Strona, jak wiele innych, wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka). Jeśli ci to odpowiada, kontynuuj - w przeciwnym przypadku dowiedz się więcej kliknij.
http://www.otopjunior.org.pl
 
<
Poprzedni blog
 
Lista blogów
 
Następny blog
>
 
Zagadki 3
 
Poleć znajomemu
Drukuj
Zagadki 8
 
 
~ tamara    |    dodano: 2009-08-03 14:59

Nowe zagadki. Zapraszam :)

 
 
Komentarze ( 186 )
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 15:09

Przenoszę tutaj nierozwiązane zagadki z poprzedniego wpisu - powodzenia :

ZAGADKA 221

Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ?

SKRZYDŁO to...

a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzy
b) boczna część ugrupowania bojowego wojsk
c) oddział wojsk lotniczych USA
d) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowców
e) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynku
f) otwierana część okna, drzwi lub bramy
g) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecach
h) element nośny paralotni
i) część partii politycznej o nieco innych poglądach
j) prawa lub lewa część boiska do gry
k) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu

ZAGADKA 223

Który śliczny ptak dał nazwę polskiemu 4-miejscowemu samolotowi sportowemu, produkowanemu przez PZL? Najnowsza wersja tego samolotu "2000" powstała  w 2005 r.

Zagadka 224

Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić.

Zagadka 225

Jaką ptasią nazwę ma polski dwumiejscowy samolot rolniczy produkowany przez PZL? Jego konstruktorem jest inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot ten wszedł do seryjnej produkcji pod koniec lat 70. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80., została wznowiona w 1995 r. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU.

a) Gawron

b) Kruk

c) Kania

d) Koliber

e) Czapla

ZAGADKA 227

Do Polski rzadko zalatują rybitwa różowa, mewa różowa i pasterz różowy . Pytanie - co ma w kolorze różowym każdy z tych ptaków?

MAM TEZ NOWĄ ZAGADKĘ, ALE CHYBA ZACZNIEMY ZNOWU NUMEROWAC OD 1 :)

Zagadka 1:

Popularna w Chinach zupa o korzennym aromacie nosi nazwę zupa z jaskółczych gniazd . "Kluski" na bazie których robi się tę zupę są sfotografowane na tym zdjęciu:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/SwiftletBirdNests.jpg

W skłąd tych klusek wchodzą: algi, mchy, trawy i ...pewien ptasi składnik. Jaki?  Bo nie są to oczywiście gniazda jaskółki...

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 16:35

Odp do 227

Rybitwa różowa - Na piersi i brzuchu różowy nalot.

Mewa różowa - W szacie godowej brzuch i pierś różowa

Pasterz różowy - Ciało różowe

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 20:16
krejzola005 napisał:
„Odp do 227 Rybitwa różowa- Na piersi i brzuchu różowy nalot. Mewa różowa- W szacie godowej brzuch i pierś różowa Pasterz różowy- Ciało różowe  ”
Pięknie, dziękuję :)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 23:01

Odp do 223

Wilga . Chociaż ja znalazłam w Internecie, ze wersja 2000 powstała w 1998 r. Więc może Ci chodzi o inny samolot.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 23:05

Odp225.

b)Kruk

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-04 11:33
krejzola005 napisał:
„Odp do 223 Wilga. Chociaż ja znalazłam w Internecie, ze wersja 2000 powstała w 1998 r. Więc może Ci chodzi o inny samolot.”

To jest Wilga, samolot do holowania szybowców. Jest kilka wersji modelu Wilga 2000 (wg art. "Tysiąc Wilg" w: Skrzydlata Polska nr 6/2004) : pierwsza wersja PZL-104M Wilga 2000 powstała w 1998 r., natomiast najnowsza wersja PZL-104MA Wilga 2000 w 2005 r. Tu jest zdjęcie tej najnowszej wersji modelu 2000:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/PZL-104MA_Wilga_2000.jpg

Ostatnio dowiedziałam się, że w 2007 r. została wyprodukowana ostatnia Wilga (2000). Nadszedł czas gdy Wilgi z wolna będą ubywać z naszych lotnisk.

A tutaj jeszcze filmik p. Jacka Waszczuka z akrobacjami Wilgi: http://iceman100.wrzuta.pl/film/4LE9eOhaeOR/akrobacja_wilgi

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-04 11:35
krejzola005 napisał:
„Odp225. b)Kruk”
Bardzo dobra odpowiedź :) Gratuluję tym bardziej, że to było trudne.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-04 11:36

Zagadkowe podsumowanie - wolne jak ptaki i gotowe do odgadnięcia są:

zagadki 221, 224 oraz 1 :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-06 11:30

Nowa zagadka 2 :

Z jakiego materiału są wykonane dawne ludowe zabawki - gwizdające ptaszki?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-06 11:40

Zagadka 3

Pamiętacie żółtego ptaszka, bohatera znanej kreskówki? Jego właścicielka Babcia ma też kota Sylwestra i psa Hektora.

a) Jak ma na imię ten ptaszek i dlaczego tak się nazywa - jeśli ktoś wie?

b) Jaki to gatunek ptaka?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-06 16:18

Odp. do zagadki 2

Z drewna.

PS. Ja mam takiego ptaszka :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-06 22:29
basias napisał:
„Odp. do zagadki 2 Z drewna. PS. Ja mam takiego ptaszka :)”
Oczywiście dobrze :) Ja mam też z gliny :) A na tym drewnianym da się też zagwizdać?
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 09:03
Ojojoj... Chyba się troszeczkę pomyliłam. Wyglądało mi na drewno, ale mama uważa że glina.
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-08-07 11:31
Wtrącę swoje 3 groszy co do gwizdających ptaszków :) Ja znam takie tylko z gliny. I bardzo ładnie kojarzą mi się z latem i jarmarkiem.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 13:09
Czyli te gwizdające to raczej tylko z gliny, ale są też milczące drewniane ptaszyny :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 13:17

Polecam zagadki 221, 224, 1 i 3 :)

ZAGADKA 4

Czym sie różni jaskółka dymówka od oknówki?

ZAGADKA 5

Czym sie różnią jerzyki od jaskólek?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 13:19

Niedługo dorzucę podpowiedzi do wczesniejszych zagadek, bo są dość trudne...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 18:44

OBIECANE PODPOWIEDZI DO STARYCH ZAGADEK

Podpowiedź do zagadki 221: prawidłowa odpowiedź to jeden z podpunktów od f do k (zastosowaliśmy koło ratunkowe pół na pół :)  )

A ZAGADKA 221 była taka:

Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ?

SKRZYDŁO to...

a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzy
b) boczna część ugrupowania bojowego wojsk
c) oddział wojsk lotniczych USA
d) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowców
e) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynku
f) otwierana część okna, drzwi lub bramy
g) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecach
h) element nośny paralotni
i) część partii politycznej o nieco innych poglądach
j) prawa lub lewa część boiska do gry
k) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu.

Zagadka 224

Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić.

Podpowiedź do zagadki 224 - Podaję podpunkty, z których trzeba wybrać jedną prawidłową odpowiedź:

a) gawron

b) kania

c) koliber

d) kukułka

e) czapla

Zagadka 1:

Popularna w Chinach zupa o korzennym aromacie nosi nazwę zupa z jaskółczych gniazd . "Kluski" na bazie których robi się tę zupę są sfotografowane na tym zdjęciu:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/SwiftletBirdNests.jpg

W skłąd tych klusek wchodzą: algi, mchy, trawy i ...pewien ptasi składnik. Jaki?  Bo nie są to oczywiście gniazda jaskółki...

Podpowiedź do zagadki 1 - Podaję podpunkty do wyboru:

a) jaja jaskółcze

b) ślina salangan (Collocalia), ptaków z rodziny jerzykowatych

c) ślina i cofka z gardzieli jaskółek zmieszana z muchami

d) żółtka jaj salangan, ptaków z rodziny jerzykowatych

e) jaja przepiórek

Są jeszcze nowe zagadki 4 i 5 (zadane ciut wyżej). Powodzenia.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 18:45

...zapomniałam o zagadce 3 :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 20:52

ZAGADKA 6

Tym razem pytanie o bajkę "Brzydkie kaczątko" Andersena. Bajka opowiada historię pisklęcia, które wykluwa się z jaja wysiedzianego przez kaczkę, po czym zostaje odrzucone przez otoczenie ze względu na odmienność i brzydotę. Brzydkie kaczątko nigdzie nie znajduje przychylności, aż do momentu, gdy wyrasta na pięknego/piękną ________. No właśnie jakiego ptaka, bo nie kaczuszkę? Ptak ten wiele razy pojawiał się w Galerii Otop Junior jako młody i dorosły osobnik :)

 
 
Matis
puchacz
punkty: 37309
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-07 21:25
6 łabędzia
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2009-08-07 21:30
tamara napisał:
„ZAGADKA 6 ... Ptak ten wiele razy pojawiał się w Galerii Otop Junior jako młody i dorosły osobnik :)”
Był też ptakiem miesiąca naszego portalu :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 16:46
Matis napisał:
„6 łabędzia”
Dobra odpowiedź :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 16:54
sowa napisał:
„tamara napisał:„ZAGADKA 6 ... Ptak ten wiele razy pojawiał się w Galerii Otop Junior jako młody i dorosły osobnik :)”Był też ptakiem miesiąca naszego portalu :)”
W grudniu 2008, tak, tak... No to zabytuję o łabędziątkach - brzydkich "kaczątkach" fragment z tego tekstu: Młody łabędź niemy przez pierwszy rok życia jest szarobrunatny, dziób ma szary. W miarę upływu czasu w jego upierzeniu pojawia się coraz wiecej białych piór, dziób staje się pomarańczowoczerwony, a nad nim coraz mocniej uwypukla się czarny guz. Dojrzałość łabędzie osiagają w czwartym roku życia.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 16:55
* zacytuję
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 16:57
Polecam wszystkim zainteresowanym łamigłówkami zagadki 221, 224, 1, 3, 4 i 5. Takie aktualnie mamy na składzie :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 17:21

Dorzućmy jeszcze jedną. ZAGADKA 7:

Na Oxford University przeprowadzono ciekawy eksperyment z udziałem pewnego ptaka. Obejrzyjcie filmik u góry strony:

http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2009/090805_1.html

Sfilmowany ptak o imieniu Betty potrafił wydobyć coraz to dłuższe patyczki z tubek, żeby w końcu najdłuższym z nich wydłubać jedzenie z pojemnika-rurki :)

Co to za gatunek ptaka?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 17:29
Dodajmy, że jest to gatunek znany ze swojej inteligencji i sprytu...
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:28
7: kawka

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:35
4: Dymówka jest większa, ma długie sterówki zewnętrzne, wystające, gardło i czoło rdzawoczerwone. Oknówka ma ogon lekko rozwidlony , nogi opierzone biało, na kuprze duża biała plama
5: jerzyki mają wąskie sierpowate skrzydła, ogon rozdwojony,ciemno brązowo czarno ubarwione.W innych miejscach zakładają gniazda latają wyżej niż dymówki.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:39
arek95 napisał:
„7: kawka”
No właśnie, mnie to też wygląda na kawkę, ale w opisie jest "crow" czyli kruk...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:49

ZAGADKA 8

Kiedy klikniecie pod tymi słowami, zobaczycie pewien dawny herb szlachecki:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Borch1.png

Ten herb przedstawia trzy ptaki jednego gatunku i stąd jego nazwa: Trzy  _ _ _ _ _.

Rycerz o takim herbie pojawia się w opowiadaniu Granica możliwości Andrzeja Sapkowskiego (cykl o Wiedźminie). Nazywają go Borch Trzy  _ _ _ _ _, chociaż naprawdę ma na imię Villentretenmerth i jest złotym smokiem, który tylko przybrał postać rycerza...

O jakim herbie mowa? Nazwa jest dwuczęściowa: TRZY  _ _ _ _ _.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:54
Jeszcze uzupełnienie do zagadki 8:

W filmie i w serialu w rolę rycerza Borcha Trzy _ _ _ _ _ wcielił się aktor Andrzej Chyra. Opowiadanie "Granica możliwości" jest w zbiorze "Miecz przenaczenia", kóre jest wprowadzeniem do sagi o wiedźminie Geralcie z Rivii.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 18:55
* nie kóre, tylko który :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:10
arek95 napisał:
„4: Dymówka jest większa, ma długie sterówki zewnętrzne, wystające, gardło i czoło rdzawoczerwone. Oknówka ma ogon lekko rozwidlony , nogi opierzone biało, na kuprze duża biała plama5: jerzyki mają wąskie sierpowate skrzydła, ogon rozdwojony,ciemno brązowo czarno ubarwione.W innych miejscach zakładają gniazda latają wyżej niż dymówki.”

Tak, to prawda :) Dodam jeszcze dla uzupełnienia (zagadka 4):

* oknówka ma ogon mniej wcięty od dymówki

* dymówki budują gniazda wewnątrz budynków, do których zdołają wejść, np. w stajniach, oborach, chlewniach itd., a oknówki na zewnętrznych ścianach budynków 
Do zagadki 5:

* jerzyki mają jednolicie ciemne ubarwienie, jak się je ogląda w locie (ich jasne podgardle nie jest widoczne z oddali), a u jaskółek widać wyraźnie ich białe fragmenty upierzenia 

* jerzyki w locie często szybują i szybko, głęboko uderzają skrzydłami, nie zginając ich, a jaskółki - szybko trzepoczą skrzydłami

Może ktos coś jeszcze dorzuci?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:13
To jeszcze dla lepszej orientacji podaję, co zostało: zagadki 221, 224, 1, 3, 4, 5 i 8.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:13
Coś roztargniona dziś jestem, zostały tylko: zagadki 221, 224, 1, 3, i 8.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:22

Jeszcze do zagadki 4 :)

* oknówka jest jaskółką bardziej krępą niż smukła dymówka

* oknówka lata z reguły wyżej niż dymówka, ponad budynkami

* oknówka rzadziej też żeruje tuż nad ziemią, tak jak często robi to dymówka

* lot oknówki jest bardziej zwinny i szybszy niż dymówki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:47

Nowa ZAGADKA 9

Oknówki gnieżdżą się zarówno na wsiach, jak i w miastach. Gdzie jest największe zgrupowanie tych jaskółek w środowisku bloków mieszkalnych w Polsce?
Tam na wysokich wieżowcach, pod balkonami, gnieździ się populacja kilkuset oknówek.

a) Miasteczko studenckie AGH w Krakowie

b) osiedle Ruda w Warszawie

c) osiedle Moniuszki w Lublinie

d) Osiedle Tysiąclecia w Katowicach

e) osiedle Szczepin we Wrocławiu

f) Karwiny w Gdyni ?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 19:48

ZAGADKA 10

Jak jerzyki radzą sobie z chodzeniem po ziemi? Biegają czy nie potrafią?

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 20:46
7: Być może , że to kruk. U mnie na monitoże widać piksele na tym filmie, więc obraz nie najlepszy, jest żródło oświetlenia , dałem stop ,oglądnołem jedną klatkę z filmu i wydawało mi się , że ptak ma jaśniejszą głowę.
 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-08 22:02
tamara napisał:  ”No właśnie, mnie to też wygląda na kawkę, ale w opisie jest "crow" czyli kruk...”
To ani kawka, ani kruk. New Caledonian crow to po polsku wrona brodata (Corvus moneduloides), gatunek endemiczny z Nowej Kaledonii. Słynny właśnie z tego, że na wolności posługuje się narzędziami - kolcami lub gałązkami wyciąga larwy z głębokich szczelin.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-10 10:46
Netta napisał:
„tamara napisał: ”No właśnie, mnie to też wygląda na kawkę, ale w opisie jest "crow" czyli kruk...”To ani kawka, ani kruk. New Caledonian crow to po polsku wrona brodata (Corvus moneduloides), gatunek endemiczny z Nowej Kaledonii. Słynny właśnie z tego, że na wolności posługuje się narzędziami - kolcami lub gałązkami wyciąga larwy z głębokich szczelin.”
Dziękuję Netto. Teraz wszystko jasne.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-10 10:48
Polecam zagadki 221, 224, 1, 3, 8, 9 i 10.   Pełna treśc nieco wyżej, a zagadki 221, 224 i 1 mają nawet dodatkowe podpowiedzi.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-10 15:39

ZAGADKA 11 dochodzi do gry

Czy strusie naprawdę chowają głowę w piasek?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-11 12:33

ZAGADKA 12

Duży, żółty, cudaczny i oczywiście pierzasty... Świetnie jeździ na wrotkach i śpiewa. Ma swoją gwiazdę w Aleji Gwiazd w Hollywood. Ukończył już 40 lat, tak jak program dla dzieci, w którym samego początku występuje. Jak się nazywa ten ptasi bohater "Ulicy Sezamkowej"?

Tutaj pozuje do zdjęcia: http://strefamamy.pl/site_media/upload/site/materialy_0_BB-p014-ST-07S.jpg

ZAGADKA 13

Strusie i emu - czym sie różnią?  Zaznacz 1 FAŁSZYWĄ ODPOWIEDŹ.

a) strusie maja dłuższe szyje i nogi niż emu

b) emu ma większy obszar ciała upierzony niż struś

c) struś ma długie, lekko zakręcone pióra, a emu - szczeciniaste i zwisające

d) razem można je spotkać wyłącznie w zoo, bo strusie żyją w Afryce, a emu w Australii

e) struś jest około 2 razy lżejszy od emu

Nie zapominajcie też o zagadkach 221, 224, 1, 3, 8, 9, 10 i 11 :)  

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-14 12:47
Aktualny stan: nie odgadnięte pozostają zagadki 221, 224, 1, 3, 8, 9, 10, 11, 12 i 13. Na jakiś czas powinno wystarczyć, za tydzień wyjeżdżam :) Bawcie się dobrze, drodzy zagadkowicze!
 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-08-15 17:15
9. - d ?
11. - nie
12. - wielki ptak lub żółtodziób ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 20:18
Gwiazdkowa napisał:
„9. - d   11. - nie  12. - wielki ptak lub żółtodziób ;)”

Pięknie! Prawidłowe odpowiedzi.

Jeśli chodzi o zagadkę 11, dodam mały komentarz - Struś w sytuacji zagrożenia ucieka co sił w nogach. Czytałam, że w czasie tego biegu czasem nagle "znika", kładąc się płasko na ziemi... Jeśli zorientuje się, że oszustwo się nie udało, podrywa się do dalszego biegu. Podobno, bo strusia nie widziałam do tej pory w akcji ucieczka ;)


 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:02

Co nam jeszcze zostało? Zagadki 221, 224, 1, 3, 8, 10 i 13 :)

Dodaję nowe propozycje :

ZAGADKA 14

Co to za niezwykły ptak? Sporadycznie był widywany na polskim wybrzeżu.

http://ewszkocja.republika.pl/img/maskon1.jpg

ZAGADKA 15

Jak się nazywa podwójna czerwona ozdoba pod dziobem koguta ?

a) wisiorki

b) dzwonki

c) talarki

d) łezki

ZAGADKA 16

Czy pies latający to:

a) największy gatunek nietoperza

b) inna nazwa sępa łysego

c) gatunek papugi

ZAGADKA 17

Jest taka piosenka zespołu "Kaczki z nowej paczki" o dziwnym, nie istniejącym ptaku o nazwie Dziób-dziób. W tej piosence pojawiają się też inne, prawdziwe ptaki. Kto uzupełni ich nazwy w pierwszych dwóch zwrotkach?

Znamy wszyscy różne ptaki, są sikorki i S _ _ _ _ _ (a)

Wciąż pytają się pytaki, w szkole kują zaś D _ _ _ _ _ _ _ _ (b)
I _ _ _ _ (c)  zawsze jest nadęty widać jego rola taka 

P _ _ _ _ _ _ (d) ptasim dyrygentem, nie zdejmuje nigdy fraka

Refren. A kto widział Dziób-dzióba? Jak wygląda Dziób-dziób? itd.

Głowę w piasek kładą S _ _ _ _ _ _ (e), słowik trele treli ładnie
Kanar jeździ w autobusie, w którym S _ _ _ _ (f) portfel kradnie
Bocian Francuz, bo żabojad spać na jednej nodze może 

S _ _ _ _ (g) czeka wciąż na pojazd, co wywiezie ją za morze

itd.

ZAGADKA 18

Jak się nazywa bardzo poważne schorzenie ptaków morskich, spowodowane kontaktem ptaka z produktami ropopochodnymi na przykład po awarii statku-cysterny. W wyniku silnego zanieczyszczenia piór olejami ptaki tracą możliwość ochrony przed zimnem oraz ulegają zatruciu.

a) ropica

b) choroba olejowa

c) choroba naftowa

d) filikoloza

Próbujcie :)

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:27

ZAGADKA 19

Na kontrolera biletów w autobusach miejskich w Polsce mówi się potocznie: kanar. Skąd sie wzięła taka ptasia nazwa?

a)  ponieważ w latach 60. i 70. warszawscy kontrolerzy biletów mieli czapki z kanarkowożółtym otokiem

b) od kanarkowego (żółtego) koloru omnibusu miejskiego kursującego z placu św. Aleksandra [dzisiaj Trzech Krzyży] na plac Krasińskich w Warszawie

c) bo dawni kontrolerzy w dużych miastach nosili kanarkowe peleryny

d) od pierwszego kontrolera warszawskiego, który hodował kanarki, wciąż o nich opowiadał i nucił pod nosem piosenkę "O canarinho!" Alfonso Zeca

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:27

Odp do 18

b) choroba olejowa

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:31

Odp do 17

Znamy wszyscy różne ptaki, są sikorki i sokoły
Wciąż pytają się pytaki, w szkole kują zaś dzięcioły
Indor
zawsze jest nadęty widać jego rola taka
Pingwin ptasim dyrygentem, nie zdejmuje nigdy fraka…

Głowę w piasek kładą strusie , słowik trele treli ładnie
Kanar jeździ w autobusie, w którym sroka portfel kradnie
Bocian Francuz, bo żabojad spać na jednej nodze może
Sójka czeka wciąż na pojazd, co wywiezie ją za morze…

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:33

Odp do 16

a) nietoperz

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:34

Odp do 15

b) dzwonki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:38

Witaj Krejzola po przerwie :) Twoje odpowiedzi jak zawsze znakomite.

Po uwzględnieniu tych prawidłowych rozwiązań, pozostałe zagadki to:

221, 224, 1, 3, 8, 10, 13, 14, 15 i 19.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:40

O, zagadka 15 też rozwiązana, dopiero teraz wyświetliło mi się rozwiązanie. Odpowiedź prawidłowa, brawo Krejzola!

Czyli pozostałe zagadki to 221, 224, 1, 3, 8, 10, 13, 14 i 19.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 21:45
tamara napisał:
„Witaj Krejzola po przerwie :) ....  ”
Witam, miałam przerwę, bo niestety zepsuł mi sie komputer.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-15 22:07

ODp do 19

a) Od kanarkowego koloru otoków na czapkach

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 10:24

ODp do 224

Kukułka

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 10:26

Odp do 221

g)

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 10:33

ODp do 1

b) ślina

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 10:38

Odp do 8

Herb trzy kawki .

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 13:38

Jestem pod wrażeniem, Krejzola. Twoje odpowiedzi wszystkie dobre (221, 224, 1, 8 i 19) - gratuluję!

Jeszcze mały komentarz do 221 :

Owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu to SKRZYDLAK . Dlatego właśnie podpunkt g) jako jedyny nie jest definicją skrzydła.

Spis aktualnych zagadek do rozwiązania:

3 (o ptasim bohaterze pewnej kreskówki),

10 (o jerzykach),

13 (strusie i emu),

14 (jaki ptak jest na zdjęciu?).

Życzę wszystkim dobrej zabawy.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:22

To jeszcze nowa ZAGADKA 20:

Jakie ptaki są w niektórych krajach (np. Wenezuela, Afganistan, Indonezja) szkolone do krwawych walk między sobą, mniej lub bardziej legalnych?

a) bażanty

b) pawie

c) koguty

d) sokoły

e) głuszce

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:44

Odp. do zagadki 14

maskonur

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:47

Odp. do zagadki 20

c) koguty

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:47

ZAGADKA 21

Na jakim ptaku podróżował Pan Twardowski ze słynnej polskiej legendy? Dzięki temu ptakowi uciekł przed diabłem z karczmy Rzym, wzbił się w niebo i do dziś tkwi na Księżycu...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:49

Basiu, bardzo dobre odpowiedzi 14 i 20, brawo!

Co nam zostało w takim razie?

Zagadki:

3 (o ptasim bohaterze pewnej kreskówki),

10 (o jerzykach),

13 (strusie i emu),

21  (pan Twardowki i jego ptasi kompan).

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:54

Odp. do zagadki 13

e)

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 14:57

Odp. do zagadki 21

zdaje mi się że na kogucie

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:03
basias napisał:
„Odp. do zagadki 21 zdaje mi się że na kogucie”
Tak, to prawda :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:06
basias napisał:
„Odp. do zagadki 13 e)”
Bardzo dobra odpowiedź, tak naprawdę emu waży 2 razy mniej od strusia. Są to największe żyjące ptaki.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:19

W takim razie zostały stare zagadki 3 i 10, przepiszę je tutaj, żeby było łatwiej:

ZAGADKA 3

Pamiętacie żółtego ptaszka, bohatera znanej kreskówki? Jego właścicielka Babcia ma też kota Sylwestra i psa Hektora.

a) Jak ma na imię ten ptaszek i dlaczego tak się nazywa - jeśli ktoś wie?

b) Jaki to gatunek ptaka?

Tutaj jest jego portret:

http://media.pegasusnews.com/img/photos/2009/03/31/tweety-bird_1.gif

ZAGADKA 10

Jak jerzyki radzą sobie z chodzeniem po ziemi? Biegają czy nie potrafią?

Dodatkowa porcja nowych zagadek:

ZAGADKA 22

W jakim polskim mieście odbywa się co roku dzień Koguta, regularnie od 1998 roku? W herbie tego miasta jest biały kogut. W trakcie Dnia Koguta jest wybierany Mister Kogut, najpiękniejszy biały kogut, który w nagrodę otrzymuje worek pszenicy ;)

Podpowiedź: To miasto jest w województwie dolnośląskim. 

ZAGADKA 23

Jaki ptak jest symbolem Francuzów?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:23

ZAGADKA 24

Kogut to potoczna nazwa lampy sygnalizacyjno-ostrzegawczej stosowanej do oznaczania pojazdów uprzywilejowanych na drodze albo pojazdów stwarzających utrudnienia na drodze. Jaki kolor ma kogut karetki, policji i straży pożarnej?

a) czerwony

b) niebieski

c) pomarańczowy

d) żółty?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:29

ZAGADKA 25

Z miastem Kazimierz nad Wisłą kojarzy się pieczywo w kształcie pewnego ptaka - jakiego? Ten smakołyk to popularna pamiątka z tego miasta.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:46

ZAGADKA 26

Czy sympatyczna uliczka o nazwie Kurzy Targ z zabytkowymi kamieniczkami mieści się w:

a) Krakowie

b) Warszawie

c) Wrocławiu

d) Gdańsku?

Nazwa ulicy wywodzi się od asortymentu jakim handlowano tutaj w Średniowieczu :) 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 15:58

ZAGADKA 27

Co decyduje o tym, o której godzinie rano pieje kogut? Od razu dodam, że przy ustalaniu prawidłowej odpowiedzi opierałam się na opini pana Antoniego Gucwińskiego z wrocławskiego zoo.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-16 16:02

Jeszcze dodatkowe uwagi :

13 - struś waży ok. 100 kg, a emu ok. 50 kg.

20 - na temat tej dziwnej tradycji jest ciekawy odcinek programu "Boso przez świat" W. Cejrowskiego, który można obejrzeć tutaj [od 12 lat]:

http://www.tvp.pl/styl-zycia/podroze/boso-przez-swiat/wideo/walki-kogutow

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:11

Odp do 10

Jerzyki nie umieją biegać.!

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:13

Odp do 23

Kogut galijski .

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:22

Odp do 24

b) niebieski

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:24

Odp do 26

c) Wrocław

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:28

Odp do 27

Kogut pieje, jak jest ruch.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-17 21:30

Odp do 25

Kogut

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 09:42

Krejzola, bardzo dobre odpowiedzi 10 i 23-27, gratuluję!

Zostały tylko zagadki 3 i 22 (poniżej wklejone dla wygody).

ZAGADKA 3

Pamiętacie żółtego ptaszka, bohatera znanej kreskówki? Jego właścicielka Babcia ma też kota Sylwestra i psa Hektora.

a) Jak ma na imię ten ptaszek i dlaczego tak się nazywa - jeśli ktoś wie?

b) Jaki to gatunek ptaka?

Tutaj jest jego portret:

http://media.pegasusnews.com/img/photos/2009/03/31/tweety-bird_1.gif

ZAGADKA 22

W jakim polskim mieście odbywa się co roku dzień Koguta, regularnie od 1998 roku? W herbie tego miasta jest biały kogut. W trakcie Dnia Koguta jest wybierany Mister Kogut, najpiękniejszy biały kogut, który w nagrodę otrzymuje worek pszenicy ;)

Podpowiedź: To miasto jest w województwie dolnośląskim.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 11:41

I jeszcze nowa ZAGADKA 28 :

Jak się nazywa zabawa z rzucanie na wodę płaskiego kamienia tak, aby odbił się od powierzchni wody i poleciał dalej, odbijając się od wody kilkukrotnie? Odbywają się nawet zawody w tej dziedzinie - światowy rekord to 56 odbić kamienia od wody!

Zabawa ma ptasią nazwę - jaką?

a) wodowanie gąsek

b) wywijanie orła

c) puszczanie kaczek

d) posyłanie kurek

Wygląda to tak:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Stone_skipping.jpg

A jaki jest Wasz prywatny rekord? :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 12:08

ZAGADKA 29

Gęś domowa pochodzi od udomowionej około tysiąc lat przed naszą erą:

a) gęsi zbożowej

b) gęsi gęgawy

c) bernikli obrożnej

d) bernikli kanadyjskiej

e) bernikli białolicej

f) gęsi białoczelnej ?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 12:18

ZAGADKA 30

Co to za ptaszek, który nazywa się identycznie jak przekładane polskie ciasto wielkanocne i utwór Szopena?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 12:32

ZAGADKA 31

Może być dzika lub domowa, a nawet dziennikarska i szpitalna...

ZAGADKA 32

Od jakiej kaczki, udomowionej około 1500 lat przed naszą erą wywodzi się kaczka domowa?

ZAGADKA 33

Który ptak dał nazwę dawnej, drewnianej konstrukcji do czerpania wody ze studni?  Siega ona nawet 10 metrów wysokości i była niegdyś spotykana np. na Podlasiu.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 12:41

ZAGADKA 34

Polskie Nagrody Filmowe są przyznawane corocznie od 1999 roku przez Polską Akademię Filmową. Ceremonia odbywa się w Teatrze Narodowym w Warszawie. Te nagrody mają ptasią nazwę - jaką?

a) Sokoły

b) Jastrzębie

c) Orły

d) Skrzydła

e) Jaskółki

 
 
anja98
bielik
punkty: 17477
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 15:45

odp.zagadka 30

-mazurek

 
 
anja98
bielik
punkty: 17477
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 15:46

odp. 28

-c)

Mój rekord w puszczanu kaczek to 0. :(

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-18 16:18

Anja, brawo, odpowiedzi 28 i 30 bardzo dobre :)

W taim razie zostają zagadki:

3, 22, 29, 31, 32, 33 i 34 , wszystkie zadane zaraz wyżej.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-19 21:13

Odp do 31

Kaczka

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-19 21:14

Odp do 33

Żuraw

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-19 21:17

Odp do 22

W Oławie pod Wrocławiem.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-20 12:44

Krejzola, odpowiedzi 22, 31 i 33, bezbłędne, brawooooooo! :)

W takim razie zostają zagadki:

3, 29, 32 i 34

oraz dwie nowości:

ZAGADKA 35

Jak się nazywa zimowa zabawa o ptasiej nazwie , w której trzeba położyć się na śniegu, a potem machać nogami i rękami, aż powstanie ślad w kształcie sylwetki pewnego ptaka? W 2007 roku w USA w Bismarck (stan Dakota) padł rekord Guinessa w zbiorowej zabawie tego typu - bawiło się ponad 8 tysięcy ludzi w różnym wieku!

Jak się nazywa ta zabawa?

a) wywijanie orła

b) robienie orła

c) lot wrony

d) leci bociek, leci

e) kura na grzędzie

ZAGADKA 36

Co to znaczy: kokosić się ? Pochodzi oczywiście od kokoszki :)

a) upierać się

b) wiercić się

c) żartować

d) złościć się

ZAGADKA 37

Przy rzucie monetą mówi się: orzeł czy reszka? Pytanie: Gdzie znajduje się orzełek na polskich monetach: na awersie, rewersie czy rancie?

Podpowiedź: Awers, jako strona oficjalna monety, zawiera niezmienne elementy graficzne, podczas gdy rewers dla każdego nominału może wyglądać zupełnie inaczej.  Uwaga, pojęcia awersu i rewersu są w języku potocznym często mylone, dla przeciętnego człowieka ważniejszą stroną jest ta z nominałem, stąd nazywa się ją niepoprawnie awersem.

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-08-20 16:33
36. - b
;)

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-20 18:34

Odp. do zagadki 35

b) robienie orła

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-20 21:28
Gwiazdkowa napisał:
„36. - b;)”
Bardzo dobrze :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-20 21:29
basias napisał:
„Odp. do zagadki 35 b) robienie orła”
Zgadza się :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-20 21:32

Zostają zagadki: 3, 29, 32, 34 i 37. Powodzenia.

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-21 09:16

Odp do 29

b) gęsi gęgawy

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-21 09:32

ODp do 3

a) Tweety

b) kanarek

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-21 09:34

Odp do 37

Na awersie.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-27 09:29

Odp. do zagadki 32

Od kaczki krzyżówki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 13:25

Cześć, witam po przerwie :) Odpowiedzi Krejzoli (3, 29 i 27) oraz Basi (32) są prawidłowe, dziękuję.

Jeszcze tylko dorzucę do zagadki 3 wyjaśnienie, dlaczego Tweety nazywa się właśnie  Tweety ;)

Nazwa Tweety to gra słów, kombinacja słówka "sweetie" (słodkie, kochane maleństwo) z dźwiękiem "tweet", jakim w języku angielskim naśladuje się śpiew ptaków (tzw. onomatopeja).

Pozostała jak na razie samotna zagadka 34 ...

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 14:34

No, już nie taka samotna, bo dorzucam nowe zagadki :)

ZAGADKA 38

To będzie zagadka z cyklu: Dawne obrzędy i zwyczaje . Niegdyś długie zimowe wieczory upływały w wielu wiejskich domach na skubaniu pierza . Był to rodzaj wzajemnej pomocy: w jednej chacie gromadziło się nieraz kilkanaście kobiet i dziewcząt, a wspólna praca była znakomitą okazją do rozmów i ploteczek. Czasem do izby wpadali chłopcy i psocili, rozdmuchując pierze, aż fruwało po całym pomieszczeniu. Bywało, że taki wieczór stawął się okazją do wyswatania dwojga młodych ludzi.

Teraz pytania:

a) Czy pierze skubano z żywych gęsi, a jeśli tak - to czy pióra odrastały?

b) Do czego było używane wyskubane gęsie pierze?

c) Jak się nazywała zabawa, kończąca skubanie pierza z tańcami, muzyką i jedzeniem specjalnie upieczonych na tę okazję smakołyków (np. kołaczy)? Wyskubek, ptaśki, piórtańce czy gęśle?

d) Ile można średnio uzyskać pierza z jednej gęsi? Około 10 dekagramó, 40 dekagramów czy 1 kilograma?

e) Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza (Newsweek, nr 3/2004, str. 42), ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi?

ZAGADKA 39

Co jest cięższe - kilogram gęsiego pierza czy kilogram ołowiu?

ZAGADKA 40

Jak się nazywali dawni pasterze gęsi, zwykle małe dzieci, najczęściej dziewczynki? Taką 4-letnią pastereczkę opisał w swoim wierszu Leopold Staff:

Dłoń prawą uzbroiwszy wierzbiny gałązką,
W lewej wlecze za sobą źdźbło złocistokłose.
Sznur gęsi, z których każda jak łódka się słania,
Sunie jak szereg białych znaków zapytania

Pomnik dziewczynki z gęsią zdobi rynek miasta Barlinek w województwie zachodniopomorskim od 1912 r. i uważa się ją za symbol tego miasta. Ta figurka ma nazwę, o którą pytam w tej zagadce.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 14:55

ZAGADKA 41

"A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie ______, iż swój język mają".

Tak stwierdził Mikołaj Rej, który jako pierwszy pisał wyłącznie w języku polskim.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 14:56
W 41 trzeba uzupełnić nazwę ptaka/ptaków.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 14:58
Do zagadki 40 - ten pomnik to właściwie fontanna :)
 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 15:52
41: gęsi
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 15:54

Odp. do zagadki 39

Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 18:38
djkarpowicz napisał:
„41: gęsi”
Oczywiście, że tak, brawo.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 18:39
basias napisał:
„Odp. do zagadki 39 Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)”
Brawo Basiu, nie dałaś się zwieść podchwytliwej zagadce :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 18:42

Aktualnie wolne zagadki to:

34, 38 (a, b, c, d, e) i 40 .

Miłej zabawy w chwilach wolnych od nauki :)

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 19:10
34:C
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 20:00
arek95 napisał:
„34:C”
Oczywiście, że tak. Gratuluję wiedzy :)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-02 20:34
tamara napisał:
„basias napisał:„Odp. do zagadki 39 Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)”Brawo Basiu, nie dałaś się zwieść podchwytliwej zagadce :)”
Niby tak, a spróbujcie spuścić na jedną noge kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu to zobaczycie czy jest różnica :):):):)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-03 12:49
krejzola005 napisał:
„tamara napisał:„basias napisał:„Odp. do zagadki 39 Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)”Brawo Basiu, nie dałaś się zwieść podchwytliwej zagadce :)”Niby tak, a spróbujcie spuścić na jedną noge kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu to zobaczycie czy jest różnica :):):):)”
Słuszna uwaga, pierze byłoby na pewno bardziej miękkie i mniej by bolało, gdyby zlądowało na nodze ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-03 18:06

Jeśli macie ochotę, to są jeszcze dwie zagadki:

38 (a, b, c, d, e) i 40.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-09 17:34

No to jeszcze oprócz 38 i 40 (czy ktoś zgadnie?), dwie nowe zagadki na wesoło.

ZAGADKA 42

A było to tak bociana dziobał szpak, a potem była zmiana i szpak dziobał bociana. A potem były jeszcze dwie takie same zmiany.
Ile razy szpak był dziobany?

ZAGADKA 43

Już był na podwórku, już witał się z gąską? Kto to taki? (z wiersza Mickiewicza)

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-09 18:47

Odp. do zagadki 42

Szpak nie był dziobany :)

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-09 19:08
tamara napisał:
„krejzola005 napisał:„tamara napisał:„basias napisał:„Odp. do zagadki 39 Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)”Brawo Basiu, nie dałaś się zwieść podchwytliwej zagadce :)”Niby tak, a spróbujcie spuścić na jedną noge kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu to zobaczycie czy jest różnica :):):):)”Słuszna uwaga, pierze byłoby na pewno bardziej miękkie i mniej by bolało, gdyby zlądowało na nodze ;)”
A  czarne jest białe?:P

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-09 20:33
djkarpowicz napisał:
„tamara napisał:„krejzola005 napisał:„tamara napisał:„basias napisał:„Odp. do zagadki 39 Ważą tyle samo: kilogram to zawsze koligram :)”Brawo Basiu, nie dałaś się zwieść podchwytliwej zagadce :)”Niby tak, a spróbujcie spuścić na jedną noge kilogram pierza, a na drugą kilogram ołowiu to zobaczycie czy jest różnica :):):):)”Słuszna uwaga, pierze byłoby na pewno bardziej miękkie i mniej by bolało, gdyby zlądowało na nodze ;)”A  czarne jest białe?:P”
Tak, na negatywie ;)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-09 20:45
basias napisał:
„Odp. do zagadki 42 Szpak nie był dziobany :)”

Brawo Basiu :)

Zostały zagadki 38, 40 i 43 .

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 14:40

Nowa ZAGADKA 44 , do której zainspirowało mnie zdjęcie wykonane przez Krejzolę :)

Czy srokosz potrafi zabijać ptaki większe od siebie? Tak/nie?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 15:45

ZAGADKA 45

Czy jemiołuszka jada zimą jagody jemioły? Tak/nie?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 16:09

ZAGADKA 46

Jakie to ptaki w żargonie ornitologicznym?

a) słoń

b) słonik

c) rakieta

d) sandwicz

e) pacan

f) marchewa

g) komunistka

h) pamajka

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 16:53

Odp. do zagadki 46

a) Kulik wielki

b) Kulik mniejszy

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 18:08
basias napisał:
„Odp. do zagadki 46 a) Kulik wielki b) Kulik mniejszy”
Bardzo dobrze :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 18:11

Zagadki nie odgadnięte jak dotąd to:

38 a, b, c, d, e

40, 43, 44, 45

46 c, d, e , f, g, h

Powodzenia!

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 19:53

Odp do 45

TAK. ;D

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 20:12

 

Odp do 43

Lisek.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 20:17
krejzola005 napisał:
„Odp do 45 TAK. ;D”
Oczywiście, że tak :)))
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 20:17
krejzola005 napisał:
„  Odp do 43 Lisek.”
B R A W O ! Odp. prawidłowa.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-13 22:13

Odp do 46

c) rokitniczka

f) rybitwa wielkodzioba

g) cierniówka

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-14 18:55
krejzola005 napisał:
„Odp do 46 c) rokitniczka f) rybitwa wielkodzioba g) cierniówka”

Świetnie, odp. bardzo dobra.

Zagadki, które zostają na później:

38 a, b, c, d, e

40,

44,

46 d, e , h

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-15 20:13

Odp. do 40

Gęsiarka.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-16 11:00
krejzola005 napisał:
„Odp. do 40 Gęsiarka.”

Bardzo dobrze! Brawo.

Dziewczynka pasąca gęsi to gęsiarka lub zdrobniale gęsiareczka, a chłopak - to będzie gęsiarz lub zdrobniale gęsiarek.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-19 14:15

Aktualny stan zagadek "do wzięcia":

38 a, b, c, d, e

44,

46 d, e , h

Polecam je waszej uwadze :)

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-19 20:29
38.
a) pierze skubano z żywych gęsi, a pióra później odrastały ;)

44.
tak
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-21 23:28
tamara napisał:
„Przenoszę tutaj nierozwiązane zagadki z poprzedniego wpisu - powodzenia : ZAGADKA 221 Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ? SKRZYDŁO to... a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzyb) boczna część ugrupowania bojowego wojskc) oddział wojsk lotniczych USAd) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowcówe) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynkuf) otwierana część okna, drzwi lub bramyg) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecachh) element nośny paralotnii) część partii politycznej o nieco innych poglądachj) prawa lub lewa część boiska do gryk) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu ZAGADKA 223 Który śliczny ptak dał nazwę polskiemu 4-miejscowemu samolotowi sportowemu, produkowanemu przez PZL? Najnowsza wersja tego samolotu "2000" powstała  w 2005 r. Zagadka 224 Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić. Zagadka 225 Jaką ptasią nazwę ma polski dwumiejscowy samolot rolniczy produkowany przez PZL? Jego konstruktorem jest inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot ten wszedł do seryjnej produkcji pod koniec lat 70. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80., została wznowiona w 1995 r. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU. a) Gawron b) Kruk c) Kania d) Koliber e) Czapla ZAGADKA 227 Do Polski rzadko zalatują rybitwa różowa, mewa różowa i pasterz różowy . Pytanie - co ma w kolorze różowym każdy z tych ptaków? MAM TEZ NOWĄ ZAGADKĘ, ALE CHYBA ZACZNIEMY ZNOWU NUMEROWAC OD 1 :) Zagadka 1: Popularna w Chinach zupa o korzennym aromacie nosi nazwę zupa z jaskółczych gniazd. "Kluski" na bazie których robi się tę zupę są sfotografowane na tym zdjęciu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/SwiftletBirdNests.jpg W skłąd tych klusek wchodzą: algi, mchy, trawy i ...pewien ptasi składnik. Jaki? Bo nie są to oczywiście gniazda jaskółki...”
Owoc suchy niepękający to SKRZYDLAK
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-21 23:38
tamara napisał:
„Przenoszę tutaj nierozwiązane zagadki z poprzedniego wpisu - powodzenia : ZAGADKA 221 Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ? SKRZYDŁO to... a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzyb) boczna część ugrupowania bojowego wojskc) oddział wojsk lotniczych USAd) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowcówe) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynkuf) otwierana część okna, drzwi lub bramyg) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecachh) element nośny paralotnii) część partii politycznej o nieco innych poglądachj) prawa lub lewa część boiska do gryk) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu ZAGADKA 223 Który śliczny ptak dał nazwę polskiemu 4-miejscowemu samolotowi sportowemu, produkowanemu przez PZL? Najnowsza wersja tego samolotu "2000" powstała  w 2005 r. Zagadka 224 Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić. Zagadka 225 Jaką ptasią nazwę ma polski dwumiejscowy samolot rolniczy produkowany przez PZL? Jego konstruktorem jest inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot ten wszedł do seryjnej produkcji pod koniec lat 70. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80., została wznowiona w 1995 r. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU. a) Gawron b) Kruk c) Kania d) Koliber e) Czapla ZAGADKA 227 Do Polski rzadko zalatują rybitwa różowa, mewa różowa i pasterz różowy . Pytanie - co ma w kolorze różowym każdy z tych ptaków? MAM TEZ NOWĄ ZAGADKĘ, ALE CHYBA ZACZNIEMY ZNOWU NUMEROWAC OD 1 :) Zagadka 1: Popularna w Chinach zupa o korzennym aromacie nosi nazwę zupa z jaskółczych gniazd. "Kluski" na bazie których robi się tę zupę są sfotografowane na tym zdjęciu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/SwiftletBirdNests.jpg W skłąd tych klusek wchodzą: algi, mchy, trawy i ...pewien ptasi składnik. Jaki? Bo nie są to oczywiście gniazda jaskółki...”
223
Chodzi o wilgę.

 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-21 23:44
tamara napisał:
„Czyli te gwizdające to raczej tylko z gliny, ale są też milczące drewniane ptaszyny :) ”

Do tych z gliny nalewa się wody i też pięknie śpiewają, z drganiem.

 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-21 23:49
Odpowiedź do 224

KUKUŁKA- amatorski samolot budowany w bloku mieszkalnym
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-21 23:51

Odpowiedź na 1
b) ślina salangan (Collocalia), ptaków z rodziny jerzykowatych
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-22 00:47
Srokosz nie poluje na większe od siebie ptaki
 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-22 14:48
Bubo-bubo napisał: „Srokosz nie poluje na większe od siebie ptaki”

To akurat nieprawda. Poluje.

http://serwisy.gazeta.pl/nauka/1,34148,3459849.html

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 19:26
Gwiazdkowa napisał:
„38.a) pierze skubano z żywych gęsi, a pióra później odrastały ;)44.tak”
Brawo! bardzo dobre odpowiedzi 38 a) i 44. Gratuluję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 19:33

Witamy nową otopowiczkę Bubo-bubo na nowej stronie zagadek :)

Dzięki za poprawne odpowiedzi do starszych zagadek 221, 223, 1 i komentarz do zagadki 2. Wszystko dobrze. Chociaż odpowiedzi już wcześniej padły, to jednak widać, że zgadywałaś samodzielnie. 

Aha, w przypadku zagadki 44 odpowiedź Gwiazdkowej była poprawna, zresztą potwierdzona później wskazówką naszej ekspertki Netty, bo srokosz jednak poluje na większe od siebie ptaki (bekasy, kosy, pardwy)...

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 19:37

Co zostało do odgadnięcia?

Zagadka 38 (zostały podpunkty b-e)

Niegdyś długie zimowe wieczory upływały w wielu wiejskich domach na skubaniu pierza . Był to rodzaj wzajemnej pomocy: w jednej chacie gromadziło się nieraz kilkanaście kobiet i dziewcząt, a wspólna praca była znakomitą okazją do rozmów i ploteczek. Czasem do izby wpadali chłopcy i psocili, rozdmuchując pierze, aż fruwało po całym pomieszczeniu. Bywało, że taki wieczór stawął się okazją do wyswatania dwojga młodych ludzi.

Teraz pytania:

b) Do czego było używane wyskubane gęsie pierze?

c) Jak się nazywała zabawa, kończąca skubanie pierza z tańcami, muzyką i jedzeniem specjalnie upieczonych na tę okazję smakołyków (np. kołaczy)? Wyskubek, ptaśki, piórtańce czy gęśle?

d) Ile można średnio uzyskać pierza z jednej gęsi? Około 10 dekagramów, 40 dekagramów czy 1 kilograma?

e) Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza (Newsweek, nr 3/2004, str. 42), ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi?

ZAGADKA 46

Jakie to ptaki w żargonie ornitologicznym?

d) sandwicz

e) pacan

h) pamajka

Postaram sie jeszcze coś nowego wymyślić. Pozdrowienia!

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-24 19:42
38.
c) wyskubek
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 19:54
Gwiazdkowa napisał:
„38.c) wyskubek”
Świetnie :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 20:16

No to jeszcze oprócz 38 b, d, e oraz 46 d, e, h dochodzi

Nowa ZAGADKA 47

Czy stadion olimpijski w Pekinie , na którym odbyła się olimpiada w 2008 r. przypomina ptasie gniazdo czy ptasie skrzydła?

ZAGADKA 48

Która z dzikich kaczek odlatuje najwcześniej na zimowisko?

ZAGADKA 49

Czy kaczory (kaczki samce) biorą udział w wychowywaniu młodych kaczątek?

 

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-24 20:21
47. ptasie gniazdo
;)
 
 
emis13
bielik
punkty: 27298
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 20:31

46.

h)pamajka- sikora bogatka

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 20:45
Gwiazdkowa napisał:
„47. ptasie gniazdo ;)”
Bardzo ładnie, gratuluję.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-24 20:45
emis13 napisał:
„46. h)pamajka- sikora bogatka”
B r a w o !  :)
 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-25 19:28
48. podgorzałka ?

 
 
Gwiazdkowa
żuraw
punkty: 4772
* * * *
 
dodano: 2009-09-25 19:28
49. nie
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-25 20:05

moja zagadka:

Jakie zwierzę jest obecnie najbliższym krewnym ptaków?:

a) tygrys

b) żaba

c) krokodyl

d) orka

e) wąż

 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-26 23:16
basias napisał:
„moja zagadka: Jakie zwierzę jest obecnie najbliższym krewnym ptaków?: a) tygrys b) żaba c) krokodyl d) orka e) wąż”

Oczywiście krokodyl. Krokodyle i wiele wymarłych gadów należą do archozaurów /Dinosauria/; ptaki pochodzą od dinozaurów gadziomiednicznych

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 08:11
Dobra odpowiedź
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 13:47
Gwiazdkowa napisał:
„48. podgorzałka ?”
Bardzo dobrze :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 13:48
Gwiazdkowa napisał:
„49. nie”
Zgadza się.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 13:51

Z zadanych przeze mnie zagadek ostały się jedynie :)

38 b, d, e

46 d, e

Tutaj wklejam, żeby nie trzeba byłóo szukać na górze :)

ZAGADKA 38

b) Do czego było używane wyskubane gęsie pierze?

d) Ile można średnio uzyskać pierza z jednej gęsi? Około 10 dekagramów, 40 dekagramów czy 1 kilograma?

e) Obecnie Polska zapewnia ok. 5 procent światowej produkcji pierza, ale jest ono bardzo cenione ze względu na wysoką jakość (skomplikowana struktura potarganych "włosków" i bielusieńki kolor, w przeciwieństwie do szarawego pierza rosyjskiego i chińskiego). Jak dzisiaj pozyskuje się pierze od gęsi?

ZAGADKA 46

Jakie to ptaki w żargonie ornitologicznym?

d) sandwicz

e) pacan

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 14:12

No to jeszcze ZAGADKA 50:

Nastała pora zbierania grzybów :) Kto wymieni 4 grzyby, których nazwy są też nazwami ptaków?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 14:44

I jeszcze kilka zagadek logicznych...

ZAGADKA 31

Co to za ptak, gdy się go czyta wspak słodki ma smak?

ZAGADKA 32

Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę?

ZAGADKA 33

Było coś i nic. Coś wyfrunęło oknem, nic wyszło drzwiami. Co zostało?
ZAGADKA 34

Jak urwać gałązkę, żeby nie spłoszyć siedzącego na niej ptaka?

 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-27 15:37
tamara napisał:
„No to jeszcze ZAGADKA 50: Nastała pora zbierania grzybów :) Kto wymieni 4 grzyby, których nazwy są też nazwami ptaków?”
gołąbek jadalny, gąska żółta, kurki /nazwa potoczna pieprznika jadalnego/, kania, sowa, drop - to nazwy potoczne czubajki kani, kwoka to potoczne nazewnictwo szmaciaka gałęzistego
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-27 15:38
tamara napisał:
„I jeszcze kilka zagadek logicznych... ZAGADKA 31 Co to za ptak, gdy się go czyta wspak słodki ma smak? ZAGADKA 32 Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę? ZAGADKA 33 Było coś i nic. Coś wyfrunęło oknem, nic wyszło drzwiami. Co zostało? ZAGADKA 34 Jak urwać gałązkę, żeby nie spłoszyć siedzącego na niej ptaka?”
ZAGADKA 32
Poduszka
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-27 16:18
Zagadka 31

KOS  - sok

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 17:32

Odp. do zagadki 34

poczekać aż ptak odleci

 
 
Netta
puchacz
punkty: 47334
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 18:35
Bubo-bubo napisał: „Zagadka 31KOS  - sok”
He he - słodki? Proponuję sok z cytryny ;P
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-27 19:54
Netta napisał:
„Bubo-bubo napisał: „Zagadka 31KOS  - sok”He he - słodki? Proponuję sok z cytryny ;P”
Proponuję, byś spróbował innych soków a nie cytrynowego.
W gospodarstwie domowym, soki z owoców słodzi się i pasteryzuje, chcąc przechowywać na zimę.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 19:59
Odp.do33 zostało i
 
 
Bubo-bubo
kruk
punkty: 5980
* * * * *
 
dodano: 2009-09-27 20:09
Bubo-bubo napisał:
„tamara napisał:„I jeszcze kilka zagadek logicznych... ZAGADKA 31 Co to za ptak, gdy się go czyta wspak słodki ma smak? ZAGADKA 32 Cztery nogi ma i pierze, a nie ptak to ani inne zwierzę? ZAGADKA 33 Było coś i nic. Coś wyfrunęło oknem, nic wyszło drzwiami. Co zostało? ZAGADKA 34 Jak urwać gałązkę, żeby nie spłoszyć siedzącego na niej ptaka?”ZAGADKA 32Poduszka”

Zagadka 33  - nicość?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 20:14
Odp.do 32 Poduszka, chociaż u nas się mówi że ma cztery rogi i pierze. :) 
 
 
emis13
bielik
punkty: 27298
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-27 20:24
33. Zostało i.:)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:13

No to drodzy zagadkowicze, mały komentarz do Waszych odpowiedzi :)

Zagadka 50 - Bubo-bubo dała bardzo wyczerpującą odpowiedź, dzięki!

Zagadka 31(ojej, miałam napisać 51!) - odpowiedź Bubo-bubo prawidłowa, no i uwaga Netty słuszna, ale "wyjątek potwierdza regułę", prawda?

Zagadka 32 (52) - Krejzola, dzięki za odpowiedź. Ja mam troszke inną odpowiedź, spróbujesz jeszcze raz? To jednak są cztery NOGI, ale poduszka całkiem blisko, ciepło, ciepło...

Zagadka 33 (53) - Tutaj odpowiedź Krejzoli i Emis13 bezbłędna. Zostało "i"!

Zagadka 34 - Basiu, brawo!

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-09-28 13:27

Zapraszam nanową stronę na ciąg dalszy zagadek :) Może coś jeszcze wspólnie wymyślimy :)))

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/1994

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-02 14:22
a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzy
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-02 14:55
olam2000 napisał:
„a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzy”
Twoja odpowiedź dotyczy zagadki 221 - tam pytałam o jedna jedyną niepoprawną definicję skrzydła z podanych... NIEPOPRAWNA jest odpowiedź K, wszystkie pozostałe podpunkty są prawidłowymi, różnymi definicjami skrzydła :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-02 14:56

Tutaj wszystkie zagadki juz są rozwiązane, zapraszam na nowe łowy zagadkowe na stronę:

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/1994

Tam aktualnie rozpracowywujemy łamigłówkę nr 6 :)

 

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-25 17:03
tamara napisał:
„Przenoszę tutaj nierozwiązane zagadki z poprzedniego wpisu - powodzenia : ZAGADKA 221 Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ? SKRZYDŁO to... a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzyb) boczna część ugrupowania bojowego wojskc) oddział wojsk lotniczych USAd) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowcówe) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynkuf) otwierana część okna, drzwi lub bramyg) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecachh) element nośny paralotnii) część partii politycznej o nieco innych poglądachj) prawa lub lewa część boiska do gryk) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu ZAGADKA 223 Który śliczny ptak dał nazwę polskiemu 4-miejscowemu samolotowi sportowemu, produkowanemu przez PZL? Najnowsza wersja tego samolotu "2000" powstała  w 2005 r. Zagadka 224 Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić. Zagadka 225 Jaką ptasią nazwę ma polski dwumiejscowy samolot rolniczy produkowany przez PZL? Jego konstruktorem jest inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot ten wszedł do seryjnej produkcji pod koniec lat 70. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80., została wznowiona w 1995 r. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU. a) Gawron b) Kruk c) Kania d) Koliber e) Czapla ZAGADKA 227 Do Polski rzadko zalatują rybitwa różowa, mewa różowa i pasterz różowy . Pytanie - co ma w kolorze różowym każdy z tych ptaków? MAM TEZ NOWĄ ZAGADKĘ, ALE CHYBA ZACZNIEMY ZNOWU NUMEROWAC OD 1 :) Zagadka 1: Popularna w Chinach zupa o korzennym aromacie nosi nazwę zupa z jaskółczych gniazd. "Kluski" na bazie których robi się tę zupę są sfotografowane na tym zdjęciu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4f/SwiftletBirdNests.jpg W skłąd tych klusek wchodzą: algi, mchy, trawy i ...pewien ptasi składnik. Jaki? Bo nie są to oczywiście gniazda jaskółki...”
odpowiedz na zagadke 221:c
 
Nie ponosimy odpowiedzialności za wypowiedzi zawarte w komentarzach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Są one prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.
Logowanie do serwisu:
 
 
 
Zapamiętaj hasło
 
 
 
 
 
Najnowsi ulubieni klubowicza
 
 
 
 
 
Projekt i wykonanie Excelo.
Powered by excelo true CMS system.
Portal przygotowano dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Królestwa Holandii w Polsce
- Program Małych Projektów Matra/KNIP