Strona, jak wiele innych, wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka). Jeśli ci to odpowiada, kontynuuj - w przeciwnym przypadku dowiedz się więcej kliknij.
http://www.otopjunior.org.pl
 
<
Poprzedni blog
 
Lista blogów
 
Następny blog
>
 
Zagadki 3
 
Poleć znajomemu
Drukuj
zagadki 7
 
 
~ tamara    |    dodano: 2009-07-14 20:08
Kontynuacja, serdecznie zapraszam :)
 
 
Komentarze ( 162 )
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 20:16

Z poprzedniego wątku przenoszę tutaj zagadki:

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (podpowiedź w artykule:

http://www.proekologia.pl/e107_plugins/content/content.php?content.8719  )

Jakie ptaki sa symbolami następujących państw i znajdują się na ich flagach lub godłach?

h) Austria - godło

i) Niemcy - herb

k) USA - godło

l) Zambia - flaga

ł) Papua-Nowa Gwinea - na fladze i w herbie

m) Gwatemala - flaga i herb

n) Meksyk - na fladze i w herbie

o) Panama- herb

p) Filipiny - herb

r) Kuwejt-herb

s) Ekwador - herb

t) Gujana - herb

u) Uganda - flaga

w) Kolumbia - herb

* ZAGADKA 160

Chodzi o ptaki, które mają w nazwie słowo "dziób".

b) H _ _ _ DZIÓB

ptak jastrzębiowaty z Ameryki Południowej

c) T _ _ _ _ _ _ _ DZIÓB

duży ptak afrykański o dziwnym, krótkim, ale grubum i szerokim dziobie, kóry prowadzi nocny tryb życia

* ZAGADKA 167

Czym się różni gniazdo myszołowa od gniazda jastrzębia?

* ZAGADKA 171

W znanym wierszyku Jana Brzechwy występują dwa ptaki. Jakie? Wierszyk zaczyna się tak...

"Przykro było _________,
Że samotnie ryby łowi.

Patrzy - ______ na wysepce
Wdzięcznie z błota wodę chłepce. "

* ZAGADKA 175

W 2000 roku odbyła się Letnia Olimpiada w Sydney, w Australii. Jedną z oficjalnych maskotek igrzysk był ptaszek Olly. Jaki reprezentował gatunek ptaka (z rodziny zimorodkowatych)?

Podpowiedź: nazwa dwuczłonowa K _ _ _ _ _ _ _  CHICHOTLIWA

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 20:36

A teraz coś nowego - rzeki o ptasich nazwach :)

* ZAGADKA 178

Jak się nazywa pewna kaczka, której nazwa pochodzi od dominującej barwy upierzenia samca (podpowiedź - ciemnej barwy). Identyczną nazwę jak ta kaczka nosi pewna rzeka w województwie pomorskim. Ta rzeka to lewy dopływ Gwdy, a jej przepływ jest objęty częściowo rezerwatem Dolina Gwdy.

* Zagadka 179

Gdzie w Polsce znajduje się Sowi Potok? W jakich górach? Podpowiedź: wzdłuż potoku prowadzi zielony szlak turystyczny ze Świerk na Wielką Sowę.

Przy okazji pozdrawiamy panią Sowę!

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 20:41

Odp. do zagadki 178

czernica

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 21:02

A teraz góry nasze kochane...

* ZAGADKA 180

Który polski tatrzański szczyt ma w nazwie:

a) orła

b) jarząbka

c) gęś ?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 21:04
basias napisał:
„Odp. do zagadki 178 czernica”
Pięknie :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 21:19

Odp. do zagadki 180

a) Orla Perć

c) Gęsia Szyja (w zwszłym roku wchodziliśmy na nią. Te schody są wykańczające)

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 21:20
basias napisał:
„Odp. do zagadki 180 a) Orla Perć c) Gęsia Szyja (w zwszłym roku wchodziliśmy na nią. Te schody są wykańczające)”
i c) Jarząbczy Wierch
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-14 21:24
Przepraszam, pomyłka b ) Jarząbczy Wierch
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 11:03

Basias, zagadka 180 rozwiązana bezbłędnie :)

A teraz podsumowanie wolnych zagadek :

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

* ZAGADKA 160 b, c

* zagadka 167, 171 (2 ptaki) oraz 175 i 179.

Miłej zabawy, jesli się ktoś zdecyduje z nimi zmierzyć!

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 11:05
Aha, jeszcze mała uwaga do 180 a) Orla Perć to nazwa szlaku, ale jest też szczyt Orla Baszta.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 11:18

Nowa zagadka 181

To nazwa ptaka z rodziny jastrzębiowatych, ale też nazwa parasolowatego grzyba z rodziny pieczarkowatych, mylonego z muchomorem zielonawym.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 11:28

Zagadka 182

To rasa małego pieska do towarzystwa o spłaszczonym pysku i długiej sierści, wyhodowanego w Mandżurii. Tak się też nazywa mały żółty ptaszek, inaczej słowik chiński.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 13:15

ZAGADKA 183

Jak się nazywa ptasia przyjaciółka Kubusia Puchatka, mieszkająca w rezydencji Pod Kasztanami w Stumilowym Lesie?

ZAGADKA 184

Kim jest Świecopuch z "Opowieści z  Narnii" (z części "Srebrne krzesło")? Ten przyjazny ptak pomógł Julii i Eustachemu rozpocząć poszukiwania zaginionego królewicza Riliana.

a) jastrzębiem

b) orłem

c) łabędziem

d) puchaczem

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 14:25

Odp. do zagadki 184

d) puchaczem

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 14:33
basias napisał:
„Odp. do zagadki 184 d) puchaczem ”

Tak, 184 - bardzo dobrze, Basiu.

Nie rozszyfrowane do tej pory zagadki to:

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

* ZAGADKA 160 b, c

* zagadka 167, 171 (2 ptaki) oraz 175 i 179,

* zagadka 181, 182 i 183


 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 18:40

Moja zagadka:

W książce pod tytułem "Opowieści z Narnii" (w części "Koń i jego chłopiec") występuje ptak o imieniu Złotonóg. Jaki to gatunek ptaka?

a) sokół

b) słowik

c) kruk

d) rudzik

 

 
 
pikok
jaskółka
punkty: 1622
* * *
 
dodano: 2009-07-15 18:48
basias napisał:
„Moja zagadka: W książce pod tytułem "Opowieści z Narnii" (w części "Koń i jego chłopiec") występuje ptak o imieniu Złotonóg. Jaki to gatunek ptaka? a) sokół b) słowik c) kruk d) rudzik  ”
Ja wiem, ja wiem :) C- kruk
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 19:52
dobrze
 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-15 20:03

Kolejna "Narniowa" zagadka tym razem z części "Siostrzeniec czarodzieja".

Jaki ptak był pierwszym żartem w narnii?

a) kawka

b) wrona

c) sroka

d) sójka

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 11:02

Basiu, dziękuję za świetne zagadki z Narnii. Udało mi sie odszukać odpowiedź do tej drugiej. To będzie kawka (a). Ja już sobie zapomniałam, ale poszukałam u źródła...

A tutaj na dowód fragment książki:

"- Wolne stworzenia, daję wam siebie nawzajem! - rozległ się mocny, radosny głos Aslana. - Daję wam na zawsze tę krainę, Narnię. Daję wam lasy, owoce, rzeki. Daję wam gwiazdy i daję wam siebie. Nieme zwierzęta, te, których nie wybrałem, również do was należą. Traktujcie je dobrze, opiekujcie się nimi, lecz nie wracajcie do ich sposobu życia, jeśli nie chcecie przestać być Mówiącymi Zwierzętami. Pamiętajcie, nie róbcie tego.
- Nie, Aslanie, nie zrobimy tego - odpowiedzieli wszyscy chórem.
Ale jedna zadzierżysta kawka dodała:
- Nie ma obawy! - a ponieważ wszyscy akurat umilkli, jej słowa zabrzmiały wyraźnie w całkowitej ciszy. Kawka tak się zawstydziła, że schowała głowę pod skrzydło, jakby miała zamiar spać.
Wszystkie pozostałe zwierzęta zaczęły się śmiać, każde na swój sposób, co sprawiało, że cała polana rozbrzmiewała dziwacznymi odgłosami, jakich, rzecz jasna, jeszcze nikt nigdy nie słyszał w naszym świecie.
Z początku zwierzęta próbowały tłumić śmiech, ale Aslan powiedział:
- Śmiejcie się do woli i nie lękajcie się! Teraz, kiedy już nie jesteście niemi i tępi, nie musicie być zawsze poważni. Bo żarty, tak jak i sprawiedliwość, zaczynają się wraz z mową.
Śmiano się więc do woli. I zapanowała taka wesołość, że Kawka zdobyła się na odwagę, podfrunęła, usiadła na głowie Konia i machając skrzydłami zawołała:
- Aslanie! Aslanie! A więc to ja wynalazłam żarty?
- Nie, moja przyjaciółko - odrzekł Lew. - Nie stworzyłaś żartu. Sama jesteś pierwszym żartem. "

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 11:04

To może jeszcze jakaś zagadka z Narnii? :)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 12:16

Wymyśliłam jeszcze kilka ptasich zagadek z Narnii. Są numerowane od 1 do 7.

1. Jaki ptak wyprowadza okręt "Wędrowiec do Świtu" z przerażających ciemności otaczających Ciemną Wyspę w odpowiedzi na rozpaczliwe wezwanie Aslana na pomoc przez Łucję? To dzieje się w części "Podróż Wędrowca do Świtu".

a) mewa

b) albatros

c) łabędź

d) alka

2. "Blask Szmaragdu" - okręt flagowy królów i królowych Narnii był wykonany w kształcie pewnego ptaka . Miał wyrzeźbioną głowę tego ptaka na dziobie i skrzydła odchylone do tyłu wzdłuż obu burt. Ten okręt występuje w części " Książę Kaspian" oraz "Koń i jego chłopiec".

a) orzeł

b) albatros

c) sokół

d) łabędź

3. Ptak o imieniu Dalwid informuje króla Tiriana o upadku Narnii (w części "Ostatnia bitwa"). Czy Dalwid, który w opowieści potrafi mówić, to:

a) sokół

b) wrona

c) orzeł

d) kos

e) papuga?

4. Jaki ptak siedzi na drzewie pośrodku ogrodu Aslana (w "Siostrzeńcu czarodzieja")?

a) orzeł

b) feniks

c) papuga

d) paw

5. Jakiego koloru są ptaki poranka , które pojawiają się każdego poranka na Wyspie Ramandu w "Podróży Wędrowca do Świtu". Przynoszą one żar-jagody, które odmładzają Ramandu,następnie ptaki oczyszczają Stół Aslana z resztek jedzenia, które tam pozostały?

a) białe

b) czarne

c) niebieskie

d) różowe

6. Czy ulubiony smakołyk Edmunda Pevensie ( w "Podróży Wędrowca do Świtu") to:

a) żar-jagody od ptaków poranka

b) jajeczny kogel-mogel z kakao

c) ptasie mleczko

d) czereśnie uratowane przed nalotem szpaków

7. W części "Srebrne krzesło" Julia Pole i Eustachy Scrubb zostają przewiezieni na grzbiecie puchacza Świecopucha na :

a) sowi sąd

b) sowi sejm

c) sowią tajną naradę

d) sowi koncert

 

Jakby co, to są też jeszcze inne zagadki, na różne ptasie tematy, nie związane z Narnią:

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

* ZAGADKA 160 b, c

* zagadka 167, 171 (2 ptaki) oraz 175 i 179,

* zagadka 181, 182 i 183 

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 16:24

Odp. do zagadek:

1 b) albatros

2 d) łabędź

3 c) orzeł

4 b) feniks

5 a) białe

7 b) sowi sejm

Nie znam odpowiedzi na zagadkę 6

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:15

Zagadki z Narnii 1-5 i 7, brawo Basiu, odpowiedzi takie jak trzeba.

Jeśli chodzi o zagadkę 6., to może coś pomoże, że Biała Czarownica posługiwała się słabością Edmunda do tych słodyczy, żeby nad nim zapanować. Może jeszcze dodam, że to jest odpowiedź a albo c - która wygląda na bardziej prawdopodobną?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:21

ZAGADKA 185

Czy kokoszka zwyczajna czyli kurka wodna jest bliższą kuzynką kaczek czy żurawia?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:26

6 c) ptasie mleczko    

gdyby pisało że w części "Lew, czarownica i stara szafa" to bym od razu wiedziała, ale skoro w "Podróż "Wędrowca do świtu" " więc nie byłam pewna.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:29
basias napisał:
„6 c) ptasie mleczko     gdyby pisało że w części "Lew, czarownica i stara szafa" to bym od razu wiedziała, ale skoro w "Podróż "Wędrowca do świtu" " więc nie byłam pewna.”
Basiu, masz rację. To ja pomyliłam części, miała być "Lew, czarownica ....", przepraszam. Odpowiedź oczywiście C.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:31
A jaka jast Twoja ulubiona część? Moja "Podróż Wędrowca do świtu".
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:48
basias napisał:
„A jaka jast Twoja ulubiona część? Moja "Podróż Wędrowca do świtu".”
Moja "Lew, czarownica..." - kiedyś słuchałam ją w Radiu Dzieciom, no i tak jak u Ciebie "Podróż...".
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-16 21:48

Mam jeszcze jedna zagadkę.

O Narnii - 8

Można by jeszcze zapytać, jaki ptak był jednym z przewodników dzieci w części "Lew, czarownica i stara szafa":

a) jaskółka

b) szpak

c) drozd

d) wróbel

e) gołąb

A oto fragment rozmowy dzieci, prowadzonych przez niego:

"— Idziemy za przewodnikiem, o którym nic nie wiemy. Skąd możemy wiedzieć, po czyjej stronie jest i ten ptak? A może prowadzi nas w pułapkę?
— To wredny pomysł. To przecież _______. We wszystkich opowieściach, jakie czytałem, ______ są zawsze dobrymi ptakami. Jestem pewien, że ______ nie mógłby być po złej stronie."

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-17 08:55
Drozd
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-17 11:37
djkarpowicz napisał:
„Drozd”
Bardzo dobra odpowiedź :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-17 11:41

Jeśli ktoś jest chętny do zgadywania, to polecają się waszej uwadze:

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

* ZAGADKA 160 b, c

* zagadka 167, 171 (2 ptaki) oraz 175 i 179,

* zagadka 181, 182, 183 i 185

Pozdrowienia!

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-17 20:17
tamara napisał:
„ZAGADKA 185 Czy kokoszka zwyczajna czyli kurka wodna jest bliższą kuzynką kaczek czy żurawia?”
Żurawia.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-17 20:33
tamara napisał:
„ZAGADKA 183 Jak się nazywa ptasia przyjaciółka Kubusia Puchatka, mieszkająca w rezydencji Pod Kasztanami w Stumilowym Lesie? .."
Wydaje mi się, że KESI.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 11:43
krejzola005 napisał:
„tamara napisał:„ZAGADKA 185 Czy kokoszka zwyczajna czyli kurka wodna jest bliższą kuzynką kaczek czy żurawia?”Żurawia.”
Bardzo dobra odpowiedź, gratuluję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 11:46
krejzola005 napisał:
„tamara napisał:„ZAGADKA 183 Jak się nazywa ptasia przyjaciółka Kubusia Puchatka, mieszkająca w rezydencji Pod Kasztanami w Stumilowym Lesie? .."Wydaje mi się, że KESI.”
To prawda, że był też taki ptaszek w opowieści o Kubusiu Puchatku, ale mnie chodziło o trochę innego ptaka (teraz mam wątpliwości czy to była ona, czy on), który umiał czytać i doradzał bohaterom bajki...
 
 
sikorka
jaskółka
punkty: 2624
* * *
 
dodano: 2009-07-20 13:34

Zagadka 183

sowa

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 14:02
sikorka napisał:
„Zagadka 183 sowa”
O właśnie, chodziło o Sowę Przemądrzałą, dziękuję :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 15:09

Nowa seria 4 zagadek - ptaszki o "roślinnych" nazwach

Zagadka 186

Który z ptaków z rodziny płochaczy ma w nazwie parzące zioło?

Zagadka 187

Niewielki ptaszek wędrowny, który nazywa się jak pewna roślina, która zakwita wczesną wiosną. Ta roślina inaczej nazywa się prymulką.

Zagadka 188

Który ptak z rzędu wróblowych ma w nazwie świerk? Ten ptak w Polsce bardzo nielicznie przelatuje i zimuje. To   _ _ Ś _ _ _ _ _ _ .

Zagadka 189

Ptaszek z rodziny muchołówek, który ma w nazwie gatunek zboża, ale pisany z błędem ortograficznym.

____________________________________________________________

Zagadka 190

Co to za ptak, który ma w nazwie "grającego na skrzypkach" owada z rzędu prostoskrzydłych?

Zagadka 191

Ptaki o nazwach, pochodzących od wydawanych przez nie odgłosów:

a) ptak z rodziny drozdowatych, który w locie oddzywa się miękkim, zduszonym "łiii", jakby kwiczał

b) niewielki ptak, podobny wyglądem do trzcinniczka i strumieniówki, którego śpiew to jednostajny, głośny i szybki, brzęczący terkot

c) średni ptak z rodziny chruścieli, który wydaje donośny terkot, coś w stylu "der der"

d) nazwa tego ptaka pochodzi od odgłosu wydawanego tylko przez samca tego gatunku - chyba najbardziej znanego ptasiego odgłosu, który od wieków służył ludziom do wróżb

e) ten ptak wabi uporczywym "tju-czek-czek" – kląskaniem, stąd jego polska nazwa: _ _ K _ _ _ _ _ _

f) mały ptak z rodziny trznadlowatych, którego śpiew jest krótki, z często powtarzanym motywem o szeleszczącym i trzeszczącym brzmieniu

g) ptak z rodziny pliszkowatych, który ma w nazwie świergot

h) bardzo ruchliwy ptaszek, który ma w nazwie świst - wydaje przyspieszające odgłosy typu  "ip-sip-sip... sirrr"

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 15:30

Zagadka 192

Ptaki, których nazwy brzmią jak zdrobnienia nazw innych ptaków - ich kuzynów :

a) tego niewielkiego ptaka z rodziny puszczykowatych spotkacie między innymi w Puszczy Białowieskiej, w locie przypomina sylwetkę szpaka; jego nazwa to nazwa zdrobniała nazwy innego ptaka z tej samej rodziny

b) nosi zdrobniałą nazwę swojego wiekszego kuzyna i podobnie jak on żyje nad zarośniętymi zbiornikami wodnymi z szuwarami i trzcinami

c) ptak wodny, który nosi nazwę taką jak zdrobnienie nazwy swojego dwuczubego kuzyna :)

d) mały ptak drapieżny z rodziny sokołowatych o ubarwieniu podobnym, ale bardziej intensywnym do kuzynki, od której wziął nazwę

e) od kuzynów z rodziny drozdowatych, do których ma podobną, ale zdrobniałą nazwę, odróżnia go biała brew nad okiem i rdzawoczerwony spód skrzydeł i bok piersi

f) najmniejszy w Europie z rodziny ptaków kujących w drzewo, samiec ma czerwoną czapeczkę

g) duży ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych, a nazwę ma zdrobniałą od nazwy swoich kuzynów, którzy są na odwrocie polskich monet :) 

 

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 15:32
Odpowiedzi:
186- pokrzywnica
187- pierwiosnek
188- poświerka
190-świerszczak
191:     B- brzęczka, C-derkacz,       ,E-pokląskwa,    G-świergotek,H-świstunka


 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 15:38

Arku, bardzo dobre odpowiedzi, dziekuję.

Tak w ogóle to mamy jeszcze nie rozwiązane:

* ZAGADKA 145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

* ZAGADKA 160 b, c

* zagadka 167, 171 (2 ptaki) oraz 175 i 179,

* zagadka 181, 182

A Z NOWYCH : 189, 191 a, d, f oraz 192 cała

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 16:08

Odp do 189

Białorzytka

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 16:13

Odp do 192

a) sóweczka

b) trzcinniczek

c) perkozek

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 16:17

.... d) pustułeczka

e) droździk

f) dzięciołek

g) orzełek

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-20 16:18

Odp do 181

Kania

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-21 10:33

Krejzola, znakomicie :) Wszystkie odpowiedzi prawidłowe (181, 189 i 192).

Ja jeszcze dorzucę oprócz starych zagadek (145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w,

160 b, c, 167, 171, 175, 179, 182, 191 a, d, f) nową:

ZAGADKA 193

Oto krótki opis:

Detektyw Sherlock Holmes miał orli nos  i sokoli wzrok . Oprócz rozwiązywania zagadek kryminalnych, lubił polować na książkowe białe kruki - jak jakiegoś znalazł był cały w skowronkach . Jeśli ktoś go zezłościł albo zdradził sekret, nie dawał tego poznać po sobie - nigdy się nie zacietrzewiał i nie dawał przeciwnikowi sójki w bok . Najwyżej czasem się zasępił . Poza tym miał gołębie serce . Jedyna wada - wieczorami robił się osowiały i chodził spać z kurami.

Czy Holmes:

a) miał zgrabny nos i słaby wzrok, lubił popularne książki-kryminały, trudno było wyprowadzić go z równowagi. Czasami popadał w smętny nastrój i wcześnie chodził spać

b) miał garbaty nos i znakomity wzrok, polował na unikatowe książki i cieszył się nimi jak dziecko. Jak go ktoś zezłościł, nie unosił sie gniewem i nie szturchał nikogo znacząco w bok. Miał dobre serce. Lubił pracować wieczorami i chodził spać około północy.

c) miał garbaty nos i znakomity wzrok, z zapałem polował na rzadkie książki. Jak go ktoś zezłościł, nie upierał się przy swoim i nie szturchał nikogo znacząco w bok. Lubił pomagać innym. Spać chodził najwczesniej jak się dało.

ZAGADKA 194

Czy pióropusz Indian, wykonywany z orlich piór:

a) miał znaczenie magiczne -Indianie wierzyli w jego ochronną moc

b) służył do ozdoby wyłącznie od święta

c) wojownik mógł go nosić dopiero wtedy, gdy dokonał jakiegoś odważnego czynu

d) wszystkie pióropusze w danym plemieniu były identyczne

Uwaga, dwie odpowiedzi są poprawne.

ZAGADKA 195

Husaria - to słynna półciężka formacja kawaleryjska Rzeczypospolitej, dzielnie walcząca na polach bitew od XVI do początku XVIII wieku (m.in. pod Wiedniem 1683). Jednym z elementów wyposażenia husarzy były pióra na skrzydłach i szyszakach. Te skrzydła stanowiły element walki psychologicznej - mogły straszyć konie nieprzyjaciela, raczej nie szumem, którego w zgiełku bitewnym nikt by nie usłyszał, ale swoim wyglądem.

Czy były to pióra:

a) wyłącznie orle,

b) najczęściej sokole i jastrzębie, rzadziej orle,a  czasem nawet krucze i gęsie

c) wyłącznie łabędzie i gęsie, bardzo rzadko orle ?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-21 16:38

ZAGADKA 196

Czy określenie kogut odnosi się wyłącznie do samca kury domowej?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-21 16:43

ZAGADKA 197

Wiatrowskaz to takie małe urządzenie na dach albo do ogrodu, wskazujące kierunek wiatru. W dolnej części są obrotowe strzałki, a na górze sylwetka pewnego ptaka - jakiego?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-21 17:53

Odp. do zagadki 197

koguta

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 08:54

Odp. do zagadki 193

c

 
 
djkarpowicz
bielik
punkty: 23374
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 09:39
196 nie, również do innych przedstawicieli grzebiących.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 13:25

Basias, odpowiedzi 193 i 197 bardzo dobre! Daniel, dzięki za prawidłową odpowiedź 196. Małe podsumowanie tego, co pozostało do rozwiązania:

145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

160 b, c,

167, 171, 175, 179, 182,

191 a, d, f

194 i 195.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 14:54

NOWOŚCI

Teraz lecimy z gwarą myśliwską :) Chodzi o ptasie określenia w tej gwarze.

ZAGADKA 198 (trudna)

Gwara myśliwska - PTASIE CZĘŚCI CIAŁA - dopasuj właściwe określenie spośród podanych: LIRA, WACHLARZ, LOTY, ZIERNIKI, KANTAK, BRÓDKA

a) skrzydła ptaków

b) oczy ptaków 

c) pazur na tylnym palcu ptaka drapieżnego 

d) ogon cietrzewia

e) ogon koguta głuszca

f) krótkie piórka u nasady ogona słonki, element ozdobny kapelusza myśliwskiego 

ZAGADKA 199

Gwara myśliwska - tym razem odgłosy ptaków, kaczki, kuraki, ptaki drapieżne, polowania na ptaki...

a) głos wydawany przez koguta cietrzewia podczas toków B _ _ _ _ _

b) odgłos podrywającego się z ziemi do lotu jarząbka B _ _ _ _ _ _ _ _ _

c) nielotna młoda lub nielotna dojrzała kaczka w okresie zmiany upierzenia

K _ _ _ _ _

d) dzika kaczka wyhodowana w niewoli, wykorzystywana do wabienia kaczorów na wiosennych polowaniach w okresie godów K _ _ _ _ _ _ _

e) pierwsza kaczka przybywająca na zloty K _ _ _ _ _ _ _

f) piaskowa kąpiel ptaków P _ _ _ _ _ _ _   SIĘ, natomiast miejsce takiej piaskowej kąpieli to paprzysko

g) drzewo, na którym zasiadł na noc głuszec S _ _ _ _ _

h) paśnik dla kuropatw i bażantów w formie daszku nad karmą P _ _ _ _

i) gniazdo ptaka drapieżnego P _ _ _ _ _ _

j) młody orzeł, jastrząb lub sokół, którego zaczęto wprawiać do polowania M _ _ _

k) przyzwyczaić ptaka łowczego do przebywania na ręce sokolnika U _ _ _ _ _

l) sposób polowania, polegający na strzelaniu do ptactwa wypłaszanego przez samego strzelca P _ _ _ _ _

m) rodzaj wielorzemykowych pęt, zazwyczaj skórzanych lub sznurkowych, służących do noszenia upolowanego ptactwa T _ _ _ _

ZAGADKA 200

Pytanie o pieśń godową głuszców.

Toki głuszców zaczynają się w końcu marca i trwają przez kwiecień, w górach do połowy maja. Wieczorem samiec zajmuje drzewo, na którym rano rozpoczyna toki. Pieśń głuszca składa się z czterech części , które następują bezpośrednio po sobie, tworząc jedną całość. W ciągu porannych toków kogut powtarza swoją pieśń do 200 razy! Oto opis czterech zwrotek- części pieśni godowej głuszca.

1. Pierwsza część pieśni podobna jest do dźwięku kastanietów lub do uderzeń dwóch kijów o siebie albo dalekiego klekotu bociana. Dźwięk ten powtarza się 5-15 razy.

2. Odgłos ten przechodzi w drugą, szybszą część pieśni (około 2 sekundy).

3. Dalej pieśń mienia się w pojedynczy, silny ton, podobny do odgłosu towarzyszącego wyciąganiu korka z butelki - to ton główny.

4. Bezpośrednio po tym następuje ostatnia część - dźwięki podobne do ostrzenia kosy o kamień. W czasie tej ostatniej części, która trwa 3-5 sekund, ptak jest prawie zupełnie głuchy i nie reaguje na dźwięki z zewnątrz.

Jak się nazywają cztery części pieśni godowej głuszca? Ułóż we właściwej kolejności podane części (zwrotki):

TRELOWANIE , KORKOWANIE, KLAPANIE, SZLIFOWANIE

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 17:47

Zagadka 201

Znacie taką zabawę? Bawili się tak z wami rodzice? Bierze się rączkę dziecka i miesza paluszkiem w środku, mówiąc wyliczankę- opowieść o pewnej ptasiej mamie, która gotowała kaszkę. O jakiego ptaka chodzi w tej zabawie?

"Gotowała _ _ _ _ _ _ _ kaszkę, gotowała,

temu dała w dzbanuszku, (tutaj się pokazuje kolejno na paluszki)
temu dala w garnuszku,
temu dała na miseczce,
temu dała na łyżeczce,
a temu nic nie dała
i fyrrr, odleciała....
Tu się schowała."

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 18:15

ZAGADKA 202

Uzupełnijcie wyliczanki o nazwę pasującego ptaka:

a) Ene due rabe, połknął _______ żabę.

b) Sęk, pęk, balon pekł. A z balona wyszła _____, bardzo mądra i uczona.

c) Ele mele  _____, gospodarz malutki. Godpodyni mniejsza, ale rozumniejsza.

d) Cukier pukier, wrona z ______

e) Wyszła _____ na podwórze, spodobało się tam _____.

Drapu drap jedną z łap, jest robaczek to go cap!

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 20:21

Odp. do zagadki 202

a) bocian

b) wrona

c) dudki

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-22 20:26
basias napisał:
„Odp. do zagadki 202 a) bocian b) wrona c) dudki  ”
Bardzo dobre odpowiedzi :)
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-23 08:54

Odp do 202

d) krukiem

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-23 08:58

Odp do 201

Sroczka

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-23 09:21

Odp 199

a) Bulgot

b) Burknięcie

c) Klapak

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-23 09:24

... d) Krykucha

e) Kucharka

g) Siadło

h) Posyp 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-23 09:26

..i) Pielesz

j) Maiż

k) Klapak

l) Podryw

m) Troki

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-24 19:58

Oj, pomyłka K)- Unosić  

f) Papranie się

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-24 20:03

Odp do 200

1. Klapanie

2. Trelowanie

3. Korkowanie

4. Szlifowanie

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-24 20:06

Odp do 202

e) kura, kurze

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-26 21:36

Odp do 160

c) Trzewikodziób (Balaeniceps rex)

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-26 21:37

Odp do 160

b) Hakodziób (Chondrohierax uncinatus)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-26 23:20

Dzięki, Krejzola i gratuluję wiedzy :) Odpowiedzi:

160 b,-c, 199 a-m, 200, 201 oraz 202 d-e bardzo dobre.

Co zostało w naszym składziku ptasich zagadek ?

145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w

167, 171, 175, 179, 182,

191 a, d, f

194, 195 i 198.

 

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 09:19

Odp do 167

 
Gniazdo jastrzębia jest zbudowane ze świeżych gałązek, na brzegach przystrojone zielonymi gałązkami sosny czy świerka, co odróżnia je od podobnego gniazda myszołowa .
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 09:22

Odp 171

Żurawiowi, czapla

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 09:28

Odp do 175

Kukabura chichotliwa

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 09:31
krejzola005 napisał:
„Odp do 175 Kukabura chichotliwa ”
Wyprzedziłaś mnie. Właśnie chciałam to napisać :) W galerii "zgaduj zgadula" można zobaczyć zdjęcie tego ptaka.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 15:55

Dziękuję Wam bardzo za wizytę na stronie zagadek :) Odpowiedź Krejzoli i Basi o kukaburze idealna (175). Krejzola odpowiedziała też bardzo dobrze na zgadywanki 171 i 167.

Malutkie uzupełnienie do 167:

Myszołów i jastrząb zwykle budują gniazdo na jednym z drzew w lesie przy pniu. Krejzola znakomicie przedstawiła różnicę w materiale - oba gniazda są wykonane z gałęzi, ale jastrząb przystrają swoje na zewnątrz zielonymi gałązeczkami drzew iglastych. Oba ptaki wyścielają wnętrze gniazda m.in. suchą trawą.

Tradycyjnie podsumowanie wolnych zagadek :

145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw)

179 (Gdzie jest Sowi Potok?),

182 (o słowiku chińskim),

191 a, d, f (nazwy ptaków pochodzące od ich odgłosów)

194 (pióropusze indiańskie),

195 (pióra jako element wyposażenia husarii) 

198 (ptasie części ciała w gwarze myśliwskiej).

Pełna treść zagadek wyżej.

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 16:41

ZAGADKA 203

Dlaczego wirus ptasiej grypy nie rozprzestrzeniał się szybko wśród ludzi? Okazuje się, że temperatura w ludzkim nosie jest zbyt niska (ok. 32 stopnie), bo wirus ten preferuje do rozwoju wyższą temperaturę - taką, jaka panuje w górnych rejonach układu oddechowego ptaków. Jaka to temperatura?

a) 40 stopni

b) 35 stopni

c) 45 stopni

d) 37 stopni

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 16:42

ZAGADKA 204

Czy można się zarazić ptasią grypą, jedząc pieczone udko kurczaka albo jajecznicę?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:07
odp.194,a i c.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:10
krejzola005 napisał:
„odp.194,a i c.”
Bardzo dobrze, gratuluję!
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:13

odp.191.

a.kwiczoł

f.potrzeszcz

d.kukułka

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:13
204: chyba nie, bo przecież wysoka temperatura zabija bakterie.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:16
krejzola005 napisał:
„odp.191. a.kwiczoł f.potrzeszcz d.kukułka”
Świetnie!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:18
arek95 napisał:
„204: chyba nie, bo przecież wysoka temperatura zabija bakterie.”
Zgadza się. Tylko chcałam zaznaczyć, że wirus to nie bakteria. Ale i tak wirus ptasiej grypy ginie w temperaturze powyżej 70 stopni, a taka wytwarza się podczas gotowania lub smażenia.
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:20
tamara napisał:
„arek95 napisał:„204: chyba nie, bo przecież wysoka temperatura zabija bakterie.”Zgadza się. Tylko chcałam zaznaczyć, że wirus to nie bakteria. Ale i tak wirus ptasiej grypy ginie w temperaturze powyżej 70 stopni, a taka wytwarza się podczas gotowania lub smażenia.”
Wiem, wiem wirus i bakteria to całkiem co innego.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:22

odp.198.

a.loty

b.zierniki

c.kantak

d.lira

e.wachlarz

f.bródka

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:25

ZAGADKA 205

W jajku kurzym znajdziemy liczne zdrowe składniki. Czy wszystkie z wymienionych substancji są w jajku czy którejś brakuje? Białko, wapń, żelazo, jod, lecytyna, selen, magnez, witamina A, witamina E. 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:27
krejzola005 napisał:
„odp.198. a.loty b.zierniki c.kantak d.lira e.wachlarz f.bródka”
Dzieki, dzięki, bardzo dobre odpowiedzi :) Brawo!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:30

I jeszcze spójrzmy, co zostało do odgadnięcia :

145 h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw)

179 (Gdzie jest Sowi Potok?),

182 (o słowiku chińskim),

195 (pióra jako element wyposażenia husarii) 

203 (ptasia grypa)

205 (co zdrowego jest w jajku kury).

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:35

odp.179

Sowi Potok   – potok górski w Sudetach Środkowych w Górach Sowich w woj. dolnośląskim

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 17:47

odp 195.

b.

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 18:01

odp. do zagadki 145

i)  orzeł koloru czarnego

k) orzeł łysy

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 18:32

Odpowiedzi 179 i 195 - znakomicie, Krejzola!

Odpowiedzi 145 i, k - brawo Basiu! Tylko dla dodatkowej informacji wspomnę, że orzeł łysy(bald eagle) = bielik amerykański= po łacinie: Haliaeetus leucocephalus.

Aktualne podsumowanie:

145 h, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw)

182 (o słowiku chińskim),

203 (ptasia grypa)

205 (co zdrowego jest w jajku kury).

 
 
Matis
puchacz
punkty: 37309
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 19:25
205 białko ?? nie jestem pewien
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 19:30
Matis napisał:
„205 białko ?? nie jestem pewien”

Zagadka była taka: W jajku kurzym znajdziemy liczne zdrowe składniki. Czy wszystkie z wymienionych substancji są w jajku czy którejś brakuje? Białko, wapń, żelazo, jod, lecytyna, selen, magnez, witamina A, witamina E. 

Matis - czy na pewno uważasz, że jajko kury nie zawiera białka?

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 19:44
Moja zagadka:
W herbie Kaszub znzjduje się stwór, który ma połowę lwa a połowę jakiegoś ptaka.  Jak się ten stwór nazywa i jakiego ptaka ma połowę?
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 20:30
basias napisał:
„Moja zagadka: W herbie Kaszub znzjduje się stwór, który ma połowę lwa a połowę jakiegoś ptaka.  Jak się ten stwór nazywa i jakiego ptaka ma połowę?”
Bardzo fajna zagadka :) Ten stwór to gryf - stwór o ciele lwa z głową i skrzydłami orła.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:02

Nowa seria :)

Zagadka 206

W mitologii Eskimosów świętym ptakiem, który stworzył ludzi i życie na ziemi jest...

a) wrona

b) kruk

c) orzeł

d) pingwin

e) albatros

ZAGADKA 207

W mitologii greckiej ptakiem poświęconym Atenie, bogini mądrości był/a...

a) łabędź

b) wrona

c) sowa

d) sokół

ZAGADKA 208

Z mitów greckich. W jakiego ptaka zamienił się Zeus, żeby oczarować i uwieść królewnę ze Sparty - Ledę?

a) wronę

b) mewę

c) jastrzębia

d) łabędzia?

Zagadka 209

Według legendy o Lechu, Czechu i Rusie, Lech znalazł gniazdo z _____________ i w jego okolicy założył gród Gniezno:

a) z sokołami

b) z bielikami

c) z bocianami

d) z rybołowami

Zagadka 210

W końcu lat 80. XX wieku, na terenie naszego kraju gniazdowało zaledwie 30 par bielików. Na szczęście w kolejnych latach leśniczym i ornitologom udało się mozolnie odbudować populację tych pięknych ptaków. Ile obecnie mamy par tych ptaków w Polsce? Około......

a) 200

b) 1, 5 tysiąca

c) 700

d) 3 tysiące

e) 500

Smutny dopisek: Ostatnio pojawił sie nowy alarm - bieliki giną od wykładanych na polach trutek na lisy, więc może ich być mniej niż podaje oficjalna liczba, o którą pytam.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:30

Odp do 206

b) Kruk

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:31

Odp do 207

c) Sowa

 
 
Rothenbach
kruk
punkty: 7834
* * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:32

Odp do 207

C0 Sowa

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:34

Odp do 208

d) Łabędzia

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:36
209:b
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:36

Odp do 209

Lech znalazł gniazdo z orłami. Więc b) z bielikami.

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:37

Odp do 210

c) 700

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:40
krejzola005 napisał:
„Odp do 210 c) 700”
Dokładnie:635-720 .Dane z lat 2001-2005.
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-27 21:45
205: witamina B12, aminokwasy.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 09:29

Przede wszystkim odpowiedzi 206-210 znakomite. Dziękuję Krejzoli (206-210), Rothenbachowi (207) oraz Arkowi (209-210).

Osobnego komentarza wymaga zagadka 205 - Arek ma rację, że w jajku są aminokwasy (białka) oraz witamina B12 - 2 duże jajka pokrywają 100 % dziennego zapotrzebowania na te składniki. No ale moja zagadka była taka: Czy wszystkie z WYMIENIONYCH substancji są w jajku czy którejś brakuje: białko, wapń, żelazo, jod, lecytyna, selen, magnez, witamina A, witamina E? CZY KTOŚ WIE I MOŻE ODPOWIEDZIEĆ?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 10:03

Pozostały zagadki:

145 h, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw)

182 (o słowiku chińskim),

203 (ptasia grypa),

205 (jajko kury).

Dorzucam kilka nowych propozycji .

ZAGADKA 211

Czy rybołów jada:

a) ryby i ślimaki

b) tylko ryby

c) ryby i żaby

d) myszy i ryby ?

ZAGADKA 212

Z mitologii greckiej. Jak się nazywały bóstwa wiatrów, które wyglądały jak drapieżne ptaki o twarzach i włosach kobiet? Żyły na wyspie Strofades i były wyjątkowo okrutnymi stworzeniami. Pojawiają się też w Boskiej Komedii Dantego, Burzy Szekspira i Opowieściach z Narnii.

ZAGADKA 213

Ta zagadka będzie łatwa dla tych, co byli na Węgrzech . W tym kraju znajdziemy bardzo dużo wizerunków pewnego mitycznego ptaka, podobnego do sokoła . Przedstawiany jest z rozpostartymi skrzydłami, dziobem otwartym w niemym krzyku i zwykle ze strzałą trzymaną w szponach. Małe podobizny tego ptaka zdobią między innymi pylony mostu Wolności w Budapeszcie, a jego duża figura spogląda na Dunaj z ogrodów królewskich na zamku w Budzie. Największy posąg mitycznego węgierskiego ptaka znajduje się w miejscowości Tatabánya, ustawiony na skale w bezpośrednim jej pobliżu. Jest to prawdopodobnie największa rzeźba ptaka w Europie - rozpiętość jego skrzydeł wynosi 15 metrów i dlatego widoczny jest z odległości wielu kilometrów. Jak się nazywa ten słynny mityczny węgierski ptak?

ZAGADKA 214

Z mitologii greckiej. Szósta praca Heraklesa to było wytrzebienie pewnych morderczych ptaków, które zabijały ludzi swoimi spadającymi piórami z brązu i trującymi odchodami. Ptaki te żyły w pobliżu bagien nad jeziorem Stymfolos w Arkadii. Herakles wypłoszył je kołatką otrzymaną od Ateny, a potem powystrzelał z łuku. Jak się nazywały te ptaki?

a) ptaki arkadyjskie

b) metaloptaki

c) ptaki stymfalijskie

d) żar-ptaki

e) brązogony ?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 11:23

ZAGADKA 215

Z mitologii. Eros to grecki bóg miłości. W mitologii rzymskiej nazywa się on - Amor. Przedstawiany jest w postaci nagiego chłopczyka z łukiem. Jaki ptasi element posiada ten bożek?

a) dziób

b) skrzydła

c) ptasie nogi

d) kapelusz z piórem orła

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 11:38

ZAGADKA 216

Kiedyś (do końca XVIII wieku) pisano piórem ptasim, które maczano w atramencie. Największą wadą takiego przyboru do pisania była konieczność częstego ścinania końcówki, aby nadać jej stożkowy kształt umożliwiający pisanie. Pióro jakiego ptaka było używane do pisania?

a) myszołowa

b) czapli

c) gęsi

d) gołębia ?

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 11:45

ZAGADKA 217

Czy o tym, że ktoś się wzbogacił powiemy inaczej, w przenośni:

a) że obrósł w piórka

b) że stroi się w cudze piórka

c) że chodzi w boa z zielonych piórek

d) że stroszy piórka ?

 

 

 

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:01

ZAGADKA 218

Sport. W boksie są różne kategorie wagowe zawodników. Dwie z tych licznych kategorii noszą "ptasie nazwy" - jakie? Wybierz właściwą odpowiedź:

a) piórkowa (51-54 kg) oraz kogucia (54-57 kg)

b) kogucia (51-54 kg) oraz piórkowa (54-57 kg)

c) kogucia (51-54 kg) oraz strusia (63,5 -67 kg)

d) wróbla (51-54 kg) oraz kogucia (54-57 kg) ?

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:02

Odp do 211

b) tylko ryby

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:03

Odp do 218

b) ???

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:06

Dopowiedzenie do zagadki 218: kategoria = waga

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:07
krejzola005 napisał:
„Odp do 211 b) tylko ryby”
Bardzo dobrze :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:07
krejzola005 napisał:
„Odp do 218 b) ???”
Oczywiście, że tak! Brawo.
 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:10

Odp do 215

b) skrzydła

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:11
krejzola005 napisał:
„Odp do 215 b) skrzydła”

Tak :)

Czyli zostały zagadki:

STARE 145 h, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw)

182 (o słowiku chińskim),

203 (ptasia grypa),

205 (jajko kury)

NOWE: 212, 213, 214, 216 i 217.

Powodzenia dla wszystkich, kórzy zechcą się z nimi zmierzyć!


 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:12

Odp do 216

c) Gęsi ???

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 12:14
krejzola005 napisał:
„Odp do 216 c) Gęsi ???”
Właściwe przeczucie :) Zgadza się.
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 15:49
203:A
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 15:51
212: Harpie
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 15:54
213:Turul
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 15:59
214: c
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 16:04
182: pekińczyk żółty
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 19:52

To odpowiem zbiorczo :) Bardzo dobre odpowiedzi Arku (203, 212, 213, 214, 182)! Gratuluję :)

Pozostały zagadki (wiecie, ja tak zawsze podaję):

145 h, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (ptasie symbole państw),

205 (jajko kury),

217 (znany zwrot z piórkami).

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 20:00

Odp do 205

Z tego co zdąrzyłam ustalić, z twojej listy w jajku nie ma jodu i selenu .

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 20:05

Odp do 217

a)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 20:37
krejzola005 napisał:
„Odp do 217 a)”
Super odpowiedź, dzięki!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 20:41
krejzola005 napisał:
„Odp do 205 Z tego co zdąrzyłam ustalić, z twojej listy w jajku nie ma jodu i selenu.”

Jak by to powiedzieć... Podobno wszystkie składniki z mojej listy są w jajku. Opieram sie na tym, co powiedział o. Jan Grande z Zakonu Bonifratrów w jednym z wywiadów:

"Cholesterol w jajku nie stanowi ryzyka! Jajka to nie tylko selen, ale także wapń, fosfor, potas, magnez, żelazo, jod, mangan, cynk, miedź, fluor, kobalt, witaminy - jajko to życie." 

Źródło: http://www.se.pl/archiwum/pan-bog-zaprogramowa-nas-na-120-lat_79916.html

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-28 21:51

Została na razie jedna jedyna zagadka, ale z wieloma podpunktami :) To dość stara zagadka, ale dla wygody wkleję ja ponownie:

* ZAGADKA 145 h, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w (podpowiedź w artykule:

http://www.proekologia.pl/e107_plugins/content/content.php?content.8719  )

Jakie ptaki sa symbolami następujących państw i znajdują się na ich flagach lub godłach?

h) Austria - godło

l) Zambia - flaga

ł) Papua-Nowa Gwinea - na fladze i w herbie

m) Gwatemala - flaga i herb

n) Meksyk - na fladze i w herbie

o) Panama- herb

p) Filipiny - herb

r) Kuwejt-herb

s) Ekwador - herb

t) Gujana - herb

u) Uganda - flaga

w) Kolumbia - herb

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 10:14

Odp do 145

h) orzeł

l) orzeł

ł) FLAGA-czerwone pole z wizerunkiem cudowronka, HERB-rajski ptak

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 10:20

... m) FLAGA- Quetzal, HERB- kwezal herbowy

n) FLAGA- orzeł, HERB- orzeł

o) orzeł

 

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 10:26

... p) bielik amerykański

r) sokół

s) kondor

 
 
krejzola005
puchacz
punkty: 35355
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 10:28

... t) hoacyna

u) koronnik szary

w) kondor wielki

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:25

Dzięki Krejzola za odpowiedzi do 145.

Dorzucam dwie nowe zagadki:

ZAGADKA 219

Czyje to gniazdo?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Amselnest_lokilech.jpg

ZAGADKA 220

Gniazda jako miejsca schronienia oraz do wylęgu i wychowu młodych budują :

a) tylko ptaki

b) ptaki, żaby i gady

c) stawonogi, ryby, żaby, gady i ptaki

d) ryby, ptaki i żaby

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:37

Odp. do zagadki 220

Wydaje mi się że B)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:38

Podaję jeszcze moje odpowiedzi 145, jakie miałam wcześniej znalezione:

h) czarny orzeł

l) bielik afrykański

ł) ptak rajski

m) kwezal

n) orzeł z wężem w dziobie na krzaku opuncji

o) harpia z rozpostartymi skrzydłami

p) orzeł filipiński czyli małpożer

r) sokół

s) kondor

t) hoacyn czyli kośnik czubaty z rzędu kuraków

u) żuraw koroniasty

w) kondor

Czyli zgadza się z odpowiedziami Krejzoli :) Brawo!

 

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:39
119: Gniazdo jakiegoś drozda.Wydaje mi się, że to jaja kosa.
 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:40
219:
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:45
basias napisał:
„Odp. do zagadki 220 Wydaje mi się że B)”
Raczej C, bo ryby (np. ciernik, troć, łosoś) i niektóre stawonogi (np. pszczoły, osy, szerszenie, pająk ptasznik) też budują gniazda...
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-29 20:46
arek95 napisał:
„219: Gniazdo jakiegoś drozda.Wydaje mi się, że to jaja kosa.”
Arku, to gniazdo kosa, zgadłeś prawidłowo. Dzięki :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-30 10:21

Tym razem niekoniecznie trzeba wiedzieć, można po prostu zgadywać ;)

ZAGADKA 221

Która z odpowiedzi jest niepoprawna (podpowiedź - tylko jedna) ?

SKRZYDŁO to...

a) narząd służący do lotu u ptaków, owadów i nietoperzy
b) boczna część ugrupowania bojowego wojsk
c) oddział wojsk lotniczych USA
d) jeden z głównych elementów konstrukcyjnych samolotów i szybowców
e) boczna część dużego budynku, wyraźnie z niego wydzielona, często niższa lub cofnięta w stosunku do głównej części tego budynku
f) otwierana część okna, drzwi lub bramy
g) element wyposażenia nurka - potoczna nazwa kamizelki ratowniczo-wyrównawczej z elementem dmuchanym (workiem) znajdującym się tylko na plecach
h) element nośny paralotni
i) część partii politycznej o nieco innych poglądach
j) prawa lub lewa część boiska do gry
k) owoc suchy, niepękający, o owocni zaopatrzonej w skrzydlaste wyrostki ułatwiające rozsiewanie, występujący m.in. u klonu, jesionu, wiązu, lipy i ostu

ZAGADKA 222

Co według psychologów (w psychoanalizie) oznacza sen o lataniu?

a) nadmiar energii, który dana osoba nie wykorzystuje w pełni w życiu
b) chęć powrotu do dzieciństwa
c) osłabienie, przygnębienie, depresję
d) marzenie o byciu dorosłym

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-07-30 10:24

Przy okazji polecam zagadki Krejzoli - jest kilka nowych :)

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/krejzola005/1504

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-01 08:04

Odp. do zagadki 222

a)

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-01 12:25
basias napisał:
„Odp. do zagadki 222 a)”
Bardzo dobrze basiu, gratuluję!
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-01 12:25
* Basiu :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-02 20:40
Zagadka 221 wciąż czeka na chętnych :)
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-02 21:49

Nowa zagadka 223

Który śliczny ptak dał nazwę polskiemu 4-miejscowemu samolotowi sportowemu? Najnowsza wersja tego samolotu "2000" powstała  w 2005 r.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-02 21:57

Zagadka 224

Pytanie o ptasią nazwę pewnego słynnego amatorskiego polskiego samolotu . Skonstruował go Eugeniusz Pieniążek, który z powodu szykan władz, 13 września 1971 roku, właśnie w tym samolocie nielegalnie opuścił terytorium Polski przez Słowację i Węgry do Suboticy w Jugosławii. Samolot powstawał od 1969 w mieszkaniu w bloku, a później w hangarze aeroklubowym. Elementy niemieszczące się na klatce schodowej spuszczane były na linach z okna na pierwszym piętrze. Był to pierwszy samolot amatorski zarejestrowany w PRL (10 sierpnia 1971) ze znakami SP-PHN. 13 września 2005 konstruktor przekazał samolot do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Na temat ucieczki konstruktora tym samolotem powstał film Piotra Załuskiego i Tomasza Piotrowskiego pod tytułem Trzeba w życiu coś zrobić.

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-02 22:05

Zagadka 225

Jaką ptasią nazwę ma polski dwumiejscowy samolot rolniczy produkowany przez PZL? Jego konstruktorem jest inż. Andrzej Frydrychewicz. Samolot ten wszedł do seryjnej produkcji pod koniec lat 70. Produkcja samolotu, zaniechana pod koniec lat 80., została wznowiona w 1995 r. Obecnie w produkcji znajdują się wersje BT i BTU.

a) Gawron

b) Kruk

c) Kania

d) Koliber

e) Czapla

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-02 22:28

Zagadka 226

Podaj gatunek polskiego ptaka lub ptaków (jeśli znasz więcej), którego/których drugi człon nazwy to:

a) rdzawy/a

b) biały/a

c) czarny/a

d) siwy/a

e) zielony/a

f) szary/a

g) żółty/a

h) złoty/a

 

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 08:03

Odp. do zagadki 226

a) kania rdzawa

b) czapla biała, bocian biały

c) bocian czarny, kania czarna

d) czapla siwa, wrona siwa

g) pliszka żółta

 
 
basias
puchacz
punkty: 42414
* * * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 09:12

226 jeszcze:

e) Dzięcioł zielony

f) muchołówka szara

h) siewka złota

 
 
arek95
bielik
punkty: 25815
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 10:07
226c - dodam jeszcze dzięcioł czarny.
 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 10:24

A ja dodam jeszcze do 226: a) biegus rdzawy, kazarka rdzawa, białorzytka rdzawa, drozd rdzawy

c) rybitwa czarna

d) pliszka siwa

f) burzyk szary

Odpowiedzi BASI i ARKA do 226 bardzo dobre!

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 10:28

Wolne zgadywanki dla wszystkich chętnych to:

221, 223, 224, 225

oraz nowa:

ZAGADKA 227

Do Polski rzadko zalatują rybitwa różowa, mewa różowa i pasterz różowy . Pytanie - co ma w kolorze różowym każdy z tych ptaków?

 
 
tamara
bielik
punkty: 12882
* * * * * * *
 
dodano: 2009-08-03 15:01

Ech to może sie jednak przeniesiemy do nowego wpisu, żeby było wygodniej?

Razem z zagadkami 221, 223-225 i 227.

Klik :)

http://www.otopjunior.org.pl/pl/blog/tamara/1821

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-25 16:52
tamara napisał:
„ZAGADKA 196 Czy określenie kogut odnosi się wyłącznie do samca kury domowej?”
odpowiedz: nie

 
 
olam2000
wróbel
punkty: 342
* *
 
dodano: 2009-10-25 16:56
tamara napisał:
„Zagadka 201 Znacie taką zabawę? Bawili się tak z wami rodzice? Bierze się rączkę dziecka i miesza paluszkiem w środku, mówiąc wyliczankę- opowieść o pewnej ptasiej mamie, która gotowała kaszkę. O jakiego ptaka chodzi w tej zabawie? "Gotowała _ _ _ _ _ _ _ kaszkę, gotowała, temu dała w dzbanuszku, (tutaj się pokazuje kolejno na paluszki)temu dala w garnuszku, temu dała na miseczce, temu dała na łyżeczce, a temu nic nie dała i fyrrr, odleciała.... Tu się schowała."”
odpowiedz:sroka


 
 
emis13
bielik
punkty: 27298
* * * * * * *
 
dodano: 2009-10-25 17:05

Odp. 227

Rybitwa różowa- na brzuchu różowy nalot.

 
Nie ponosimy odpowiedzialności za wypowiedzi zawarte w komentarzach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Są one prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.
Logowanie do serwisu:
 
 
 
Zapamiętaj hasło
 
 
 
 
 
Najnowsi ulubieni klubowicza
 
 
 
 
 
Projekt i wykonanie Excelo.
Powered by excelo true CMS system.
Portal przygotowano dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Królestwa Holandii w Polsce
- Program Małych Projektów Matra/KNIP