http://www.otopjunior.org.pl
 
<
Poprzedni blog
 
Lista blogów
 
Następny blog
>
 
Ptasi dziennik ;)
 
Poleć znajomemu
Drukuj
Trochę zagadek... ;)
 
 
~ Emi10    |    dodano: 2010-09-08 14:23
1. Czym się różni czapla biała od nadobnej?
2. Czym jest po angielsku ,,nuthuch''?

 
 
Komentarze ( 105 )
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-08 16:18
1. Nadobna jest dużo mniejsza i ma żółte palce.
2. Czy to nie przypadkiem Nuthatch? Kowalik.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-08 17:40
Dobrze :) rzeczywiście, nuthatch
 
 
Matis
puchacz
punkty: 35129
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-08 20:15
Coś mało tych zagadek...
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-08 20:56
To zagadka ode mnie - jaki ptak siewkowy nie ma tylnego palca?
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-08 21:34
Może mornel? Tak mi się wydaję.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 10:39
3. Bogowie ukarali księżniczkę Alkione, jedną z Plejad, za to, że chciała nosić imię królowej nieba - Hery, a wraz ze swoim mężem Keyksem uznawali swoje małżeństwo za boskie. Po śmierci mężczyzny Alkione rzuciła się do morza, a bogowie zamienili ją w ptaka. Uwija swe gniazdo nad brzegiem, które stale niszczy morska fala. Bóg wiatru i ojciec księżniczki, Eol, miał raz do roku uspokajać wody, aby zamieniona w
_ _ _ _ _ _ _ _ _ kobieta mogła spokojnie wysiadywać swój lęg.
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-09 10:58
janek napisał:
„Może mornel? Tak mi się wydaję.”
Nie, nie o mornela chodzi. Zachęcam do dalszego zgadywania :)
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-09 10:59
Emi10 napisał:
„3. Bogowie ukarali księżniczkę Alkione, jedną z Plejad, za to, że chciała nosić imię królowej nieba - Hery, a wraz ze swoim mężem Keyksem uznawali swoje małżeństwo za boskie. Po śmierci mężczyzny Alkione rzuciła się do morza, a bogowie zamienili ją w ptaka. Uwija swe gniazdo nad brzegiem, które stale niszczy morska fala. Bóg wiatru i ojciec księżniczki, Eol, miał raz do roku uspokajać wody, aby zamieniona w _ _ _ _ _ _ _ _ _ kobieta mogła spokojnie wysiadywać swSój lęg.”
Sądzę, że mowa o zimorodku.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 13:57
Prawidłowo.

4. Gatunek bociana żyjący we wschodniej Azji, podobny do ,,naszego'' bociana białego. Zagrożony wymarciem.
5. Niegdyś był hodowany w domach i zjadany. Aż do początku dwudziestego wieku
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ jadano także w Polsce i sąsiednich krajach. W Europie Środkowej jest to obecnie zabronione, ale w niektórych krajach południowej Europy nadal poluje się na _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Chodzi o niedużego ptaka śpiewającego.
6. Ptak z rodziny siewek, również nazwa żółtej skały lub ciasta :)
7. Mały ptak pochodzący z Azji, w Polsce bardzo liczny. Zwany również pod nazwą jagodnik.
 
 
kesia99
bielik
punkty: 17415
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 14:30
1.Bocian czarny?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 15:44
6. Piaskowiec
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 16:56
kesiu, to nie bocian czarny. Ale blisko.
basias, prawidłowa odp.

Na rozwiązanie czeka nr 4 (o bocianie), 5 i 7.

8. Ptak zwany również jako trzcionka.

 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 16:57
Emi10 napisał:
„kesiu, to nie bocian czarny. Ale blisko.basias, prawidłowa odp.Na rozwiązanie czeka nr 4 (o bocianie), 5 i 7.8. Ptak zwany również jako trzcionka.”

przepraszam, znany.

 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 18:46
8. Trzcinniczek
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 19:32
Ok :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 19:52
7. Wróbel
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 19:55
A mogę zadać tu kilka moich zagadek? Tak, żeby nie zakładać kolejnego bloga o tym samym temacie?
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 20:01
pyrstotiaine napisał:
„To zagadka ode mnie - jaki ptak siewkowy nie ma tylnego palca? ”

Kulon?

 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2010-09-09 20:02
basias napisał:
„A mogę zadać tu kilka moich zagadek? Tak, żeby nie zakładać kolejnego bloga o tym samym temacie?”
Pozwolę sobie wtrącić trzy grosze moderatora.

Byłoby dobrze, jeśli Emi10 nie będzie miała nic przeciwko zadawaniu tu zagadek przez innych, żeby czuwać nad tym, żeby nie pojawiało się od razu za dużo zagadek, z których wiele pozostaje bez odpowiedzi. W tej chwili czeka jeszcze na odpowiedź zagadka pyrstotiaine i nie jestem pewna, czy wszystkie zagadki Emi10 doczekały się rozwiązań.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 20:12
basias napisał:
„A mogę zadać tu kilka moich zagadek? Tak, żeby nie zakładać kolejnego bloga o tym samym temacie?”

Jasne. Wy wszyscy możecie podawać tu własne zagadki. Co do siódemki, dobra odpowiedź.

 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 20:16
Na rozwiązanie czeka jeszcze 4 i 5. Przypominam:
4. Bocian zamieszkujący Azję, podobny do ,,naszego''.
5. Ptak śpiewający (podp. jego nazwa kończy się na k), którego kiedyś jedzono.
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 20:30
4. Bocian czarnodzioby
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-09 20:37

A tu kilka zagadek z kaszubskiego:

1. Jaki ptak to po Kaszubsku gapa?

2. Po Kaszubsku szpók to _ _ _ _ _.

3. W j. kaszubskim pila to _ _ _.

 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 08:27
2. Hmmm, szpak..?
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-10 10:48
5. słowik?

Basias:
1. gawron?
3. tracz?

Co do mojej zagadki - nazwa tego ptaka padła już na tej stronie, ale w kontekście innej zagadki.

Przy okazji jagodnika - istnieje również ptak jagodnik Paramythia montium. W Polsce nie do spotkania, bo jest endemitem z Nowej Gwinei.

Moja nowa zagadka - ile kosztował na aukcji w 2000 jeden ze 119 egzemplarzy książki "Ptaki Ameryki" ("Birds of America") J.J. Audubona?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 14:57
pyrstotiaine napisał:
„Basias: 1. gawron?3. tracz?

1. To nie gawron, ale blisko...

3. Nie.

 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 15:01
Emi10 napisał:
„2. Hmmm, szpak..?”
A nie :) To było takie podchwytliwe pytanie. Nazwa faktycznie kojarzy się ze szpakiem, ale chodzi o całkiem inny gatunek.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 15:50
No tak, a jest akurat na pięć liter :)
pyrstotiaine: 5. to nie słowik.
Czy chodzi o piaskowca (siewka bez tylnego palca)?

9. Duży drapieżnik, inaczej zys.
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-10 19:25
Tak, jedynym siewkowcem bez tylnego palca jest piaskowiec.
Zys to dawna nazwa bielika.
Skoro zaś bawimy się w nazwy, to jaki ptak był dawniej nazywany stadnicą alpejską?
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-10 19:29
Co do gapy - chodzi o wronę.
Szukając szpóka trafiłem na szpuka, który w gwarze białostockiej oznacza gołębia nierasowego. Może to jest jakiś trop?
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 20:27
9. Zys to nie bielik, ale bardzo, bardzo, bardzo blisko.
Do rozwiązania: 5 oraz 9.

10. Co do nazw, mam jeszcze jedną: bargiel.
11. W kulturze chińskiej para pewnych ptaków jest symbolem wierności. Ptaki te bowiem łączą się na całe życie. Chińczycy uważają, że kiedy jedna z _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ zginie, druga umiera ze zgryzoty.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 21:26
10. Kowalik(jest w mojej starej książce o ptakach z lat 60:))
 
 
krejzola005
bielik
punkty: 28961
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 22:03
9.zys to orzeł przedni
 
 
krejzola005
bielik
punkty: 28961
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-10 22:08
5.skowronek
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-11 13:29
Dwie dobre odp. :)

12. Ptak będący jedynym przedstawicielem monotypowego rodzaju otis.
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-11 14:49
pyrstotiaine napisał:
„Co do gapy - chodzi o wronę.Szukając szpóka trafiłem na szpuka, który w gwarze białostockiej oznacza gołębia nierasowego. Może to jest jakiś trop? ”

1. Tak.

2. To nie trop, tylko odpowiedź. Szpók to gołąb.

 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-14 17:11
Witam,

 jedynym przedstawicielem rodzaju Otis jest drop, Otis tarda.

Podpowiedzi do moich zagadek:

1. Można się pomylić o 2 mln dolarów :)
2. Wskazówki co do tego, jaki ptak był dawniej zwany stadnicą alpejską, warto szukać w jego nazwie łacińskiej. Jak najbardziej można go zobaczyć w stadach.

Proponuję, aby zagadki oznaczać nie tylko numerem, ale też pierwszą literą z nicka osoby, która ją zadaje. Będzie się nieco łatwiej połapać.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-14 18:22
(od pyrstotatiaine) Jak nazwa łacińska to może Calidris Alpina?
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-16 19:21
Zgadza się Janku - stadnica alpejska to dawna nazwa biegusa zmiennego.

Nowa zagadka - jak nazywa się mewa, której upierzenie jest całkowicie białe? (gatunek ten tylko raz widziano w Polsce)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:17
O kurczę, może polarna? Albo modrodzioba?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:22
Emi10 napisał:
„ Albo modrodzioba?”
Też mi się wydaje, że to modrodzioba.
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:24

Przypominam o mojej zagadce:

Jaki ptak to po Kaszubsku pila? (podpowiedź: ptak na 3 litery, choduje się go na gospodarstwach).

 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:29
gęś?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:29
A tu kolejna moja zagadka: Jak się nazywa mieszaniec głuszca z cietrzewiem?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:29
Emi10 napisał:
„gęś? ”

Tak :)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:33
A mieszaniec głuszca z cietrzewiem to skrzekot :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 20:45
Emi10 napisał:
„A mieszaniec głuszca z cietrzewiem to skrzekot :)”
Prawidłowo :) Swoją drogą - ciekawe, czemu tak się nazywa - może dlatego, że skrzeczy?
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 21:31
pyrstotiaine napisał:
„Zgadza się Janku - stadnica alpejska to dawna nazwa biegusa zmiennego. Nowa zagadka - jak nazywa się mewa, której upierzenie jest całkowicie białe? (gatunek ten tylko raz widziano w Polsce) ”
Modrodzioba mi się wydaję, ale ma czarne oko i ten dziób :P To ona?(a swoją drogą to polarna ma skrzydła troszeczkę ciemniejsze.)
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-16 21:43
Tak, chodziło o modrodziobą (janku - pisałem, że upierzenie jest białe, a oko, dziób i nogi to części nieopierzone :)

Nowa zagadka: ptak będący symbolem Finlandii, występujący w narodowym eposie Finów "Kalevala", a także w nazwie jednego z utworów fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-16 21:51
pyrstotiaine napisał:
„Tak, chodziło o modrodziobą (janku - pisałem, że upierzenie jest białe, a oko, dziób i nogi to części nieopierzone :)Nowa zagadka: ptak będący symbolem Finlandii, występujący w narodowym eposie Finów "Kalevala", a także w nazwie jednego z utworów fińskiego kompozytora Jeana Sibeliusa. ”
Wiem żartowałem sobie :) A tej zagadki to rozwiązania już nie znam. Ale może Google coś wiedzą :P
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-17 08:24
Mam jeszcze jedną zagadkę: skąd bierze się nazwa głuptaka? :P
 
 
kesia99
bielik
punkty: 17415
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-17 09:27
Zostały tak nazwane ponieważ nie wykazywały lęku przed człowiekiem i każdy mógł je łatwo schwytać.
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-18 10:08
Moja fińska zagadka na razie cały czas czeka na rozwiązanie :)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-18 10:29
Rozwiązanie do fińskiej zagadki: wydaje mi się, że to dymówka.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-18 10:56
kesia99 napisał:
„Zostały tak nazwane ponieważ nie wykazywały lęku przed człowiekiem i każdy mógł je łatwo schwytać.”
Może inaczej. Dlatego, że gdy człowiek do niego podchodził(a on miał jajo lub pisklaka)to nie uciekał z gniazda póki nie został zabity. Zresztą mówiliśmy już o tym.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-18 14:15
Teraz trochę języków obcych:) Mam następne dwie zagadki:
- Co to po niemiecku kolbenente?
- Czym jest w języku portugalskim coruja-pequena?
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-19 20:14
kolbenente to hełmiatka, coruja-pequena to uszatka.

Dymówka nie jest rozwiązaniem mojej zagadki - zupełnie nie ta grupa ptaków :) Podpowiedź: ten ptak gnieździ się u nas od lat 70. XX w., jest coraz liczniejszy, choć i tak najłatwiej spotkać go w czasie wędrówek i zimą.
Jeśli nie będzie odpowiedzi, kolejna podpowiedź jutro wieczorem.
A o dymówce warto pamiętać...;)
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-19 20:22
pyrstotiaine napisał:
„kolbenente to hełmiatka, coruja-pequena to uszatka. Dymówka nie jest rozwiązaniem mojej zagadki - zupełnie nie ta grupa ptaków :) Podpowiedź: ten ptak gnieździ się u nas od lat 70. XX w., jest coraz liczniejszy, choć i tak najłatwiej spotkać go w czasie wędrówek i zimą. Jeśli nie będzie odpowiedzi, kolejna podpowiedź jutro wieczorem. A o dymówce warto pamiętać...;)”
Może dzięcioł białoszyi? Sierpówka?
 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2010-09-19 20:28

Sierpówka gnieździ się u nas znacznie wcześniej, może podpowiem, że jest sporym, białym ptakiem :)

 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-19 20:30
Do zagadki Pyrstiotiaine: Chodzi o łabędzia?
 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2010-09-19 20:32

Tylko jakiego ?

 
 
sokole_oko
bielik
punkty: 23765
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-19 20:40
Wydaję mi się, że krzykliwy... Tak ?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-19 20:52
akogut napisał:
„Tylko jakiego ?”
Niemego?
 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2010-09-19 21:08

Przepraszam, odeszłam na chwilę, sokole_oko ma rację- łabędź krzykliwy .

Autor zagadki podawał, że: " ten ptak gnieździ się u nas od lat 70. XX w., jest coraz liczniejszy, choć i tak najłatwiej spotkać go w czasie wędrówek i zimą."

 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-20 10:08
Brawo - chodziło o łabędzia krzykliwego (fin. Laulujoutsen). Utwór Jeana Siobeliusa, w nazwie którego występuje łabędź, to "Łabędź z Tuoneli"

Nowa zagadka - jakie dwa gatunki ptaków (1 gatunek trudno rozpoznać - wystarczy rodzaj) znajdują się na estońskich banknotach?
 
 
sokole_oko
bielik
punkty: 23765
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-20 20:08
Jeden ptak to dymówka . Drugiego pozostawię innym .:)
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-20 20:19
Niedługo będzie tu tyle wpisów, co u tamary ;)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-20 20:31
Przysłowia:
,,Ta urodzajna pszenica bywa, która w kwietniu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ przykrywa.''
,,Widzisz _ _ _ _ _ _ _ w wodzie, nie myśl o pogodzie''
,,Na św. Franciszka przylatuje _ _ _ _ _ _ _.''
,,Na świętego Kazimierza wyjdzie _ _ _ _ _ _ _ _ _ spod pierza.''
,,_ _ _ _ _ _ _ _ i pszczółka lata, znakiem wiosny to dla świata.''
,,_ _ _ _ na dachu kwili, umrzeć komuś po chwili''
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-21 14:58
janek napisał:
„niedługo będzie tu tyle wpisów, co u tamary ;)”
Na razie jest ,,tylko'' 69 wpisów :)
Pytanie: co to za ptak z rodziny jerzyków, którego gniazdka zjadali Chińczycy? Jego nazwa jest napisana w 16 rozdziale książki Juliusza Verne'a ,,W 80 dni dookoła świata''.
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-21 16:11
Emi10 napisał:
„Przysłowia:,,Ta urodzajna pszenica bywa, która w kwietniu _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ przykrywa.'',,Widzisz _ _ _ _ _ _ _ w wodzie, nie myśl o pogodzie'',,Na św. Franciszka przylatuje _ _ _ _ _ _ _.'',,Na świętego Kazimierza wyjdzie _ _ _ _ _ _ _ _ _ spod pierza.'',,_ _ _ _ _ _ _ _ i pszczółka lata, znakiem wiosny to dla świata.'',,_ _ _ _ na dachu kwili, umrzeć komuś po chwili''”

1. Przepiórka

3. Pliszka

4. Skowronek

 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-22 13:35
"W 80 dni dookoła świata" czytałem dawno, ale ten ptak to salangana.
W mojej estońskiej zagadce został do odgadnięcia jeszcze jeden ptak
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 13:35
A więc do odgadnięcia: estońska zagadka pyrstotiaine i moje przysłowia. I jeszcze jedno: ptak ten w literaturze dziecięcej określany jest czasem jako "lekarz lasu". Nazwa wzięła się od tego, że _ _ _ _ _ _ _    _ _ _ _ _ _ bardzo dokładnie ogląda korowinę leśnych drzew w poszukiwaniu najlepszego miejsca dla wydobycia  owadów.

Wśród gniazdowników _ _ _ _ _ _    _ _ _ _ _ bije rekordy jeśli chodzi o liczbę znoszonych jaj w jednym lęgu. Potrafi znieść ich do 19. 
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 13:36
Jakby co, to powyższe to dwie oddzielne zagadki, a nie jedna.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 13:40
Przypominam też o mojej chińskiej zagadce, zamieszczonej... raz, dwa, trzy... czterdzieści dwa komentarze wcześniej. :)
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 16:30
A tu moja zagadka: Skąd się wzięła nazwa zimorodek?
 
 
ficia15
bielik
punkty: 15559
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 19:37
Emi10 napisał:
„Przypominam też o mojej chińskiej zagadce, zamieszczonej... raz, dwa, trzy... czterdzieści dwa komentarze wcześniej. :)”
Jest to kaczka mandarynka :)
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-28 21:51
Ale już jest odpowiedź Ficiu :)
 
 
ficia15
bielik
punkty: 15559
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-29 12:26
janek napisał:
„Ale już jest odpowiedź Ficiu :)”
Tylko gdzie? bo nie mogę jej znaleźć, a poza tym Emi10 przypominała o tej zagadce 3 komentarze wcześniej.
 
 
Netta
puchacz
punkty: 43625
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-29 14:13
pyrstotiaine napisał:
„ W mojej estońskiej zagadce został do odgadnięcia jeszcze jeden ptak ”
Na stukoronówce jest śpiewające z gałązki coś, co może wyglądać na słowika (zwłaszcza że banknot poświęcony jakiejś estońskiej poetce). A mogłam się w lipcu dokładniej przyglądać, ale skąd mogłam wiedzieć, że się przyda...
 
 
pyrstotiaine
jaskółka
punkty: 2049
* * *
 
dodano: 2010-09-29 15:03
Netta - choć w internecie piszą, że to kukułka, według mnie to jest słowik, więc zagadka rozwiązana poprawnie.

Emi - podawałem rozwiązanie chińskiej zagadki - chodziło o salanganę
 
 
krejzola005
bielik
punkty: 28961
* * * * * * *
 
dodano: 2010-09-29 15:15
basias napisał:
„A tu moja zagadka: Skąd się wzięła nazwa zimorodek?”
Nazwa wzięła się od gniazd zakładanych w norkach. Podobno dawniej nazywano go ziemiorodkiem .
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-09-29 15:16
Nie, nie o to chodzi. Chodziło mi o tą, której rozwiązanie podała Ficia15- to kaczka mandarynka, w Chinach uważana była za symbol wierności.
 
 
Netta
puchacz
punkty: 43625
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-09-29 22:05
pyrstotiaine napisał: „Netta - choć w internecie piszą, że to kukułka, według mnie to jest słowik
A ja im dłużej się przyglądam, tym mniej jestem pewna słowika - za mocna budowa. Chociaż ten z banknotu równie dobrze jak kukułką, mógłby być trzciniakiem ;)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-11 16:12
janek napisał:
„10. Kowalik(jest w mojej starej książce o ptakach z lat 60:))”
Fajnie, że odpowiedzi szukacie nie tylko w Wikipedii.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-18 19:32
Ehh, napisałam raz, skasowało się, piszę po raz drugi ;//
Krzyżówka:
1. Pierwsza litera z nazwy pospolitego, szarego, miejskiego ptaka.
2. Gromada ,,grubodziobych'' ptaków-pierwsza litera.
3. Czwarta litera z nazwy barwnego ptaszka-rybojada.
4. Trzecia litera od końca z nazwy sowy, którą charakteryzuje ładna, biała szlara.
5. Druga litera z nazwy naszego ptaszka EDP :)
6. Czwarta litera z nazwy ptaka z przysłowia ,,wystrychnąć kogoś na .....''
7. Trzecia litera od końca z nazwy ptaka z rodziny alk o kolorowym dziobisku ;)
8. Duży, czarny ptak... pierwsza bądź ostatnia litera. Jego nazwa ma 4 litery.
9. Ostatnia litera z nazwy ptaka z 5. punktu.

Jest to _ _ _ _ _ _ _ _ _.

 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-10-18 19:47

Głowienka.

 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-18 20:11
Super:)
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-10-18 21:45
A jakiego ptaka miejskiego miałaś na myśli? Gołębia? On niekoniecznie jest szary, ale gdyby np. muchołówka.
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-19 14:47
Druga krzyżówka.
1. Czarny ptak na trzy litery. Ostatnia litera z jego nazwy. Podp. nie jest to krukowaty.
2. Coś, co odpowiada sierści u ssaków. Pomaga ptakom w lataniu.
3. Można odróżnić jego nazwy pewnego ssaka po tym, że pisze się inne ,,rz'' zamiast ,,ż''. Chodzi o pierwszą literkę.
4. Dwie ostatnie litery z nazwy pewnego krukowatego, na którego mówi się tak, jak zdrobniale na ciepły napój zawierający kofeinę :)

Jakby co, jest też jeszcze parę nierozwiązanych zagadek. Chodzi o moje dwie zagadki zamieszczone 17 komentarzy wcześniej. Są też przysłowia (21 komentarzy stąd)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-19 14:49
Co do drugiego punktu powyższej krzyżówki: chodzi o trzecią literkę.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-10-19 15:05
Sójka :)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-10-25 15:54
Brawo. A kto wie co to hajstra?










 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-10-25 16:05
Jak się nie mylę to bocian czarny
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-11-23 17:24
kolejna zagadka :) Czym w 'slangu' jest pingpong? Co to za ptaszek, ktoś wie? Podpowiedź: nazwa bierze się od dźwięku jaki wydaje.
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-11-23 20:17
Kurcze, wyleciało mi to z głowy. Słyszałem o tym na Siemianówce, ale nie pamiętam.

:>D
 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-12-16 19:30
Chyba nikt nie wie.

A może to.

śmieciuszka/pośmieciuszka
cierniokręt
grubołusk pestkojad
bargieł
krasnowronka
krótkoszpon
pełzacz długodzioby(łatwe)
piecuszek świstunka pierwiosnka(no i które to które ;D. Podpowiedź PHY TRO ;P)
wolarka
gajówka ogrodowa(też proste)
gołębiarz("bułka z masłem";))
rybitwa pospolita
kozodój
 Powodzenia ;)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-12-16 20:14
Jejciu xD
Szkoda, że nie pododawałeś numerków, byłoby trochę prościej.
grubołusk pestkojad=grubodziób...?
bargieł=kowalik...?
krasnowronka=kraska...?
krótkoszpon=gadożer
kozodój=lelek

Skąd to wytrzasnąłeś? :P

A tak w ogóle, dawać odpowiedź na moją zagadkę z pingpongami?
 
 
akogut
moderator
 
dodano: 2010-12-16 20:35
Emi10, a do kogo tak się zwracasz?
"A tak w ogóle, dawać odpowiedź na moją zagadkę z pingpongami?"
Nie jest to forma, powiem delikatnie, kulturalna... :)


 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-12-16 21:00
Może przypadkowo źle napisała?

Wszystkie nazwy dobrze. Zostało jeszcze:

1.śmieciuszka/pośmieciuszka
2.cierniokręt
3.pełzacz długodzioby
4.piecuszek świstunka pierwiosnka(no i które to które ;D. Podpowiedź PHY TRO ;P)
5.wolarka
6.gajówka ogrodowa
7.gołębiarz
8.rybitwa pospolita
 
 
sowa
moderator
 
dodano: 2010-12-16 21:30
"A tak w ogóle, dawać odpowiedź na moją zagadkę z pingpongami?"

To zdaje się jest pytanie o to czy Emi ma podać rozwiązanie swojej zagadki :) Pewnie można użyć innej formy :)
 
 
Emi10
łabędź
punkty: 9423
* * * * * *
 
dodano: 2010-12-17 08:10
akogut napisał:
„Emi10, a do kogo tak się zwracasz?"A tak w ogóle, dawać odpowiedź na moją zagadkę z pingpongami?"Nie jest to forma, powiem delikatnie, kulturalna... :)”
Chyba zostałam źle zrozumiana. Pytałam, czy to ja mam podać odpowiedź na moją zagadkę. Nie chodziło mi o ,,dawać odpowiedź na moją zagadkę!''. Ale jeżeli kogoś uraziłam, to przepraszam.
 
 
Netta
puchacz
punkty: 43625
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-12-17 11:53
To ja Cię, Emi, wyręczę :) Pingpong to wąsatka.
Z resztą jankowej zagadki męczcie się sami ;) Chociaż mam wątpliwości co do "gajówki ogrodowej" - nie chodziło Ci aby o pokrzewkę ogrodową, czyli gajówkę?
 
 
basias
puchacz
punkty: 39133
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-12-24 13:48
janek napisał:
„ Zostało jeszcze: 1.śmieciuszka/pośmieciuszka 2.cierniokręt 3.pełzacz długodzioby 4.piecuszek świstunka pierwiosnka(no i które to które ;D. Podpowiedź PHY TRO ;P) 5.wolarka 6.gajówka ogrodowa 7.gołębiarz 8.rybitwa pospolita”
1. Dzierlatka
2. Cierniówka?
3. Pełzacz ogrodowy
7. Jastrząb
8. Rybitwa rzeczna
 

 
 
janek
bielik
punkty: 15476
* * * * * * *
 
dodano: 2010-12-24 14:27
Dobrze, poza 2. Netta, w mojej książce jest tak napisane. To  książka przetłumaczona z czeskiego i jest z 1987 roku ;D.
 
 
Netta
puchacz
punkty: 43625
* * * * * * * *
 
dodano: 2010-12-26 18:27

Cierniokręt to gąsiorek.

Co do Twojej, Janku, książki, to nie traktuj jej jak Biblii ;) Ma ponad 20 lat, więc terminologia zdążyła się pozmieniać, poza tym nie wiadomo, na ile tłumacz i korektor byli biegli w ornitologii. Sieweczkę też kiedyś nazywano dżdżownikiem, ale te czasy minęły... ;)

 
Nie ponosimy odpowiedzialności za wypowiedzi zawarte w komentarzach publikowanych przez Czytelników niniejszego serwisu. Są one prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Zachowujemy oryginalną pisownię nadesłanych komentarzy.
Logowanie do serwisu:
 
 
 
Zapamiętaj hasło
 
 
 
 
 
Najnowsze w galerii klubowicza
:)
Aniński ...
Pierwszy ...
 
 
 
 
Najnowsi ulubieni klubowicza
 
 
 
 
 
Portal przygotowano dzięki wsparciu finansowemu Ambasady Królestwa Holandii w Polsce
- Program Małych Projektów Matra/KNIP