzmacniania wzroku swoich świeżoopierzonych piskląt. Sok z zioła w postaci kropel był rzeczywiście stosowany w leczeniu katarakty (zaćmy) u ludzi dawno temu, jednak obecnie nie jest to praktykowane.

ZAGADKA 67

Ludzka wada wzroku nyktalopia ma też inną potoczną nazwę:  K _ _ _ _  ŚLEPOTA, w której pierwszym członie jest nazwa pewnego znanego ptaka.

Osoby dotknięte tą chorobą nie widzą przy słabym oświetleniu, po zmierzchu. Ponieważ większość ptaków ma upośledzenie widzenia w warunkach słabego oświetlenia, to stąd potoczna nazwa wady, o którą pytam. K _ _ _ _ ŚLEPOTA może być spowodowana brakiem lub niedoborem witaminy A.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-22 15:12

Dzięki Netta za dobrą odp. !

Wszystkim lubiącym zagadki polecam nowe propozycje z numerkami 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67.

Bawcie się dobrze.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-23 10:28

odp. do zagadki 67

kurza ślepota

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-23 10:31

odp. do zagadki 61

mazowieckim

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-23 12:34
Dzięki, Basias - jak zawsze niezawodna! Odpowiedzi 61 i 67 prawidłowe.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-23 12:42

ZAGADKOWE PODSUMOWANIE PRZEDWEEKENDOWE

Na odgadnięcie czekają:

ZAGADKA 62

Czy ptaszor to nazwa ptaka czy ryby latającej?

ZAGADKA 63

Dlaczego bohater słynnej powieści Williama Whartona "Ptasiek" nosi takie imię?

a) jest mówiącą papugą, nazywaną pieszczotliwie Ptaśkiem

b) jest czlowiekiem, który od dziecka podpatrywał i podziwiał ptaki, dlatego ludzie zaczęli go przezywać Ptaśkiem

c) jest artystą cyrkowym, który wykonuje skomplikowane ewolucje na linie, a jego pseudonim artystyczny to Ptasiek

ZAGADKA 64

Ptaszarnia to rodzaj lub część ogrodu zoologicznego, służąca do eksponowania gatunków żywego ptactwa. W którym mieście powstała najstarsza ptaszarnia na ziemiach polskich (było to w roku 1797)?

PODPOWIEDŹ: Wrocław, Warszawa czy Toruń?

ZAGADKA 65

Dlaczego roślina-zioło "rdest ptasi" ma od zawsze drugą część nazwy "ptasi"?

a) jest chętnie zjadany przez domowe ptaki: kury, gęsi i kaczki

b) jego kwiaty przypominają otwarte ptasie dzióbki

c) ponieważ nadaje się jako karma dla kanarków

Rdest ptasi możecie obejrzeć tutaj:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Polygonum_persicaria_bgiu.jpg

ZAGADKA 66

Co to za zioło? Jego łacińska nazwa chelidonium pochodzi od greckiego słowa „chelidon”, co znaczy jaskółka. Stare wierzenie mówi, że zioło to zakwitało wraz z przylotem jaskółek na wiosnę oraz przekwitało wtedy, kiedy jaskółki odlatywały. Inna legenda mówi, że jaskółki używały soku zioła do wzmacniania wzroku swoich świeżoopierzonych piskląt. Sok z zioła w postaci kropel był rzeczywiście stosowany w leczeniu katarakty (zaćmy) u ludzi dawno temu, jednak obecnie nie jest to praktykowane.

PODPOWIEDŹ: Ziółko zobaczcie tutaj:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d6/Flower_October_2008-1.jpg

 

 
 
anja98
bielik
punkty: 17477
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-23 14:39

zagadka 66

To chyba Glistnik jaskółcze ziele,

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-24 14:17

anja98, masz rację!

Do zgadywania pozostają zatem już tylko zagadki 62, 63, 64 i 65. Polecam!

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-24 14:30

zagadka 62

Odp. Ptaszor to latająca ryba.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-24 14:46

zadadka 65

Odp: a) jest chętnie zjadany przez domowe ptaki: kury, gęsi i kaczki

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-24 14:48

zagadka 64

Odp. W Toruniu.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-24 14:55

zagadka 63

Odp: b) jest czlowiekiem, który od dziecka podpatrywał i podziwiał ptaki, dlatego ludzie zaczęli go przezywać Ptaśkiem

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-25 15:11

To może ja też zadam zagadkę.

Podaj nazwy ptaków po angielsku:

a) sowa

b) bocian

c) orzeł

d) gęś

e) kurczaczek

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-27 13:58

nareszcie i ja odpowiem na zagadkę :)

a) owl

b) storck

c) eagle

Pozostałe podpunkty pozostawiam komuś innemu :)

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-27 22:18

CD

d) goose

e) chicken

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-27 22:19
.........ale znalazłam tylko kurczak , a nie kurczaczek.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-05-27 22:24

Ja dla odmiany zadaje z angielskiego na polski:

a) partridge

b) yellow wagtail

c) swallow

d) goldfinch

e) sparrow

f) hawk

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-29 17:22

Dla orientacji rozwiązanej zagadce Basias daję numerek 68, a nowej zagadce Krejzola005 numer 69 i postaram się ją rozwiązać ze słownikiem w dłoni :)

a) kuropatwa

b) pliszka żółta

c) jaskółka

d) szczygieł

e) wróbel

f) jastrząb

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-05-29 17:25

Żeby było łatwiej przewijać, do kontynuacji zagadkowania zapraszam tutaj:

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/1460

 
Nie ponosimy odpowiedzialności za wypowiedzi zawarte w komentarzach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Są one prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.
Logowanie do serwisu:
 
 
 
Zapamiętaj hasło
 
 
 
 
 
Najnowsi ulubieni klubowicza
 
 
 
 
 
Projekt i wykonanie Excelo.
Powered by excelo true CMS system.
Portal przygotowano dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Królestwa Holandii w Polsce
- Program Małych Projektów Matra/KNIP