Strona, jak wiele innych, wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka). Jeśli ci to odpowiada, kontynuuj - w przeciwnym przypadku dowiedz się więcej kliknij.
http://www.otopjunior.org.pl
 
<
Poprzedni blog
 
Lista blogów
 
Następny blog
>
 
Zagadki 3
 
Poleć znajomemu
Drukuj
Zagadki 9
 
 
~ tamara    |    dodano: 2009-09-28 13:26
Miłej zabawy!
 
 
Komentarze ( 235 )
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:33

Tej zagadki nie udało nam się pokonać wcześniej, to może jeszcze spróbujecie?

ZAGADKA 1

Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę?

Nowości

ZAGADKA 2

Który ptak z rodziny kaczkowatych gniazduje w dziupli?

ZAGADKA 3

Jak się nazywa najwyżej gniazdujący ptak na Ziemi? jego gniazda mozna spotkać w Himalajach na wysokości nawet 6 000 - 6 200 m n. p. m.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:48

ZAGADKA 4

Jaki jest najszybciej pływający ptak na Ziemi? Rozwija w wodzie prędkość do 40 km/godz.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:50

ZAGADKA 5

Który ptak ma największy dziób na świecie? Jego dziób jest prawie półmetrowy i mieści sie w nim około 12 litrów wody.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:55

Odp. do zagadki 2

gągoł

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-28 16:08
Odp. do zagadki 4
Pingwin białobrewy

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-28 16:08
Odp. do zagadki 5
tukan
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 19:56

A ja mam dla Ciebie zagadkę.!

A co to jest : ma dwie nogi, dwie ręce i pierze?

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 20:08

Odp do 4.

Rybołów.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 20:09

Odp do 1.

A może dwa gołębie.!

hehehhe...ale to ptaki. ;D ;)))

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 20:27

A już wiem.!

 

Pralka

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 20:42
krejzola005 napisał:
„A ja mam dla Ciebie zagadkę.! A co to jest: ma dwie nogi, dwie ręce i pierze?  ”
Praczka
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-28 23:09
tamara napisał:
„Tej zagadki nie udało nam się pokonać wcześniej, to może jeszcze spróbujecie? ZAGADKA 1 Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę? Nowości ZAGADKA 2 Który ptak z rodziny kaczkowatych gniazduje w dziupli? ZAGADKA 3 Jak się nazywa najwyżej gniazdujący ptak na Ziemi? jego gniazda mozna spotkać w Himalajach na wysokości nawet 6 000 - 6 200 m n. p. m.  ”
Chodzi o gęś tybetańską, która jest najwyżej latającym ptakiem - zanotowano lot na ponad 10 000 mnpm.
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-28 23:14
Bubo-bubo napisał:
„tamara napisał:„Tej zagadki nie udało nam się pokonać wcześniej, to może jeszcze spróbujecie? ZAGADKA 1 Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę? Nowości ZAGADKA 2 Który ptak z rodziny kaczkowatych gniazduje w dziupli? ZAGADKA 3 Jak się nazywa najwyżej gniazdujący ptak na Ziemi? jego gniazda mozna spotkać w Himalajach na wysokości nawet 6 000 - 6 200 m n. p. m.  ”Chodzi o gęś tybetańską, która jest najwyżej latającym ptakiem - zanotowano lot na ponad 10 000 mnpm.”
Oczywiście chodzi o zagadkę 3
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:15
basias napisał:
„Odp. do zagadki 2 gągoł”
Bardzo dobra odpowiedź!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:16
Gwiazdkowa napisał:
„Odp. do zagadki 4Pingwin białobrewy”
Zgadza się, gratuluję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:19
krejzola005 napisał:
„A już wiem.!   Pralka”
Bardzo podobają mi się odpowiedzi Krejzoli na zagadkę 1, wszystkie: poduszka, pralka, 2 gołębie :) PRALKA  pasuje na 100 procent (ja uznaję), ale autor zagadki (nie ja) miał na myśli coś innego.... Napisać co czy jeszcze zgadujemy?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:20
krejzola005 napisał:
„A ja mam dla Ciebie zagadkę.! A co to jest: ma dwie nogi, dwie ręce i pierze?  ”
Chyba muszę się zgodzić z Danielem (praczka?) :) Ale to mógłby być też np. Ikar, prawda?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:25
Gwiazdkowa napisał:
„Odp. do zagadki 5 tukan”
Niestety to nie tukan, który sam dorasta do pół metra długości i dziób ma nieco krótszy ;) Według mojej wiedzy najdłuższy dziób ptasi (około 47 cm) należy do pelikana australijskiego (Pelicanus Conspicillatus).
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:28
Jeszcze co do odpowiedzi Bubo-bubo do zagadki 3. Ja miałam trochę inne dane. Co prawda gęś tybetańska przelatuje i żyje bardzo wysoko, ale chyba nie pobiła rekordu najwyżej położonego gniazda, który należy do wieszczka (6 200 m n.p.m.)...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 10:33

To może jeszcze spróbujecie z tą jedynką (zag. 1)?

I jeszcze przypomniało mi się, że są takie zaległe zgadywanki, jeśli chodzi o 38 d) to można spokojnie strzelać,  szansa trafienia jest duża!

ZAGADKA 38

b) Do czego było ( i jest) używane wyskubane gęsie pierze?

d) Ile można średnio uzyskać pierza z jednej gęsi? Około 10 dekagramów, 40 dekagramów czy 1 kilograma?

e) Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza, ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi?

ZAGADKA 46

Jakie to ptaki w żargonie ornitologicznym?

d) sandwicz

e) pacan

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 16:22

Zagadka 1

Może to łóżko?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-29 21:42
basias napisał:
„Zagadka 1 Może to łóżko?”
Basiu, trafiłaś! Ale pralkę Krejzoli też uznajemy :)
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-29 23:34
tamara napisał:
„To może jeszcze spróbujecie z tą jedynką (zag. 1)?I jeszcze przypomniało mi się, że są takie zaległe zgadywanki, jeśli chodzi o 38 d) to można spokojnie strzelać,  szansa trafienia jest duża!ZAGADKA 38 b) Do czego było ( i jest) używane wyskubane gęsie pierze? d) Ile można średnio uzyskać pierza z jednej gęsi? Około 10 dekagramów, 40 dekagramów czy 1 kilograma? e) Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza, ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi? ZAGADKA 46 Jakie to ptaki w żargonie ornitologicznym? d) sandwicz e) pacan”
38 b  pierze służyły i nadal służą do wyrobu kołder, poduszek, pierzyn.
38 d  z 1 gęsi pozyskuje się 40 dkg pierza
46    sandwicz  - rybitwa czubata /Sterna sandvicensis /
         pacan - kozodój lelek
 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-30 07:31
Bubo-bubo napisał:  pacan - kozodój lelek”
Pacan to modraszka - przynajmniej wszystkie moje dotychczasowe doświadczenia asystenckie na to wskazują :)
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-30 20:21
Netta napisał:
„Bubo-bubo napisał: pacan - kozodój lelek”Pacan to modraszka - przynajmniej wszystkie moje dotychczasowe doświadczenia asystenckie na to wskazują :)”
Nie jestem ekspertem w tym zakresie, więc szukałam odpowiedzi w różnych źródłach.Poniżej podaję stronę i fragment wypowiedzi autora.
Biorąc pod uwagę sposób rozumowania, wydaje mi się logiczne.
Dlaczego więc pacanem jest modraszka?
http://plamkamazurka.blox.pl/2008/02/Z-ptakami-po-obszarach-Natury-2000-Kozodoj-z.html

(...)"Z tego ciekawego grona dużą ciekawość budzi we mnie lelek kozodój. Ciekawie brzmi drugi człon jego nazwy, prawda? Z tymi Kozami i kozami było kiedyś siedem światów. W byłym mieście Pacanów (też leżącym na terenach województwa świętokrzyskiego) ród kowali nosił nazwisko Koza. Kowale jak wiadomo kują. Ktoś się kiedyś pomylił i zostało, że "w Pacanowie kozy kują". Pokutujące do niedawna określenie "pacan" tyczyło człowieka, deliikatnie mówiąc, nierozgarniętego.

Z kozami, sympatycznymi dawcami wybornego mleka, była inna sprawa. Od starożytności poprzez wieki panowało przekonanie, że lelek ... kozy doi! Opinia ta na tyle poważnie była traktowana, że łacińska nazwa "Caprimulgus", znacząca tyle co kozodój zachowała się po dziś dzień. I jeszcze jedna informacja. Wikipedia podaje, że w wierzeniach Słowian lelek był nosicielem dusz. Czyli, podobnie jak z pójdźką, sprawa się miała. Kto usłyszał głos lelka wybierał się na drugi świat...(..)"

 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-30 21:33
Bubo-bubo napisał:  Biorąc pod uwagę sposób rozumowania, wydaje mi się logiczne.Dlaczego więc pacanem jest modraszka?
Ano dlatego: Modraszka - Cyanistes caeruleus, do niedawna Parus caeruleus, w zeszycie obrączkarskim zapisywana jest kodem PACAE, co komuś skojarzyło się z "pacanem" i tak zostało.
Natomiast nie mogę nijak dopatrzyć się związku logicznego pomiędzy pacanem a lelkiem, nawet mieszając do tego kozę. Wyjaśnij mi, bardzo proszę.
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-30 22:54
Netta napisał:
„Bubo-bubo napisał: Biorąc pod uwagę sposób rozumowania, wydaje mi się logiczne.Dlaczego więc pacanem jest modraszka? Ano dlatego: Modraszka - Cyanistes caeruleus, do niedawna Parus caeruleus, w zeszycie obrączkarskim zapisywana jest kodem PACAE, co komuś skojarzyło się z "pacanem" i tak zostało. Natomiast nie mogę nijak dopatrzyć się związku logicznego pomiędzy pacanem a lelkiem, nawet mieszając do tego kozę. Wyjaśnij mi, bardzo proszę.”
Pacanów - kozy - lelek kozodój. Takie skojarzenie myślowe.

Dzięki za wytłumaczenie!
Cieszę się, że dzięki takim "rozmowom" mogę się więcej dowiedzieć od kompetentnych osób.
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-30 22:57
Jeszcze do pełnego wyjaśnienia - 

Od starożytności poprzez wieki panowało przekonanie, że lelek ... kozy doi! Opinia ta na tyle poważnie była traktowana, że łacińska nazwa "Caprimulgus", znacząca tyle co kozodój zachowała się po dziś dzień.
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-10-01 09:46
Argumentacja Netty co do modraszki - pacana odpowiada mi bardziej :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 15:09

Takie dyskusje bardzo mi się podobają :) dzięki za komentarze. Dodam tylko, że odpowiedzi Bubo-bubo do 38 b,d i 46 d są prawidłowe, brawo.

Ostała się jedna samotna zagadka 38 e:

Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza, ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi?

a) nadal tylko ręcznie

b) czasem ręcznie, czasem za pomocą specjalnych urządzeń - mechanicznych skubarek

c) tylko mechanicznie

Jak myślicie?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 15:40

ZAGADKA 6

To może spróbujemy zapisać wspólnie jak najwięcej określeń śpiewu ptaków, jak np. świergot, trel, kukanie itp. ?

 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 17:33
Bubo-bubo napisał:  ”Pacanów - kozy - lelek kozodój. Takie skojarzenie myślowe.”
Ale nadal nie ma związku między pacanem i Pacanowem :) Podobno "pacan" pochodzi z rosyjskiego, gdzie oznaczał "młodzieńca, chłopaka", a w gwarze lwowskiej nabrał znaczenia "lekko przygłupi" ;) - tym niemniej z Pacanowem nikt tego podobno nie łączył.
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 18:24

Zagadka 6

krakanie, gdakanie, pianie, pohukiwanie, kwakanie

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 18:44
 b) czasem ręcznie, czasem za pomocą specjalnych urządzeń - mechanicznych skubarek

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 18:57

Odp.6

klangor, klapanie,trylowanie,korkowanie, szlifowanie,chrapanie.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 18:59
tamara napisał:
„krejzola005 napisał:„A ja mam dla Ciebie zagadkę.! A co to jest: ma dwie nogi, dwie ręce i pierze?  ”Chyba muszę się zgodzić z Danielem (praczka?) :) Ale to mógłby być też np. Ikar, prawda?”
Tak, chodziło mi o PRACZKĘ. No cóż Ikar pewnie też miał pierze.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 22:48
krejzola005 napisał:
„ b) czasem ręcznie, czasem za pomocą specjalnych urządzeń - mechanicznych skubarek ”
Odpowiedź bardzo dobra, gratuluję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-01 22:51
Zagadka 6 to duże pole do popisu :) Dzięki Basiu i Olu za Wasze propozycje, są super, ale jeszcze można coś dopisać... Na przykład w wierszu "Ptasie radio" Tuwima jest kilka interesujących nazw ptasich odgłosów ;)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-03 19:39

Odp do 6.  Z wiersza Tuwima

Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić .

ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,

zaterlikał

szczebiot,  świegot

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 14:17
krejzola005 napisał:
„Odp do 6.  Z wiersza Tuwima Będą ćwierkać, świstać, kwilić, Pitpilitać i pimpilić . ćwirzyć, ćwikać, Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać, zaterlikał szczebiot,  świegot”
Dziękuję! Bardzo ładnie :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 14:19
Co by jeszcze można dodać w sprawie ptasich odgłosów? Może gęganie, syczenie, klekotanie, trzeszczenie, derkanie, kwiczenie... Chyba tyle. 
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 15:56

Idzie nowe :)

ZAGADKA 7

Czy jarząbek lubi zimą jadać owoce jarzębiu (czyli jarzębinę) czy zbieżność nazw: "jarząbek" i "jarzębina" jest przypadkowa?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 15:57

ZAGADKA 8

Jesli posadzimy w ogrodzie kępę jarzębin, tarniny, rokitnika i ozdobne jabłonki, to jakie ptaki zwabimy do siebie zimą?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 15:57

ZAGADKA 9

Owoce jarzębiny nie szkodzą ptakom, sarnom i borsukom, ale czy człowiek może wcinać jarzębinę?

a) tak, bez problemu, jesli tylko nie przeszkadza mu gorzki smak

b) nie, bo jarzębina zawiera trujący dla człowieka kwas parasorbinowy i nie da się go w żaden sposób usunąć

c) nie mozna jeść surowej jarzębiny, natomiast po zamrożeniu albo zanurzeniu we wrzątku można stosować te owoce jako dodatek do dżemów i soków albo jako surowiec na nalewkę

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 19:16

Odp do 9.

c.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-07 19:18

Odp do 8

Z własnego doświadczenia wiem , że przylecą : kosy, kwiczoły, grubodzioby, szpaki i jemiołuszki, a może coś jeszcze więcej . Nie wiem.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-09 21:30
krejzola005 napisał:
„Odp do 9. c.”
Tak, bardzo dobrze.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-09 21:34
krejzola005 napisał:
„Odp do 8 Z własnego doświadczenia wiem , że przylecą : kosy, kwiczoły, grubodzioby, szpaki i jemiołuszki, a może coś jeszcze więcej . Nie wiem.”
Bardzo dobra odpowiedź, poparta doświadczeniem. O to właśnie chodziło :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-09 21:34
Została jeszcze "siódemka"...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-10 21:51

ZAGADKA 10

"Gdzie ci mężczyźni" - tak śpiewała w zabawnej piosence Danuta Rinn. Jakie ptaki pojawiają się w tekście tego utworu? Podpowiedź: chodzi o trzy nazwy.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-11 22:13

Odp.10

orły, sokoły, bażanty.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 15:58

Odp. do zagadki 7

Nie je jarzębiny.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:09
krejzola005 napisał:
„Odp.10 orły, sokoły, bażanty.”
Dokładnie, brawo!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:16
basias napisał:
„Odp. do zagadki 7 Nie je jarzębiny.”
Z tego co wiem, to podobno jednak jada owoce jarzębiny w mrozy, tak jak i gile, drozdy, jemiołuszki...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:18

ZAGADKA 11

Słowo "snajper" (strzelec wyborowy) pochodzi od angielskiej nazwy pewnego ptaka, którego baaardzo trudno upolować - snipe . Jakiego?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:27
Odp.11 bekas
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:28

ZAGADKA 12

Zazwyczaj zaloty ptasie wyglądają tak, że to samiec zabiega o samiczkę, stroszy piórka, tańczy, śpiewa itp. Kto wymieni gatunek ptaka spotykanego w Polsce, u którego role w zalotach są odwrócone: to samice, a nie samce tokują?

Podpowiedź: np. P _ _ _ _ _ _ _ _   S _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

(średni ptak wędrowny z rodziny bekasowatych)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:28
krejzola005 napisał:
„Odp.11 bekas”
Bardzo dobrze!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 19:39

ZAGADKA 13

W nowym filmie animowanym wytwórni Pixar pt. "Odlot" pojawia się pewien ptak o imieniu Ptaszysko. Zastanawiam się jaki to gatunek? Macie jakieś pomysły może?

http://www.pixar.com/featurefilms/up/images/2.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=JA-EYnGYnIo

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 20:17

odp. do zagadki 12

płatkonóg szydłodzioby

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 21:47

Odp.12

Płatkonóg Szydłodziby

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-16 21:50
Basiu byłaś szybsza. Nie zauważ yłam twojej odpowiedzi. :)) Oczywiście Płatkonóg Szydłodzioby.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-17 12:54
Brawo, Basiu i Olu! wasza odpowiedź na pyt. 12 jest rzecz jasna prawidłowa :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-17 19:32
Co do zagadki 13, to myślę, że to jest wymyślony ptak, chociaż szyją i czubem na głowie  przypomina pawia.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-20 14:35
basias napisał:
„Co do zagadki 13, to myślę, że to jest wymyślony ptak, chociaż szyją i czubem na głowie  przypomina pawia.”
Myślę, że masz rację. No i jeszcze wzrostem ten ptak też trochę przypomina strusia, a kolorami papugę, taki dziwaczny mieszaniec ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-20 14:38
ZAGADKA 14

No to idziemy dalej :) Znacie może takiego wybitnego polskiego malarza Józefa Mehoffera (żył na przełomie XIX i XX wieku)? Jego żona Jadwiga bardzo lubiła się stroić, a on ją często malował w jej modnych kreacjach. Poniżej wstawiam link do obrazu: "Portret żony artysty w letnim mieszkaniu" z 1904 r. Pytanie - pióra jakiego ptaka ma ta pani na kapeluszu?
http://artyzm.com/obrazy/mehoffer-zona.jpg
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 14:24

Teraz link powinien działać:

http://artyzm.com/obrazy/mehoffer-zona.jpg

 

 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2009-10-21 14:31
Czapli białej?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 14:41
akogut napisał:
„Czapli białej?”
Niestety nie...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 14:49

To może mała podpowiedź do zagadki 14 :

Zdobienie kapeluszy i strojów tego rodzaju piórami zapoczątkowała podobno królowa francuska Maria Antonina (II połowa XVIII w.) - były bardzo drogie, bo sprowadzane z zagranicy. W Europie zaczęto hodować tego ptaka dopiero pod koniec XIX wieku, po raz pierwszy w ogrodzie zoologicznym w Marsylii...

Ozdoba z piór tego ptaka ma nawet swoją nazwę, to tzw. plereza ...

 
 
emis13
bielik
punkty: 27298
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 16:45

14.

Strusia?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 16:59
emis13 napisał:
„14. Strusia?”
Gratuluję dobrej odpowiedzi :)
 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2009-10-21 17:23
tamara napisał:
„emis13 napisał:„14. Strusia?”Gratuluję dobrej odpowiedzi :)”
Nie każdą damę było stać na pióra strusie, dlatego populacja czapli białej w Polsce, tych czasach bardzo ucierpiała.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-21 17:26
akogut napisał:
„tamara napisał:„emis13 napisał:„14. Strusia?”Gratuluję dobrej odpowiedzi :)”Nie każdą damę było stać na pióra strusie, dlatego populacja czapli białej w Polsce, tych czasach bardzo ucierpiała.”
Pani Mehofferowa mogła sobie pozwolić na strusie pióra (tak pisało w przewodniku dla dzieci Muzeum Narodowego w Krakowie), ale zapewne była w mniejszości i ma pani rację z tymi biednymi czaplami...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-22 13:36

ZAGADKA 15

Pozostańmy w klimacie mody. Jest taki typ obcasa w butach dla pań, który nazywany jest kaczuszką . Ciekawe dlaczego - pewnie jak właścicielka tego typu butów nie jest zbyt wprawiona w chodzeniu w nich, może mieć problem ze złapaniem równowagi i zakołysze się czasem na tych obcasach jak maszerująca kaczuszka?

Które ze zdjęć przedstawia but(y) z obcasem typu kaczuszka?

a) http://bi.gazeta.pl/im/1/4263/z4263481X.jpg

b) http://cokupic.pl/i/c_big827840.jpg

c) http://img21.imageshack.us/img21/982/kaczuszkay.jpg

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-22 13:41

ZAGADKA 16

Jakie dwa "dania" z diety bociana są też jadane przez ludzi , przynajmniej niektórych?

:)))  

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-22 13:43

ZAGADKA 17

Kto wymieni, jakie ptaki są jadane przez ludzi? Jest tego sporo...

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-22 15:40

Odp. do zagadki 16

żaby (ble), ryby

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-22 15:43

Odp. do zagadki 17

kury, gęsi, kaczki, indyki, a w pewnym kraju ortolany :(

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-23 13:23
basias napisał:
„Odp. do zagadki 16 żaby (ble), ryby”
Brawo!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-23 13:24
basias napisał:
„Odp. do zagadki 17 kury, gęsi, kaczki, indyki, a w pewnym kraju ortolany :(”

Tutaj też bardzo dobrze :)

Ach, ci Francuzi, dziwne mają upodobania smakowe...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-23 13:26
Cyzli została jeszcze zagadka 15 , ewentualnie można by coś jeszcze dodać do 17...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 11:42

ZAGADKA 18

Czy to, co sowa uszatka ma na głowie to są:

a) uszy

b) tylko pęczki piór

c) różki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 11:44

ZAGADKA 19

Czy u sów:

a) samice są mniejsze od samców

b) samice są większe od samców?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 11:53

ZAGADKA 20

Sowy to naprawdę niezwykłe ptaki. Które z podanych umiejętności posiadają?

a) ich oczy mają zdolność powiększania obrazu

b) mogą wykonywać obroty głową aż do 270 stopni

c) potrafią mrugać uzywając górnej powieki i migotki

d) pisklęta sów gniazdujących w dziuplach potrafią w razie upadku z drzewa wspiąć się na nie z powrotem za pomocą dzioba i szponów

e) mają wokół dzioba i oczu tzw. szlarę, która skupia fale dźwiękowe o wysokich częstotliwościach i działa trochę jak talerz satelitarny

 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 16:52
tamara napisał:
„ZAGADKA 18 Czy to, co sowa uszatka ma na głowie to są: a) uszy b) tylko pęczki piór c) różki”
To b) pęczki piór.

 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 16:53
tamara napisał:
„ZAGADKA 19 Czy u sów: a) samice są mniejsze od samców b) samice są większe od samców?”
Oczywiście, że b).
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 16:55
tamara napisał:
„ZAGADKA 20 Sowy to naprawdę niezwykłe ptaki. Które z podanych umiejętności posiadają? a) ich oczy mają zdolność powiększania obrazu b) mogą wykonywać obroty głową aż do 270 stopni c) potrafią mrugać uzywając górnej powieki i migotki d) pisklęta sów gniazdujących w dziuplach potrafią w razie upadku z drzewa wspiąć się na nie z powrotem za pomocą dzioba i szponów e) mają wokół dzioba i oczu tzw. szlarę, która skupia fale dźwiękowe o wysokich częstotliwościach i działa trochę jak talerz satelitarny”
Moim zdaniem wszystkie odpowiedzi prócz a) są prawidłowe.
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-26 17:52
„ZAGADKA 15
Wydaje mi się, że c. Można też poznać po adresie. ;-)
http://img21.imageshack.us/img21/982/kaczuszkay.jpg”

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-28 17:47

Dziękuję, Chivetto za dobre odpowiedzi do zagadek 15, 18, 19 i 20

 Aha, w przypadku 20 wszystkie odpowiedzi są dobre!, bo oczy sów mają zdolność powiększania obrazu, podobnie jak teleobiektyw dzięki długiej ogniskowej. Cylindryczny kształt gałki ocznej pozwala zwiększyć głębokość oka i tym samym długość ogniskowej. Wadą tego rozwiązania jest zawężenie pola widzenia– sowy widzą tunelowo, podobnie jak człowiek przez lornetkę.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-28 17:47

Może ktoś jeszcze doda do rozwiązań zagadki 17 inne jadalne ptaki? Jest jeszcze kilka :)))

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-28 19:17
tamara napisał:
„Takie dyskusje bardzo mi się podobają :) dzięki za komentarze. Dodam tylko, że odpowiedzi Bubo-bubo do 38 b,d i 46 d są prawidłowe, brawo. Ostała się jedna samotna zagadka 38 e: Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza, ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi? a) nadal tylko ręcznie b) czasem ręcznie, czasem za pomocą specjalnych urządzeń - mechanicznych skubarek c) tylko mechanicznie Jak myślicie?”
odpowiedź:b)
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-28 20:36
tamara napisał:
„Dziękuję, Chivetto za dobre odpowiedzi do zagadek 15, 18, 19 i 20  Aha, w przypadku 20 wszystkie odpowiedzi są dobre!, bo oczy sów mają zdolność powiększania obrazu, podobnie jak teleobiektyw dzięki długiej ogniskowej. Cylindryczny kształt gałki ocznej pozwala zwiększyć głębokość oka i tym samym długość ogniskowej. Wadą tego rozwiązania jest zawężenie pola widzenia– sowy widzą tunelowo, podobnie jak człowiek przez lornetkę. ”
Interesuję się sowami, ale o tym nie wiedziałam. Dzięki za informację.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-31 12:36
Olam2000, dobra odpowiedź, chociaż już wcześniej ktoś na to pytanie odpowiadał ;) Ale można było przeoczyć, rozumiem.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-31 12:38

ZAGADKA 21

Jest taki ptasi film animowany "Happy feet - tupot małych stóp", może ktos oglądał wczoraj w tv nawet ;) Pytanie - o jakich ptakach opowiada ten film? Chodzi o dokłądna nazwę gatunkową.

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-31 12:43
Odpowiedź do zagadki 21: Ten film opowiada o wspaniałych przygodach pingwinów.
 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-31 12:46
Tamaro  odpowiedz czy moja odpowiedz na zagadke 21 jest dobra.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-31 12:47
olam2000 napisał:
„Odpowiedź do zagadki 21: Ten film opowiada o wspaniałych przygodach pingwinów.”
Witaj, zgadza się, pingwinów, ale może jeszcze podasz dokłądniej - jakich pingwinów?
 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-31 12:50
To byly pingwiny cesarskie

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-31 12:58
Tamaro jestes
 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-31 13:01
do zobaczenia
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-10-31 13:41
tamara napisał:
„ZAGADKA 21 Jest taki ptasi film animowany "Happy feet - tupot małych stóp", może ktos oglądał wczoraj w tv nawet ;)
Ja oglądałam :) Fajnie jest przypomnieć film, który widziałam w 2 klasie :)

 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-10-31 20:25
W zagadce 1 może być też łóżko, ale wtedy pierze będzie oznaczało co innego.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-02 17:37
olam2000 napisał:
„To byly pingwiny cesarskie”
Oczywiście, odp. do zagadki 21 prawidłowa, dzięki i brawo!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-02 17:48
chivetta napisał:
„W zagadce 1 może być też łóżko, ale wtedy pierze będzie oznaczało co innego.”
Zgadza się, gratuluję . Basias 29 września też podała podobną odpowiedź.
Może ktoś jeszcze poda inne jadalne ptaki (zagadka 17) oprócz tych, które wymieniła Basia wcześniej?
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-02 18:23

Zagdki specjalnie dla tamary :) Innych proszę, aby nie odpowiadali na te 3 zagadki.

1. Co robią pisklęta dudka w sytuacji zagrożenia?

2. Do ilu lat mogą dożywać orły przednie?

3. Co robi sieweczka obrożna, gdy w pobliżu gniazda lub piskląt pojawi się zagrożenie?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-03 12:27
basias napisał:
„Zagdki specjalnie dla tamary :) Innych proszę, aby nie odpowiadali na te 3 zagadki. 1. Co robią pisklęta dudka w sytuacji zagrożenia? 2. Do ilu lat mogą dożywać orły przednie? 3. Co robi sieweczka obrożna, gdy w pobliżu gniazda lub piskląt pojawi się zagrożenie?”

Dzięki Basiu! Spróbuję.

1. Małe dudki mają podobne talenty jak skunksy: potrafią wystrzelić na pół metra nieciekawie pachnący ciemny płyn z gruczołu kuprowego, a nawet zrobić napastnikowi prysznic z własnej kupki.

2. Orzeł przedni żyje na wolności około 20 lat, a w niewoli nawet 2 razy dłużej.

3. Rodzice małych sieweczek udają, że ledwo się trzymają na nogach, starają się wyglądać na łatwy łup i próbują tym sposobem odciągnąć napastnika. Młode tymczasem kładą się na ziemi w bezruchu.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-03 12:37

ZAGADKA 22

Zainspirowała mnie zagadka Basi i to będzie pytanie o długość życia ptaków.

Który ptak żyje dłużej?

a) słowik czy kos?

b) gołąb domowy czy mewa srebrzysta?

c) kaczka krzyżówka czy bocian biały?

d) sikora bogatka czy myszołów?

e) wróbel domowy czy szpak?

f) puchacz czy albatros wędrowny?

Wystarczy podać, który ptak z dwu żyje dłużej, można też dorzucić ile lat dokładnie...

Powodzenia!

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-03 15:07
tamara napisał:
„basias napisał:„Zagdki specjalnie dla tamary :) Innych proszę, aby nie odpowiadali na te 3 zagadki. 1. Co robią pisklęta dudka w sytuacji zagrożenia? 2. Do ilu lat mogą dożywać orły przednie? 3. Co robi sieweczka obrożna, gdy w pobliżu gniazda lub piskląt pojawi się zagrożenie?” Dzięki Basiu! Spróbuję. 1. Małe dudki mają podobne talenty jak skunksy: potrafią wystrzelić na pół metra nieciekawie pachnący ciemny płyn z gruczołu kuprowego, a nawet zrobić napastnikowi prysznic z własnej kupki. 2. Orzeł przedni żyje na wolności około 20 lat, a w niewoli nawet 2 razy dłużej. 3. Rodzice małych sieweczek udają, że ledwo się trzymają na nogach, starają się wyglądać na łatwy łup i próbują tym sposobem odciągnąć napastnika. Młode tymczasem kładą się na ziemi w bezruchu.”
Dobrze, ale w mojej książce było, że orzeł przedni może dożyć nawet 100 lat :)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-05 20:28

Odp do 22

d) Myszołów - 26 lat , Bogatka - 15 lat

e) Wróbel - 12 lat, Szpak - 20 lat

Wg, wykazu z " Wielkiej Encyklopedii Ptaków" i  ksiązki " Ptaki drapieżne Europy"

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-05 23:46
krejzola005 napisał:
„Odp do 22 d) Myszołów - 26 lat, Bogatka - 15 lat e) Wróbel - 12 lat, Szpak - 20 lat Wg, wykazu z " Wielkiej Encyklopedii Ptaków" i  ksiązki " Ptaki drapieżne Europy"”
Dzięki! Bardzo dobrze :)
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-06 18:17

Do zagadki 22:

f) puchacz (dożywa maksimum do 68 lat w niewoli i do 30 na wolności, puchacz jest razem ze strusiem na 3 miejscu w hierarchii żywotnosci ptaków).

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-06 20:28
chivetta napisał:
„Do zagadki 22: f) puchacz (dożywa maksimum do 68 lat w niewoli i do 30 na wolności, puchacz jest razem ze strusiem na 3 miejscu w hierarchii żywotnosci ptaków).  ”
A ja wyczytałam, że albatros wędrowny może dożywać 70 lat. Było to gdzieś w internecie, więc nie jestem pewna, czy tak jest naprawdę.
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-10 22:06
Z niecierpliwością wyczekuję nowych zagadek. ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 15:26
Dziękuję Basis i Chvetcie za odpowiedź do zagadki 22 f. Według moich informacji albatros rzeczywiście może dożyć sędziwego wieku 70 lat, a puchacz -rekordzista miał ponoć 64 lata. Możemy przyjąć, że oba te ptaki dożywają w sprzyjających okolicznościach podobnego wieku czyli coś jakby remis mamy :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 15:28

To ja może jeszcze poproszę o "strzelanie" w zagadce 22 a, b i c - który ptak waszym zadaniem żyje dłużej?

a) słowik czy kos?

b) gołąb domowy czy mewa srebrzysta?

c) kaczka krzyżówka czy bocian biały?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 15:50

NOWA ZAGADKA 23 będzie ptasio-ortograficzna. Zbliża się Ogólnopolskie Dyktando, więc to na czasie będzie :)

Oto ptaki, które mają nazwy pełne ortograficznych pułapek. Kto zapisze poprawnie ich nazwy?

a) O _ AR     h czy ch ?

b) BEKAS  K_ YK     rz czy sz czy ż ?   

c) JE_YK            rz czy ż ?   

d) G_EG_ÓŁKA   ż cz rz ?    

e) PIEG_A      rz czy ż ?

f) WARZĘ_A    h czy ch ?

g) PODGO_AŁKA  ż czy rz ?

h) U_LA   h czy ch ?

i) P_ST_ŁECZKA   ó czy u ?

j) BIAŁOZ_R    ó czy u ?

k) NU _YK   POLARNY   ż czy rz ?

l) P_JDŹKA    ó czy u ?

m) DZIĘCIOŁ  BIAŁOSZY_      i czy ji ?

n) ST_Y_YK      ż czy rz ?

o) PŁO_ACZ      _ALNY      h czy ch ?

p) BIAŁO_YTKA      rz czy ż ?

r) POM_RNIK      ó czy u ?

s) DZIE_BA      rz czy ż ?

t) POT_OS        rz czy ż czy sz?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 16:01

ZAGADKA 24

Nie wiem czy słyszeliście o takim bardzo ważnym projekcie naukowym budowy Wielkiego Zderzacza Hadronów ( skrót angielski - LHC) pod Genewą w Szwajcarii. W tym ogromnym podziemnym urządzeniu (najwiękzym w dziejach nauki) będą przeprowadzane eksperymenty na cząstkach elementarnych różnego typu.

To może się wydać dziwne, ale na działanie LHC wpłynął negatywnie pewien ptak. Co takiego zrobił ten łobuz, że spowodował przegrzanie ogromnej maszyny?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 16:02
do zagadki 24: Ptasi "psikus", o którym mowa  miał miejsce na początku listopada tego roku.
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 16:08
tamara napisał:
„NOWA ZAGADKA 23 będzie ptasio-ortograficzna. Zbliża się Ogólnopolskie Dyktando, więc to na czasie będzie :) Oto ptaki, które mają nazwy pełne ortograficznych pułapek. Kto zapisze poprawnie ich nazwy?
 a) OH AR
 b) BEKAS  KSZ YK 
 c) JERZ YK 
d) GŻ EGŻ ÓŁKA 
e) PIEGŻ
f) WARZĘCH A
g) PODGO_AŁKA  ż czy rz?
h) U_LA   h czy ch?
i) PU STU ŁECZKA 
j) BIAŁOZÓ
k) NURZ YK   POLARNY
l) PÓ JDŹKA
m) DZIĘCIOŁ  BIAŁOSZY
n) STRZYŻ YK
o) PŁOCH ACZ  H ALNY 
p) BIAŁO_YTKA      rz czy ż?
r) POM_RNIK      ó czy u?
s) DZIEŻ BA 
t) POTRZ OS        rz czy ż czy sz?”
Reszty nie byłam pewna bez sprawdzania w książce, więc daję szanse innym.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 17:02

Dzięki Chivetto za odpowiedzi do zagadki 23, wszystkie dobre.

Dla innych zostały jeszcze podpunkty w tej samej zagadce (23): g, h, p, r oraz zagadka 24 (zadana nieco wyżej)  :)

Brakujące odpowiedzi w zagadce 23:

g) PODGO_AŁKA  ż czy rz ?

h) U_LA   h czy ch ?

p) BIAŁO_YTKA      rz czy ż ?

r) POM_RNIK      ó czy u ?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 17:13

g) Podgorzałka

h) Uhla

p) Białorzytka

r) Pomurnik

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 17:16
chivetta napisał:
. ... DZIEŻBA  ...
Wydaje mi się , że DZIERZ BA to "rz"
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 17:29
tamara napisał:
„ZAGADKA 24 Nie wiem czy słyszeliście o takim bardzo ważnym projekcie naukowym budowy Wielkiego Zderzacza Hadronów ( skrót angielski - LHC) pod Genewą w Szwajcarii. W tym ogromnym podziemnym urządzeniu (najwiękzym w dziejach nauki) będą przeprowadzane eksperymenty na cząstkach elementarnych różnego typu. To może się wydać dziwne, ale na działanie LHC wpłynął negatywnie pewien ptak. Co takiego zrobił ten łobuz, że spowodował przegrzanie ogromnej maszyny?”
Ptak zrzucił kawałek bagietki:)
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-11-11 18:17
tamara napisał:
„NOWA ZAGADKA 23 będzie ptasio-ortograficzna. Zbliża się Ogólnopolskie Dyktando, więc to na czasie będzie :) Oto ptaki, które mają nazwy pełne ortograficznych pułapek. Kto zapisze poprawnie ich nazwy? a) O _ AR     h czy ch? b) BEKAS  K_ YK     rz czy sz czy ż?    c) JE_YK            rz czy ż?    d) G_EG_ÓŁKA   ż cz rz?     e) PIEG_A      rz czy ż? f) WARZĘ_A    h czy ch? g) PODGO_AŁKA  ż czy rz? h) U_LA   h czy ch? i) P_ST_ŁECZKA   ó czy u? j) BIAŁOZ_R    ó czy u? k) NU _YK   POLARNY   ż czy rz? l) P_JDŹKA    ó czy u? m) DZIĘCIOŁ  BIAŁOSZY_      i czy ji? n) ST_Y_YK      ż czy rz? o) PŁO_ACZ      _ALNY      h czy ch? p) BIAŁO_YTKA      rz czy ż? r) POM_RNIK      ó czy u? s) DZIE_BA      rz czy ż? t) POT_OS        rz czy ż czy sz?”
Bardzo! Bardzo podoba mi się ta zagadka :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 18:20
krejzola005 napisał:
„chivetta napisał:. ... DZIEŻBA  ...Wydaje mi się , że DZIERZBA to "rz" ”
Oczywiście! Nie popatrzyłam arcydokładnie na odpowiedzi wcześniejsze.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-11 18:32
krejzola005 napisał:
”Ptak zrzucił kawałek bagietki:)”

Brawo!

Musze koniecznie napisać, jak się skończyła ta "przygoda ;)

Cytat z "Newsweeka":

Upuszczony przez ptaka kawałek bagietki trafił 3 listopada do zewnętrznych instalacji LHC, powodując krótkie spięcie i w rezultacie przegrzanie olbrzymich, nadprzewodzących magnesów, które mieszczą się w pierścieniowym tunelu o obwodzie 27 kilometrów, wykutym w skałach Gór Jura w pobliżu Genewy.

Naukowcom udało się już przywrócić właściwą temperaturę urządzenia. Na szczęście ptak nie ucierpiał."

Ta ostatnia informacja bardzo podniosła mnie na duchu :)))

 
 
ktos
żuraw
punkty: 3235
* * * *
 
dodano: 2009-11-14 18:45
Zagadka 1 : pralka :)
 
 
ktos
żuraw
punkty: 3235
* * * *
 
dodano: 2009-11-14 18:49
No to mogło się źle skończyć zarówno dla ptaka jak i dla pracowników CERN:)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 15:59
ktos napisał:
„Zagadka 1 : pralka :)”

Odpowiedź oczywiście dobra (choć może to być i łóżko). Witamy cię ciepło Ktosiu, bo dawno cię nie było na OTOP-ie...


 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:10

ZAGADKA 25

Jaki odgłos wydają skrzydła sów w locie:

a) leciutki świst,

b) dźwięk podobny do szelestu miętego papieru,

c) żaden, bo sowy latają bezszelestnie

 
 
TMB
TMB
wróbel
punkty: 892
* *
 
dodano: 2009-11-15 16:11
zagadak 25 C
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:12

ZAGADKA 26

W odcinku "Dzikiej Polski" o sóweczkach byłą mowa o tym, że wpadły one na pomysł czegoś w rodzaju "mikrofalówki" do podgrzewania pokarmu... Czy ktoś domyśla się lub pamięta, o co chodzi?

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:13
TMB napisał:
„zagadak 25 C”
Błyskawiczna oidpowiedź i do tego prawidłowa, gratuluję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:15

ZAGADKA 27

Czy jest realne spotkać stado 20 uszatek zimową porą, siedzących na sosnach?

 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:35
tamara napisał:
„ZAGADKA 27 Czy jest realne spotkać stado 20 uszatek zimową porą, siedzących na sosnach?”
Wydaje mi się, że uszatki mogą zimować w koloniach liczących nawet do 50 osobników. Takie "stadka" siedzą razem w dzień, a w nocy rozlatują się na polowanie. Niestety nie wiem, czy mogą zimować na sosnach, ale to wydaje się podejrzane.
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:38

Do zagadki 26

Wydaje mi się, że polega to na "wysiadywaniu" zamarzniętego jedzenia, żeby je ogrzać.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:41
chivetta napisał:
„tamara napisał:„ZAGADKA 27 Czy jest realne spotkać stado 20 uszatek zimową porą, siedzących na sosnach?”Wydaje mi się, że uszatki mogą zimować w koloniach liczących nawet do 50 osobników. Takie "stadka" siedzą razem w dzień, a w nocy rozlatują się na polowanie. Niestety nie wiem, czy mogą zimować na sosnach, ale to wydaje się podejrzane.”

Nie ma to jak sowi ekspert :) Odpowiedź bardzo dobra. Sytuacja jest realna, nawet na sosnach :)

Opieram się na takim cytacie z portalu "Sowy Polski": http://www.sowy.fwie.eco.pl/sowy_polski.php?view=page5_8

Pomimo, że sowy są ptakami terytorialnymi, to u uszatek zachowania te zanikają zimą. Ptaki te przesiadują wówczas wspólnie w grupach liczących 10-20 a nawet 100 osobników, zwykle na drzewach iglastych: świerkach, sosnach czy żywotnikach.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:42
chivetta napisał:
„Do zagadki 26 Wydaje mi się, że polega to na "wysiadywaniu" zamarzniętego jedzenia, żeby je ogrzać.”
Zgadza się, a dzieje się to w dziupli-spiżarce.
 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:46

Do zagadki 25:

Nie wszystkie sowy latają bezszelestnie. Przykładem jest np. sóweczka, która jest sową dzienną, więc może latać z lekkim furkotem, bo w dzień i tak jest głośno, więc i tak jej nie słychać.

Bezszelestny lot powoduje delikatny meszek, który tłumi wszystkie dźwięki. Drugim sowim "superpatentem" jest ząbkowanie zewnętrznych lotek, dzięki czemu powietrze może spokojnie przepływać nie powodując żadnego hałasu.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-15 16:48
chivetta napisał:
„Do zagadki 25: Nie wszystkie sowy latają bezszelestnie. Przykładem jest np. sóweczka, która jest sową dzienną, więc może latać z lekkim furkotem, bo w dzień i tak jest głośno, więc i tak jej nie słychać. Bezszelestny lot powoduje delikatny meszek, który tłumi wszystkie dźwięki. Drugim sowim "superpatentem" jest ząbkowanie zewnętrznych lotek, dzięki czemu powietrze może spokojnie przepływać nie powodując żadnego hałasu.”
Dziekuję za wyjaśnienie :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-20 18:23

ZAGADKA 28

Prawdziwy pirat musiał mieć między innymi opaskę na oku i pewnego ptaka siedzącego na ramieniu. Jakiego?

 
 
TMB
TMB
wróbel
punkty: 892
* *
 
dodano: 2009-11-20 18:50
papugę
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-23 15:17
TMB napisał:
„papugę”
Dobra odpowiedź!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-23 15:30

ZAGADKA 29 TRUDNA :)

Zagadka dotyczy słynnej amerykańskiej misji kosmicznej "Apollo 13" (z 1970 roku, o której powstały potem książka i film) Najmłodszy z trójki załogi nazywał się Fred Haise i miał przezwisko Pecky, będące po angielsku zdrobniałą nazwą pewnego ptaka. Pochodziło ono z czasów, kiedy w trzeciej klasie zagrał rolę tego skrzydlatego bohatera w szkolnym przedstawieniu...

Co to za przezwisko?

a) Papuga

b) Dzięcioł

c) Słowik

d) Kruk

e) Albatros

 
 
ficia15
bielik
punkty: 16372
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-23 15:49
odp. b)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-23 16:58
ficia15 napisał:
„odp. b)”

Bardzo dobrze :)

Dzięcioł to po angielsku woodpecker czyli zdrobniale pecky .

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-25 18:52

ZAGADKA 30

Pewien polski poeta napisał wiersz o "Ptakach-pytakach ". Fragment jest poniżej:

Ptaki - Pytaki
Brzydkie kaczątka
Którym łatwizna obrzydła
Kiedyś się pewnie
Dodziobią wątku
Wtedy urosną im skrzydła
Potem
Się wzbiją
Ponad głowami
Innych, pożółkłych z zazdrości
Tych, którzy pytań
Nie zadawali
I skrzydła im nie urosły

Ten wiersz istnieje też w formie piosenki. Kto go napisał?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-28 17:38

ODp do 30

JAnusz Kofta

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-30 11:46
krejzola005 napisał:
„ODp do 30 JAnusz Kofta”
Bardzo dobrze, tylko na imię miał JOnasz :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-30 12:12

ZAGADKA 31

Według niektórych naukowców atawizm, który pozostał nam w procesie ewolucji w spadku po ptakach to  (no właśnie, co?)  _ _ _ _ _ _ .

Informację mam z wywiadu z dr Michałem Michalikiem z Kliniki MMM Laryngologia Okulistyka w Warszawie. Może jego miejsce pracy będzie podpowiedzią, gdzie szukać tej atawistycznej części ciała człowieka...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-11-30 12:12
Przepraszam, MML...
 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-11-30 13:03
tamara napisał:
„krejzola005 napisał:„Odp do 30 Janusz Kofta”
Bardzo dobrze, tylko na imię miał Jonasz :)”
Tak naprawdę Jonasz to był pseudonim artystyczny, p. Kofta rzeczywiście na imię miał Janusz.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-03 12:23

ZAGADKA 31 jest wyżej. Kto się z nią zmierzy? Można strzelać... :)))

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-09 15:31

Czy są tu wciąż nasi odważni zagadkowicze?  ;)

Kto odpowie lub strzeli w ZAGADCE 31?

Według niektórych naukowców atawizm, który pozostał nam w procesie ewolucji w spadku po ptakach to  (no właśnie, co?)  _ _ _ _ _ _ .

Informację mam z wywiadu z dr Michałem Michalikiem z Kliniki MMM Laryngologia Okulistyka w Warszawie. Może jego miejsce pracy będzie podpowiedzią, gdzie szukać tej atawistycznej części ciała człowieka...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-10 23:21

ZAGADKA 32

Dlaczego dzięcioły stukając w drzewo nie doznają wstrząśnienia mózgu? Pytanie jest jak najbardziej serio...

 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-12-11 15:39
tamara napisał:
„ZAGADKA 32 Dlaczego dzięcioły stukając w drzewo nie doznają wstrząśnienia mózgu? Pytanie jest jak najbardziej serio...”
Podpowiedź - http://www.otopjunior.org.pl/pl/nowosci/ptak_miesiaca/dzieciol_ptakmarca
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-11 15:53

Odp. do zagadki 32

Język dzięcioła stanowi rodzaj poduszki amortyzacyjnej dla mózgu ptaka narażonego podczas kucia i bębnienia na wstrząsy. Wyciągnięty język owija się wewnątrz czaszki w rodzaj pętli zapewniającej ochronę.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-11 22:24
Odp do 32.
Ja w książce pt. "Dlaczego dzięcioł nie dostaje wstrząsów głowy" znalazłam takie wyjaśnienie:
" Dzięcioł używa głowy jako młotka, a dzioba jako dłuta. Mózg ptaka chroniony jest przez grubą czaszke, oraz solidne opony mózgowe. Jednak główna tajemnica odporności dzięcioła na wstrząsy ukryta jest w specjanym stawie, za pomocą którego dziób połączony jest z  czaszką. Konstrukcja tego stawu oraz utrzymujące go mięśnie i wiązadła działają jak amortyzator, który pochłania siłę uderzenia. "
 
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 19:08

Bardzo dziękuję Krejzoli i Basi za odpowiedzi do zagadki 32. Wasze wyjaśnienia znakomicie się uzupełniają :) Dzięki!

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 19:14

Została jeszcze zagadka 31 oraz

nowa zagadka 33:

Jakimi określeniami ptaków nazywamy w psychologii osoby:

a) które lubią bardzo wcześnie wstawać?

b) które lubią wstawać bardzo późno?

Do wyboru są: SŁOWIKI, SOWY, ORŁY, SOKOŁY, LELKI, SKOWRONKI.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 19:23

ZAGADKA 34

Najwrażliwszym miejscem oka na działanie promieni świetlnych jest tzw. plamka żółta. Człowiek ma jedną taką plamkę, a ptaki?   

a) też jedną

b) do trzech w zależności od gatunku

c) wszystkie mają po 10

d) od 30 do 50 w zależności od gatunku

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 20:17

Odp. do zagadki 33

a) skowronki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 20:32
basias napisał:
„Odp. do zagadki 33 a) skowronki”
Brawo, Basiu! To dobra odpowiedź!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-14 20:33
Kto się zmierzy z zagadkami 31, 33 b) i 34 ?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-15 11:29
Hej, hej, byłoby super, gdyby ktoś odpowiedział zwłaszcza na zagadkę 33 b)   :) Dopóty, dopóki nie jest rozwiązana, nie mogę zaprezentować pewnej niespodzianki na moim blogu...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-15 21:52

ZAGADKA 35

Kto śpiewa piosenkę "Ja sowa"?

Zaczyna się to tak:

W dzień gdy najsilniejsza światła moc
Ma miłość się ukrywa, bo jest sową
Nigdy sie nie dowiesz jak wielki to ptak
Bo w twym sercu gniazdo wije wróbel

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 13:29
Odp.33b) sowy
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 13:35
Odp.35) Kasia Nosowska
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 16:48
krejzola005 napisał:
„Odp.33b) sowy”

Bardzo dobrze!

Zapraszam też tutaj w wolnej chwili:

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/2219#


 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 16:49
krejzola005 napisał:
„Odp.35) Kasia Nosowska”
Dokładnie tak! Gratuluję tym bardziej, że ta piosenka niezbyt często pojawia się w radiu.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 16:50
Pozostały zagadki 31 i 34. Zapraszam serdecznie!
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 16:51

Odp.34b

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-16 16:54
krejzola005 napisał:
„Odp.34b  ”
Brawo! :) To było bardzo trudne...
 
 
Kawka13
łabędź
punkty: 11701
* * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 13:10
Czy na zagadkę 31 można jeszcze nadsyłać odpowiedzi?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 13:25
Kawka13 napisał:
„Czy na zagadkę 31 można jeszcze nadsyłać odpowiedzi?”
Oczywiście! Nikt jeszcze nie próbował rozwiązać tej zagadki...
 
 
Kawka13
łabędź
punkty: 11701
* * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 13:52
Laryngologia i Okulistyka... Hmm... Zapewne chodzi o coś związanego z przewodem słuchowym i ogólnie uchem albo z oczami...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 15:54
...albo z nosem i okolicami... ;)
 
 
Kawka13
łabędź
punkty: 11701
* * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 16:57
Tak... Raz tylko mogę odpowiedzieć, prawda? Czyli jak skuszę to nie będę miała drugiej szansy.. tak mi się wydaje...
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 17:43

Odp 31.

Czyżby chodziło o zatoki  . Niestety potwierdzenia nigdzie nie znalazłam. :(

 
 
Kawka13
łabędź
punkty: 11701
* * * * * *
 
dodano: 2009-12-17 17:49
Coś mi się wydaje, że wygrałaś wyścig :) To chyba są zatoki.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-12-20 17:57
Tak, to są zatoki! Odpowiedź Krejzoli jest poprawna! Jak to przeczytałam w wywiadzie z panem doktorem, byłam w szoku, ale może tak istotnie jest :) Mamy coś wspólnego z ptakami :)
 
 
Kawka13
łabędź
punkty: 11701
* * * * * *
 
dodano: 2009-12-27 12:44
Tamaro, czy masz jeszcze jakieś zagadki? Bo jeśli nie, to czy ja mogłabym zadać kilka? Mam takie prościutkie.. :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-02 19:33
Kawka13 napisał:
„Tamaro, czy masz jeszcze jakieś zagadki? Bo jeśli nie, to czy ja mogłabym zadać kilka? Mam takie prościutkie.. :)”
Oczywiście zapraszam do zadawania!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-02 19:35

ZAGADKA 36

Adam Małysz bywa określany z sympatią przez dziennikrazy i kibiców nazwą pewnego ptaka, ponieważ świetnie mu wychodzi latanie :)

Nazywają go " ______ z Wisły". Kto uzupełni?

 
 
chivetta
łabędź
punkty: 8840
* * * * * *
 
dodano: 2010-01-02 19:41

Zag. 36

"Orzeł z Wisły."

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-02 20:09
chivetta napisał:
„Zag. 36 "Orzeł z Wisły."”
BRAWO! :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:17

ZAGADKA 37

O której aktorce z I połowy XX wieku amerykański reżyser George Cukor powiedział, że: "gra ona równie naturalnie, jak kura znosi jajo"? To miał być komplement :)

a) Marilyn Monroe

b) Jean Harlow

c) Greta Garbo

d) Ingrid Bergman

 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:37
Greta Garbo
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:42
Bubo-bubo napisał:
„Greta Garbo ”
Niestety nie. Może spróbujesz jeszcze raz?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:49

ZAGADKA 38

Kto to powiedział?

"Nie stałem się wegetarianinem dla swojego zdrowia, ale dla zdrowia kur. "

a) pisarz Isaac Bashevis Singer

b) aktor Hugh Grant

c) naukowiec Albert Einstein

d) wokalista Bono z zespołu U2

e) przywódca duchowy Dalajlama

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:50

Odp do 37

b

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:51

ODp do 38

a) pisarz Isaac Bashevis Singer

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:52
krejzola005 napisał:
„Odp do 37 b”
Prawidłowa odpowiedź. Gratuluję!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 19:54
krejzola005 napisał:
„ODp do 38 a) pisarz Isaac Bashevis Singer”
Tutaj też bardzo dobrze :) Nie udało mi się zmylić tropu... A tak przy okazji wszyscy wymienieni panowie z wyjątkiem aktora Granta są wegetarianinami :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:01
...lub byli ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:03

ZAGADKA 39

Mam zagadkę logiczną, której autorem jest pewien polski satyryk. Kto spróbuje zgadnąć?

Pewna kura zniosła jajo mądrzejsze od kury. Jak to było możliwe lub co to była za kura?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:07

Odp 39

Była to głupia kura :) 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:08

ZAGADKA 30

Kolejna zagadka na wyciąganie wniosków :) na bazie powiedzonka autorstwa amerykańskiego przemysłowca Henry'ego Forda (przełom XIX i XX w.) 

Kura znosząc jaja gdacze wniebogłosy. Kaczka siedzi cicho.

Co z tego wynika?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:11
krejzola005 napisał:
„Odp 39 Była to głupia kura :) ”
Dobrze :) Ten satyryk, kóry to wymyślił to Stanisław Tym.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:14

Odp 30 (40)

Cały świat je jaja kurze

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:14

Najnowsza zagadka to ZAGADKA 40 , nie 30, przepraszam.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:15
krejzola005 napisał:
„Odp 30 (40) Cały świat je jaja kurze”
O! i juz mamy odpowiedź. Brawo!
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:18

Świetne zagadki, następne zostawie innym :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:36

ZAGADKA 41

Pisarz Terry Pratchett napisał, że pióro jest mocniejsze od miecza tylko wtedy...

a) ...gdy jest piórem ptaka, który może szybko wbić się w powietrze i uniknąć walki

b)...gdy jest piórem pisarza

c)...gdy miecz jest bardzo mały, a pióro bardzo ostre

d)...gdy miecz jest plastikową albo kartonową zabawką

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-03 20:48

ZAGADKA 42

a) W jakim wieku kury domowe nieśne zaczynają znosić jajka?

b) Ile jaj znosi średnio w ciągu roku jedna kura?

 

 
 
ficia15
bielik
punkty: 16372
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-04 19:58
Zagadka 41: odp c)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-04 21:11
Zagadka 41.raczej b)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-04 21:46
krejzola005 napisał:
„Zagadka 41.raczej b)”
Nieprzeczytałam dokładnie pytania. Odpowiedź C jest prawidłowa. :) Ja znałam trochę inną wersję tego powiedzenia , gdzie pióro w ręku pisarza jest silniejsze od miecza.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-05 13:15
Rzeczywiście w zagadce 41 jest to odpowiedź C.
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-06 20:49
tamara napisał:
„ZAGADKA 42 a) W jakim wieku kury domowe nieśne zaczynają znosić jajka? b) Ile jaj znosi średnio w ciągu roku jedna kura?  ”
Jeśli nie zapomnę i zagadka już nie zostanie rozwiązana, to przy najbliższej okazji zapytam babcię.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-08 19:36
basias napisał:
„tamara napisał:„ZAGADKA 42 a) W jakim wieku kury domowe nieśne zaczynają znosić jajka? b) Ile jaj znosi średnio w ciągu roku jedna kura?  ”Jeśli nie zapomnę i zagadka już nie zostanie rozwiązana, to przy najbliższej okazji zapytam babcię.”
Czekamy zatem na wiadomości z pierwszej ręki od babci Basias :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-08 19:38

ZAGADKA 43

Jeśli popatrzycie uważnie na cyfry od 0 do 9 to dwie z nich mają coś ptasiego...

a) Która cyfra przypomina sylwetkę pewnego ptaka pływającego?

b) Która cyfra przypomina charakterystyczne ułożenie nóg pewnego ptaka?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-08 19:40

Odp. do zagadki 43

a) 2 przypomina łabędzia.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-09 13:15
basias napisał:
„Odp. do zagadki 43 a) 2 przypomina łabędzia.”
Bardzo dobrze!
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-09 13:59
b) Chyba chodzi o 4, jak nogi bociana
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-09 14:09
basias napisał:
„b) Chyba chodzi o 4, jak nogi bociana”
Zgadza się! Brawo.
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-11 17:26
tamara napisał:
„basias napisał:„tamara napisał:„ZAGADKA 42 a) W jakim wieku kury domowe nieśne zaczynają znosić jajka? b) Ile jaj znosi średnio w ciągu roku jedna kura?  ”Jeśli nie zapomnę i zagadka już nie zostanie rozwiązana, to przy najbliższej okazji zapytam babcię.”Czekamy zatem na wiadomości z pierwszej ręki od babci Basias :)”
No i klops! Zapomniałam...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-14 13:31
basias napisał:
„tamara napisał:„basias napisał:„tamara napisał:„ZAGADKA 42 a) W jakim wieku kury domowe nieśne zaczynają znosić jajka? b) Ile jaj znosi średnio w ciągu roku jedna kura?  ”Jeśli nie zapomnę i zagadka już nie zostanie rozwiązana, to przy najbliższej okazji zapytam babcię.”Czekamy zatem na wiadomości z pierwszej ręki od babci Basias :)”No i klops! Zapomniałam...”
Najwyżej troszkę poczekamy ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-14 13:45

ZAGADKA 44

Jak myślicie, skąd się wzięła nazwa kropiatki?

ZAGADKA 45

Co krzyżodzioby robią z szyszkami?

a) nigdy nie odrywają szyszek, ale podlatują do nich i wyłuskują ich nasiona na miejscu

b) czasem posilają się przy szyszkach, ale czasem odrywają je (nawet szyszki ważące tyle co same ważą), zanoszą w rozwidlenie gałęzi i tam dopiero przystępują do wydobywania nasion

c) zwykle wyłuskują nasiona z szyszek rosnących na drzewie, ale bywa i tak, że odrywają najmniejsze szyszki i zanoszą je w rozwidlenia gałęzi do "opracowania" ?

ZAGADKA 46

Zdarza się, że pisklęta kropiatki nie wylęgają się z jaj w tym samym czasie, ale np. w odstępie 4 dni. Co wtedy robią rodzice?

a) samica wysiaduje pozostałe jaja, a samiec karmi już wyklute młode

b) samiec wysiaduje pozostałe jaja, a samica karmi już wyklute młode

c) samica i samiec mają dyżury na zmianę przy wyklutych pisklakach i jajach.

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-14 18:34

Odp. do zagadki 44

Od białych plam znajdujących się na wierzchu ciała, szyi i piersi.

 
 
ficia15
bielik
punkty: 16372
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-14 19:42
Zagadka 46: Odp. a)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-15 14:36
basias napisał:
„Odp. do zagadki 44 Od białych plam znajdujących się na wierzchu ciała, szyi i piersi.”
Zgadza się, Basiu!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-15 14:37
ficia15 napisał:
„Zagadka 46: Odp. a)”
Ficiu, to jest prawidłowa odpowiedź :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-15 14:37
Zostały zagadki 42 i 45 :) Polecam wszystkim chętnym.
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-01-21 08:24

Odp. do zagadki 42

a) gdzieś od około 16-18 tygodni

b) kura domowa znosi średnio 240 jajek

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-21 11:25
basias napisał:
„Odp. do zagadki 42 a) gdzieś od około 16-18 tygodni b) kura domowa znosi średnio 240 jajek”
Dziękuję, Basiu, za to, że pamiętałaś o tej zagadce i za dobrą odpowiedź!

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-01-21 14:18

Została jeszcze zagadka 45 oraz zadaję nową nr 47 :)

ZAGADKA 47

Jaka znana osoba tak żartobliwie powiedziała?

" Z czym się wiąże popularność? Nad moim domem gołębie latają na plecach, żeby go przypadkiem nie pobrudzić!"

a) aktorka Angelina Jolie

b) aktorka Marilyn Monroe

c) pisarz Ernest Hemingway

d) pisarka J. K. Rowling, autorka cyklu o Harrym Potterze

e) piosenkarka Celine Dion

f) reżyser Steven Spielberg ?

 
 
TomekPawlows
łabędź
punkty: 8732
* * * * * *
 
dodano: 2010-02-02 17:46
Gwiazdkowa napisał:
„Odp. do zagadki 5 tukan”

Nie tukan, lecz pelikan

 
 
TomekPawlows
łabędź
punkty: 8732
* * * * * *
 
dodano: 2010-02-02 17:48
tamara napisał:
„ZAGADKA 44 Jak myślicie, skąd się wzięła nazwa kropiatki? ZAGADKA 45 Co krzyżodzioby robią z szyszkami? a) nigdy nie odrywają szyszek, ale podlatują do nich i wyłuskują ich nasiona na miejscu b) czasem posilają się przy szyszkach, ale czasem odrywają je (nawet szyszki ważące tyle co same ważą), zanoszą w rozwidlenie gałęzi i tam dopiero przystępują do wydobywania nasion c) zwykle wyłuskują nasiona z szyszek rosnących na drzewie, ale bywa i tak, że odrywają najmniejsze szyszki i zanoszą je w rozwidlenia gałęzi do "opracowania" ? ZAGADKA 46 Zdarza się, że pisklęta kropiatki nie wylęgają się z jaj w tym samym czasie, ale np. w odstępie 4 dni. Co wtedy robią rodzice? a) samica wysiaduje pozostałe jaja, a samiec karmi już wyklute młode b) samiec wysiaduje pozostałe jaja, a samica karmi już wyklute młode c) samica i samiec mają dyżury na zmianę przy wyklutych pisklakach i jajach.  ”
  45 a

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-02-08 13:03

Tomku, twoja uwaga do zagadki 5 jest słuszna (pisąłam co prawda o tym 2009-09-29 10:25 ), ale można było nie zauważyć w powodzi innych zagdek.

Co do zagadki 45 , to prawidłowa odpowiedź brzmi: B...

PODSUMOWANIE : została jeszcze zagadka 47 :) Można, a nawet trzeba strzelać ;)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-02-08 13:16

NOWA ZAGADKA 48

Co mają wspólnego ptasie nazwy Orlik i Wilga z Warszawą?

a) to nazwy dzielnic Warszawy

b) to nazwy ulic Warszawy

c) to nazwy domów kultury w Warszawie

d) to nazwy dwóch osiedli warszawskich

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-02-08 13:23

ZAGADKA 49

Które z podanych nazw (wszystkie są prawdziwe) są nazwami gatunków ptaków, a które roślin?

a) orlik krzykliwy

b) orlik pospolity

c) orlik wspaniały

d) orlik złocisty

e) orlik malajski

f) orlik pirenejski

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-02-08 13:36

ZAGADKA 50

Czy Orlik 2012 to:

a) czteroletni program ochrony orlika krzykliwego na terenie Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej (2010-2014)

b) program rządowo-samorządowy, mający na celu wybudowanie ogólnodostępnych  boisk dla dzieci i młodzieży w każdej polskiej gminie do 2012 roku

c) Krajowy Plan Ochrony Orlika, który właśnie jest opracowywany (od początku 2010 r.)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2010-02-09 12:57

Drodzy zagadkowicze, postanowiłam przenieść cztery najnowsze zagadki (47, 48, 49 i 50) do nowego wątku - gorąco zapraszam do rozwiązywania :)

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/2513#commentTop

 

 

 
Nie ponosimy odpowiedzialności za wypowiedzi zawarte w komentarzach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Są one prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.
Logowanie do serwisu:
 
 
 
Zapamiętaj hasło
 
 
 
 
 
Najnowsi ulubieni klubowicza
 
 
 
 
 
Projekt i wykonanie Excelo.
Powered by excelo true CMS system.
Portal przygotowano dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Królestwa Holandii w Polsce
- Program Małych Projektów Matra/KNIP